۰ نفر

مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی؛

نگران ملخ‌ ها نباشید/ تهاجم جزئی و محدود است

۱۷ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۵۰
کد خبر: 720384
نگران ملخ‌ ها نباشید/ تهاجم جزئی و محدود است

تصاویری از هجوم جمعیت زیادی از ملخ‌ها به مزارع چند شهر کشور منتشر شده است. اما، مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور معتقد است؛ برخلاف آنچه در فضای مجازی گفته می‌شود، تهاجم ملخ‌ها جزئی و محدود است و نباید نگران آن بود.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ تصاویری از هجوم ملخ‌های مراکشی به مزارع شهرستان سمیرم در فضای مجازی دست به دست می‌شود. مدیرکل مدیریت بحران اصفهان در این ارتباط از مبارزه و سم پاشی این آفت توسط تیم مدیریت حفظ نباتات خبر داده است.

در ابتدای ماه جاری نیز سازمان حفظ نباتات کشور، از احتمال ورود ملخ صحرایی به کشور خبر داد و اعلام کرد: با توجه به بارش‌های مناسب و بالاتر از نرمال در جنوب و مرکز عربستان و همچنین شرق آفریقا در ۲ ماه گذشته احتمال ورود ملخ صحرایی به کشور وجود دارد.

اما طبق گفته سعید معین، مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور به اقتصاد آنلاین، در حال حاضر کشور با بحران طغیان ملخ مواجه نیست و اوضاع تحت کنترل است.

وی یادآور شد: معمولا کشور ما را دو گونه ملخ تهدید می‌کند که یکی از آن‌ها ملخ‌های صحرایی هستند که، از آن سوی مرزها وارد کشور می‌شوند و نوع دیگر بومی هستند که، بیشتر شامل نوع مراکشی آن می‌شود.

وی درباره وضعیت ملخ‌های مهاجم صحرایی، گفت: تا این لحظه گزارشی از ورود ملخ‌های مهاجم صحرایی به کشور گزارش نشده است.

وی تصریح کرد: قبل از ورود ملخ‌های صحرایی به کشور، سازمان فائو موظف است که نسبت به آن هشدار دهد و احتمال خطر را به ما اعلام کند.

وی با تأکید بر اینکه ایران به طور مداوم با مرکز مربوطه در فائو در تماس است، افزود: هر ماهه گزارش‌های مربوط به تحرکات ملخ‌های صحرایی توسط ۶۰ کشور جهان به این سازمان ارسال می‌شود و بر اساس تحلیل این گزارش‌ها، حرکات ملخ‌های مهاجم صحرایی برای هفته‌های آتی پیش‌بینی و به کشورها اعلام می‌شود.

مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور درباره وضعیت ملخ‌های مراکشی در کشور نیز گفت: درحال حاضر در ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشور در حال مبارزه با ملخ‌های مراکشی هستیم که پیش‌بینی می‌شود به حدود ۶۰ هزار هکتار برسد.

معین، مناطق آلوده به ملخ مراکشی را جزئی و محدود به استان اصفهان و همچنین تصاویر منتشر شده در فضای مجازی را جوسازی و شیطنت رسانه‌ای دانست.

وی با بیان اینکه هیچ جای نگرانی در خصوص جمعیت ملخ‌های مراکشی در کشور نیست، گفت: تا حداکثر دو ماه آینده فصل مبارزه با این نوع ملخ به پایان خواهد رسید و در این بازه زمانی نگرانی برای احتمال خطر طغیان وجود ندارد.

معین یادآور شد: استان‌های که احتمال خطر از هر نوع ملخ در آن‌ها وجود دارد تجهیز شده و تأمین سموم نیز برای آن‌ها انجام شده است.

وی همچین از پایش مداوم استان‌های جنوبی کشور که تحت خطر حمله ملخ‌های صحرایی قرار دارند خبر داد.

مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور این اطمینان را داد مانند سال گذشته ملخ‌ها تهدیدی برای کشور نداشته باشند.