۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

افزایش عرضه هم قیمت گوشت را تکان نداد / سرنوشت بازار مرغ در انتظار گوشت قرمز؟

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۹:۲۷
کد خبر: 714292
افزایش عرضه هم قیمت گوشت را تکان نداد / سرنوشت بازار مرغ در انتظار گوشت قرمز؟

عرضه گوشت قرمز افزایش یافته و گوشت دام های داخلی و وارداتی به بازار سرازیر است اما، متناسب با این حجم از عرضه قیمت ها کاهش نداشته و همچنان گوشت قرمز برای مردم گران است.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ افزایش قابل توجه قیمت گوشت قرمز از ماه‌های پایانی سال گذشته آغاز و رقم‌های عجیبی برای قیمت این کالا ثبت شد.

این افزایش قیمت‌ها ریشه در بالا رفتن هزینه تولید در پی اصلاح نظام یارانه‌ای با عنوان طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها دارد که با حذف ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) نهاده‌های خوراک دام را بسیار گران کرد. علاوه بر آن، در سال ۱۴۰۱ شاهد رشد نرخ تورم و دلار بودیم که هزینه‌های جانبی تولید گوشت قرمز را افزایش داد.

این مشکلات در کنار روند طبیعی کاهش عرضه دام در نیمه دوم سال موجب شد، جهش قیمتی قابل توجه در گوشت قرمز را شاهد باشیم.

با آغاز نیمه اول سال و شروع روند افزایش عرضه دام، انتظار می‌رفت کاهش قیمت به همان نسبت اتفاق بیفتد اما، بررسی‌ها نشان می‌دهد، هر چند بازار شاهد اندک کاهشی قیمت بوده است اما، همچنان به نسبت حجم عرضه دام قیمت گوشت قرمز کاهش نداشته، ضمن اینکه عرضه گوشت‌های وارداتی توسط دولت نیز ادامه دارد.

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور، درباره دلایل این اتفاق به اقتصاد آنلاین، گفت: طبق گزارش مرکز آمار از اسفندماه سال گذشته مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور روند افزایشی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: این روند افزایشی طبیعی است و با رسیدن جمعیت بیشتر دامی به سن عرضه و خشک شدن مراتع تا پایان فصل گرم ادامه دارد.

به گفته پوریان؛ افزایش عرضه دام موجب کاهش قیمت خرید دام از دامداران شده است اما، کاهش قیمت در بازار مصرف متناسب با آن اتفاق نیفتاده است.

وی تصریح کرد: به رغم افزایش عرضه دام و کاهش قیمت خرید آن از دامداران به همراه عرضه بالای گوشت‌های وارداتی، مقاومتی در بازار مصرف برای کاهش منطقی قیمت‌های گوشت قرمز وجود دارد.

پوریان معتقد است؛ برخی در حلقه توزیع عملاً قیمت‌ها را بالا نگه می‌دارند تا از فاصله قیمت خرید دام از دامدار با بازار مصرف، سود بیشتری ببرند.

رئیس شورای تأمین دام کشور با اشاره به افزایش روز افزون هزینه تمام شده تولید و قیمت پایین خرید دام از دامدار هشدار داد: به زودی صنعت پرواربندی کشور دچار سرنوشت صنعت طیور کشور خواهد شد.

پوریان بر این باور است: صنعت پرواربندی کشور وارد مرحله زیاندهی شده که هر روز در حال انباشت زیان بیشتر است.

وی نشانه‌های آن را نیز تعطیلی واحد‌های پروابندی خرد دانست که آمار آن‌ها تصاعدی شده است.

پوریان افزود: اگر تولید و بازار گوشت قرمز مدیریت نشود با کاهش پرواربندی و عرضه دام و گرانی بیشتر گوشت قرمز مواجه خواهیم شد، درست همانند آنچه در بازار مرغ رخ داده است.

رئیس شورای تأمین دام کشور قیمت امروز هر کیلوگرم بره کشتاری را ۱۴۰ هزار تومان و سایر دام‌ها را زیر ۱۳۰ هزار تومان اعلام کرد.