۰ نفر

مشاور وزیر جهاد کشاورزی:

اراده ملی برای افزایش تولید دانه‌های روغنی نیست/ خروج ۳۸میلیارد دلار ارز برای واردات روغن خام و دانه‌ روغنی طی ۲۵سال

۱۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۴:۰۸
کد خبر: 216867
اراده ملی برای افزایش تولید دانه‌های روغنی نیست/ خروج ۳۸میلیارد دلار ارز برای واردات روغن خام و دانه‌ روغنی طی ۲۵سال

مجری طرح دانه‌های روغنی گفت: نبود اراده ملی برای افزایش تولید داخلی دانه‌های روغنی از موانعی است که موجب شده تا طی 25 سال اخیر 38 میلیارد دلار ارز از کشور برای واردات روغن و دانه‌های روغنی خارج شود.

اقتصاد آنلاین- روژان کیوانلو؛ علیرضا مهاجر امروز در پنجمین گردهمایی سراسری کشت های پاییزه به مناسبت آغاز سال زراعی 97-96 ، اظهار کرد: کاهش واردات و خروج ارز از کشور مهم‌ترین نتایج توجه به طرح توسعه کشت دانه‌های روغنی در کشور است.

مجری طرح دانه های روغنی با اشاره به کیفیت و سلامت روغن کلزا و اهیمت آن در تناوب کشت با گندم ، گفت: طی دو دهه اخیر، ما با چالش های جدی در زمینه تولید دانه های روغنی در کشور مواجه بودیم که از جمله آن، می توان به مشکلات بازرگانی اشاره کرد که این مشکلات توسط وزیر جهاد کشاورزی حل شد اما طی سال های آینده نیز ما نباید شاهد چنین مشکلاتی باشیم تا افزایش تولید محقق شود.

مهاجر تأکید کرد: حتی اگر شده کلزا را از کشاورزان بخریم و آنها را در دریا بریزیم، باید پول کشاورزان را به موقع پرداخت کنیم تا مشکلی برای تولید ایجاد نشود.

وی سرانه مصرف روغن در کشور را 19 کیلوگرم اعلام کرد و اظهار داشت: کشور به کنجاله 3.5 میلیون تن، ظرفیت روغن کشی 5.5 میلیون تن، ظرفیت تصفیه روغن 3.6 میلیون تن، واردات روغن خام 1.3 میلیون تن و واردات دانه روغنی 1.4 میلیون تن است.

رشد 300 درصدی تولید کلزا در کشور

مهاجر میزان تولید کلزا در سال جاری را بیش از 182 هزار تن اعلام کرد و افزود: تولید این محصول 300 درصد رشد داشته و استان‌های گلستان، خوزستان، مازندران، فارس، اردبیل و کرمانشاه رتبه‌های اول تا ششم تولید کلزا در کشور را دارند.

مجری طرح دانه‌های روغنی همچنین برنامه سطح زیر کشت کلزا برای سال جدید را 286 هزار و 300 هکتار اعلام کرد و گفت: انتظار داریم تا تولید این محصول در سال زارعی جدید حداقل 100 هزار تن افزایش یابد.

مهاجر در پایان سخنان خود سیاست های حمایتی لازم برای توسعه کشت دانه های روغنی در کشور را خرید تضمینی دانه های روغنی با قیمت مناسب و پرداخت به موقع بهای محصول، تامین و تدارک نهاده ها و ارسال به موقعه آن ها به استان ها، اجرای پایلوت های آموزشی و ترویجی و تامین تسهیلات کاشت، داشت و برداشت برشمرد.