۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

مرغ گرم هست اما کم است/ انتظار ادامه صف های طولانی مرغ منجمد!

۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۵۷
کد خبر: 714043
مرغ گرم هست اما کم است/ انتظار ادامه صف های طولانی مرغ منجمد!

به هر مغازه در سطح شهر سر بزنید مرغ گرم برای عرضه وجود دارد و هیچ قفسه ای از مراکز عرضه خالی از این نوع مرغ نیست، اما میزان عرضه نسبت به گذشته کاهش یافته است به عبارت دیگر، مرغ گرم هست اما کم است. اتفاقی که گرانی قابل توجه مرغ گرم را رقم زده و تقاضای مردم را به سمت مصرف مرغ منجمد که ارزان تر است سوق داده تا شاهد صف‌های طولانی در مراکز عرضه این نوع مرغ باشیم.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ نشانه های کاهش عرضه و کمبود مرغ گرم در بازار مشهود است. قیمت مرغ گرم افزایش زیادی داشته و صف های طولانی برای خرید مرغ منجمد که ارزان تر است، دیده می شود. 

کارشناسان حوزه تولید و بازار مرغ این شرایط را پیش بینی کرده بودند. به گفته آن ها، جهش قیمت نهاده های خوراک دام در پی عدم تامین ارز واردات، رشد قیمت در سایر مولفه‌های تولید در پی افزایش تورم و نرخ دلار و عدم تناسب بین قیمت خرید مرغ از مرغداران با هزینه تمام شده تولید، بازار مرغ را در شرایط امروز قرار داده است.  

بر اساس اعلام اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران؛ به دلیل مشکلات عنوان شده پس از اصلاح نظام یارانه ای، مرغداران ماهانه بیش از ۲۱۶۰ میلیارد تومان زیان دیدند. زیانی سنگین که بسیاری از مرغداران را در ماه های پایانی سال گذشته از جوجه ریزی باز داشت و نتیجه آن شد که عرضه مرغ گرم در ماه‌های ابتدای سالجاری کاهش و قیمت ها افزایش قابل توجه پیدا کند.

طبق آمار، با کاهش جوجه ریزی در ماه های پایانی سال گذشته، در ابتدای سال جاری میزان عرضه مرغ گرم در میدان مرکزی پایتخت به نصف کاهش یافت.

ادعای فعالان بازار مرغ نیز مبنی بر این است که در فرودین ماه امسال روزانه ۲۰۰ تن مرغ گرم وارد میدان بهمن شد در حالی که، این رقم در فروردین ماه سال گذشته ۴۰۰ تن بود.

کاهش عرضه، قیمت مرغ گرم را وارد روند صعودی کرد و در برخی مناطق تا مرز هر کیلوگرم ۱۰۰ هزار تومان نیز رسید.

با افزایش قیمت مرغ گرم، تقاضای مردم به سمت مصرف مرغ منجمد که ارزان تر است سوق پیدا کرد. در حال حاضر قیمت مرغ منجمد هر کیلوگرم ۴۵ هزار تومان است که فاصله زیادی با قیمت مرغ گرم در بازار دارد.

افزایش تقاضا برای خرید مرغ منجمد موجب شده، شاهد تشکیل صف های طولانی در مراکز عرضه این نوع مرغ باشیم.

به باور کارشناسان؛ اگر قیمت مصوب مرغ گرم اصلاح نشود، جوجه ریزی در مرغداری ها افزایش نخواهد داشت و عرضه همچنان پاسخگوی تقاضا نیست، در نتیجه شاهد ادامه صف های طولانی مرغ منجمد خواهیم بود.

بر اساس این گزارش، تا زمانی که قیمت خرید مرغ از مرغداران متناسب با هزینه تمام شده تولید نباشد، انتظار از آن ها برای افزایش تولید منطقی نیست. مسئولان وعده اصلاح قیمت مصوب را داده اند، اما کارشناسان تاکید دارند، مشکلات تولید و بازار کالای اساسی ریشه در اجرای سیاست قیمت مصوب یا دستوری دارد و بهترین راهکار برای حل مشکلات، حذف آن از سیاستگذاری دولت است.