۰ نفر

مشاور عالی اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران؛

اگر دلاری برای واردات مرغ دارید خرج حل مشکلات تولید کنید / جوجه را گران نخریم وارد لیست سیاه فروشندگان می‌شویم!

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۰۳
کد خبر: 717618
اگر دلاری برای واردات مرغ دارید خرج حل مشکلات تولید کنید / جوجه را گران نخریم وارد لیست سیاه فروشندگان می‌شویم!

مشاور عالی اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران در واکنش به تهدید سرپرست وزارت جهاد کشاورزی به واردت مرغ در صورت عدم رعایت قیمت مصوب از سوی مرغداران، گفت: اگر دلاری برای واردات مرغ دارید خرج حل مشکلات تولید داخلی کنید.

اقتصادآنلاین – سپیده قاسمی؛ اخیرا محمدآقا میری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: اگر مرغدار مرغ را با قیمت مصوب توزیع نکند قطعاً مرغ از ترکیه وارد می‌کنیم.

این اظهارات سرپرست وزارت جهاد کشاورزی درباره واردات مرغ، واکنش‌هایی را به دنبال داشت. در همین رابطه روز گذشته، جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده مجلس در صفحه توییتر خود نوشت: «جناب آقامیری سرپرست موقت وزارت جهاد کشاورزی، اگر ارز داری که از ترکیه مرغ وارد کنی بده همان ارز را به تولیدکننده داخلی خوراک وارد کنه. راهبرد ملی امسال رشد تولید و مهارتورم است نه ورشکست نمودن تولید کننده داخلی و ریختن ارز به جیب دلالان. حتما رای اعتماد هم میخوای از خانه ملت درسته!؟»

البته پیش از اظهارات اخیر آقامیری، در ۲۴ اردیبهشت نیز معاون توسعه و بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای خطاب به اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران، نسبت به عدم رعایت قیمت مصوب عرضه مرغ به مرغداران هشدار داده و آنها را تهدید به برخورد تعزیراتی و قطع سهمیه نهاده‌های دامی کرده بود.

نهاده‌های تولید با قیمت مصوب به دست مرغداران نمی‌رسد

در واکنش به این سخنان محمد علی کمالی سروستانی، مشاور عالی اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با انتقاد از زبان تهدید مسئولان برای مرغداران اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی در شرایطی باید انتظار رعایت قیمت مصوب مرغ از سوی مرغداران داشته باشد که طبق تعهداتش، نهاده‌های تولید را با قیمت مصوب به دست آن ها برساند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مرغداران بخش زیادی از نهاده‌های خوراک دام را با نرخ آزاد تأمین می‌کنند که هزینه تمام شده تولید را چند برابر افزایش می‌دهد.

کمالی سروستانی افزود: علاوه بر نهاده‌های خوراک دام، جوجه یک روزه نیز که شامل قیمت مصوب می‌شود، با نرخ‌های آزاد به دست مرغدار می‌رسد.

به گفته وی؛ اگر مرغداری نسبت به این موضوع به فروشندگان جوجه یکروزه اعتراض کند، در لیست سیاه آن‌ها قرار می‌گیرد و امکان تأمین این نهاده مهم تولید را حتی با نرخ‌های گزاف پیدا نمی‌کند.

دلار دارید خرج ظرفیت‌های داخلی کنید

کمالی سروستانی از سرپرست وزارت جهاد کشاورزی خواست به جای تهدید مرغداران به واردات مرغ از ترکیه، اگر دلاری هست صرف رفع چالش‌های تولید داخل از جمله تأمین ارز مورد نیاز نهاده‌های دامی شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده توسط بخش خصوصی برای تولید مرغ در کشور گفت: اگر چالش‌ها مرتفع و ظرفیت‌های ایجاد شده برای تولید مرغ در کشور فعال شود، همراه با تأمین نیاز داخل با مناسبت‌ترین قیمت می‌توانیم خود را مانند کشور ترکیه به عنوان صادرکننده به بازارهای جهانی معرفی کنیم، ضمن اینکه اشتغال نیز ایجاد می‌شود.

مشاور عالی اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران همچنین از سرپرست وزارت جهادکشاورزی خواست؛ به راه اندازی سامانه معاملات جوجه یکروزه کمک کند تا شفافیت بر معاملات مربوط به این نهاده مهم تولید حاکم شود و راه را بر سوء استفاده فروشندگان متخلف ببندد.