۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت محصولات لبنی در دستور کار جلسه امروز ستاد تنظیم بازار / کاهش عرضه و گرانی محصولات لبنی با تاخیر در اعلام قیمت مصوب

۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۳۵
کد خبر: 718214
افزایش قیمت محصولات لبنی در دستور کار جلسه امروز ستاد تنظیم بازار / کاهش عرضه و گرانی محصولات لبنی با تاخیر در اعلام  قیمت مصوب

افزایش قیمت محصولات لبنی در دستور کار جلسه امروز ستاد تنظیم بازار قرار گرفته است. عدم اصلاح قیمت محصولات لبنی درپی افزایش قیمت شیرخام از موضوعات پرحاشیه این روز‌های بازار کالای اساسی بوده است.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ یک منبع آگاه به اقتصاد آنلاین خبر داد: افزایش قیمت محصولات لبنی در دستور کار جلسه امروز ستاد تنظیم بازار قرار دارد.

ماه گذشته قیمت خرید شیرخام از دامداران از ۱۲ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان افزایش یافت. بر خلاف سال‌های گذشته، اعلام افزایش قیمت مصوب شیرخام همراه با افزایش قیمت مصوب محصولات لبنی نبود، این در حالی است که، به طور معمول شیرخام ۷۰ درصد از هزینه‌های تولید محصولت لبنی را در بر می‌گیرد.

عدم تعیین تکلیف قیمت محصولات لبنی همراه با افزایش ۳ هزار تومانی قیمت هر کیلوگرم شیرخام، حاشیه‌های زیادی به دنبال داشت. کارخانه‌های لبنی به همین بهانه در ابتدا از خرید شیرخام به قیمت مصوب جدید از دامداران سرباز زدند و اجرای آن را منوط به ابلاغ ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده کردند. همچنین در اعتراض به این شرایط، نامه‌هایی را به معاون اول رئیس جمهور و وزارت جهادکشاورزی ارسال کردند.

اما در ابتدای ماه جاری، صنایع لبنی به طور ناگهانی و بدونه تصویب و ابلاغ ستاد تنظیم بازار خود برای افزایش قیمت محصولات دست به کار شدند. انجمن صنایع لبنی با این عنوان که، بیش از این قادر به حرکت در بلاتکلیفی و تعویق پرداخت نرخ جدید مصوب شیرخام به دامدارای‌ها نیستیم، برای افزایش قیمت محصولات لبنی به اعضا خود چراغ سبز نشان داد.

در واکنش به اقدام انجمن لبنی، امروز مسعود امراللهی، مدیرکل نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی، اعلام کرد: هرگونه افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی بدون مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار تخلف محسوب می‌شود و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

همچین علیرضا عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبعی مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش قیمت شیر از ۱۲ به ۱۵ هزار تومان موجب شده برخی تصور کنند که سایر محصولات لبنی نیز باید افزایش قیمت داشته باشد که رویه درستی نیست. در کمیسیون تلاش می‌کنیم تا از روند افزایش قیمت جلوگیری به عمل آید.

اما، به گفته کارشناسان، منع صنایع لبنی به افزایش قیمت محصولات لبنی و انتظار از آن‌ها برای خرید شیرخام از دامداران با قیمت مصوب جدید غیرمنطقی است و می‌تواند تولید و عرضه محصولات لبنی در کشور را با چالش جدی مواجه کند. بر اساس آمار، هر ساله بیش از ۹ میلیون تن شیرخام در کشور تولید می‌شود که به طور متوسط ۷۵۰ هزار تن در هر ماه می‌شود. با در نظر گرفتن تفاوت ۳ هزارتومانی قیمت مصوب جدید و قیمت مصوبه قبل، کارخانه لبنی ماهانه باید ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان مابه التفاوت برای خرید شیرخام از دامداران پرداخت کنند. پرداخت ماهانه این میزان از مابه التفاوت بدون اصلاح قیمت محصولات لبنی برای صنایع امری غیرممکن خواهد بود.

در این شرایط، یا باید بر مبنای قیمت مصوب جدید قیمت محصولات لبنی اصلاح شود یا باید منتظر کاهش شدید تولید و عرضه محصولات لبنی باشیم.