۰ نفر

وزیر کشاورزی در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم باغبانی ایران:

ظرفیت مناسب سواحل کشور برای تولید محصولات گلخانه‌ای تجاری/ آب تنها محدودیت توسعه بخش باغبانی کشور نیست

۱۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۲۲
کد خبر: 216596
ظرفیت مناسب سواحل کشور برای تولید محصولات گلخانه‌ای تجاری/ آب تنها محدودیت توسعه بخش باغبانی کشور نیست

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ظرفیت های مناسبی در سواحل کشور برای تولید محصولات گلخانه‌ای تجاری با استفاده از آب شیرین موجود در این مناطق و نصب آب‌شیرین‌کن‌ها جهت عرضه به بازارهای داخلی و خارجی وجود دارد.

اقتصاد آنلاین - روژان کیوانلو؛ محمود حجتی صبح امروز در نخستین کنفرانس بین المللی و دهمین کنگره ملی علوم باغبانی ایران که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، با بیان اینکه تنوع اقلیم کشور فرصت خوبی برای تولید محصولات مختلف باغبانی ایجاد کرده است، گفت: با وجود اینکه ایران در حوزه باغبانی حرف‌های زیادی برای گرفتن دارد، اما در دولت قبل معاونت باغبانی حذف شده بود.

 وی افزود: اولین حرکت من به عنوان وزیر در دولت دوازدهم توجه به ظرفیت‌های این حوزه و تشکیل دوباره مؤسسه تحقیقات باغبانی بود.

حجتی با اشاره به رتبه بالای ایران در تولید برخی محصولات باغی در جهان ، اظهار کرد: کشور ما با تمام کمبودها و مشکلات جزو 10 کشور برتر دنیا در تولید محصولات باغبانی است و نباید محدودیت آب مانعی برای استفاده از ظرفیت‌های این حوزه شود.

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه آب تنها محدودیت توسعه بخش باغبانی کشور نیست، خاطرنشان کرد: محدودیت‌های دیگری همچون استفاده از پیوند مناسب، اصلاح ژنتیک و تولید محصولات مقاوم به تنش‌های محیطی و مباارزه آفات و بیماری‌ها و سرمازدگی سبب شده که با مشکلاتی در این بخش مواجه باشیم.

حجتی در ادامه سخنان خود بر اهمیت توسعه گلخانه ها تاکید کرد و افزود:  در موضوع توسعه گلخانه‌ها قدم‌های اولیه برداشته‌ شده و طراحی مناسبی نیز تهیه گردیده است اما هنوز از سطح میانگین جهانی در حوزه گلخانه‌ها عقب هستیم.

وی ظرفیت سواحل کشور در حوزه گلخانه هیدروپونیک و تولید محصولات با ایجاد باغات تجاری را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: با استفاده از آب و هوای مناسب سواحل کشور و سرمایه انسانی که در این مناطق وجود دارد می‌توانیم محصولات اقتصادی تولید و به بازارهای جهانی عرضه کنیم که البته این امر نیاز به تدبیر و مدیریت درست دارد.

حجتی با تاکید به ظرفیت های مناسب کشورهای همسایه همچون روسیه برای جذب محصولات باغی کشور ، اضافه کرد: کشورهای مانند روسیه ظرفیت بالایی در جذب محصولات خارج از فصل دارند که در کشور ما امکان تولید آن ها وجود دارد و می تواند با تولید بخشی از آن در گلخانه‌ها و صادرات برای کشور تولید ثروت، اشتغال کرد.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان  یکی از مشکلات مهم عرضه محصولات کشاورزی کشور را بسته‌بندی عنوان کرد و گفت: امیدواریم با کمک محققان و استادان دانشگاهی کشور این مشکل هرچه زودتر برطرف شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، نخستین کنفرانس بین‌المللی و دهمین کنگره ملی علوم باغبانی ایران صبح امروز با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، عبدالمهدی بخشنده، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی، محمدعلی طهماسبی معاون باغبانی این وزارتخانه و جمعی از مسئولان، اساتید، دانشجویان و محققان داخلی و خارجی امروز در دانشگاه تربیت مدرس آغاز به کار کرد.

نخستین کنفرانس بین‌المللی و دهمین کنگره ملی علوم باغبانی ایران از 13 تا 16 شهریور سالجاری به مدت سه روز برگزار می گردد و استادان خارجی و داخلی به بررسی ظرفیت و چالش ها، راهبردهای و همکاری های بین المللی می پردازند، همچنین آخرین دستاوردهای آبیاری نوین، تولید محصولات باغبانی در محیط گلخانه و روش‌های افزایش عملکرد در هکتار توسط این اساتید ارائه می‌شود