۰ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین عنوان شد؛

برای کاهش فشار به مردم از افزایش قیمت مرغ در ماه رمضان جلوگیری شد / قیمت مصوب جدید مرغ چقدر خواهد بود؟

۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۱۳
کد خبر: 712852
برای کاهش فشار به مردم از افزایش قیمت مرغ در ماه رمضان جلوگیری شد / قیمت مصوب جدید مرغ چقدر خواهد بود؟

در روزهای گذشته مسئولان وزارت جهادکشاورزی خبر دادند، با توجه به افزایش هزینه تولید به زودی قیمت مصوب مرغ افزایش خواهد یافت. افزایش قیمت مصوب این کالای اساسی در حالی است که در روزهای اخیر قیمت آن در بازار رکوردار جهش فیمت کالای اساسی بوده است.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ ابتدای هفته جاری حسین دماوندی‌نژاد معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی درباره قیمت مرغ خبر داد: جمع‌بندی هزینه‌ها انجام شده است و به زودی اصلاح قیمت‌ها براساس ثبات قیمت در بازار و کاهش هزینه تولید اعلام خواهد شد.

وی تاکید کرد: در بدو ورود به سال جدید، تغییرات نرخ حقوق و دستمزد و هزینه‌های جاری تولید در جلسات متعدد با دامداران و مرغداران بررسی شد و هزینه‌ها و قیمت‌های جدید استخراج شده است اما در ماه رمضان برای کاهش فشار اقتصادی به مصرف کنندگان از افزایش قیمت کالا جلوگیری شده لذا با همکاری تولیدکنندگان ثبات قیمت کالاها را در کشور داریم. 

اصلاح قیمت مصوب مرغ ماه هاست مورد درخواست مرغداران بوده است. دلیل این درخواست نیز سرکوب قیمت با اجرای قیمت مصوب در شرایطی است که، هزینه های تمام شده تولید پس از اجرای طرح مردی سازی یارانه ها تا چندین برابر افزایش یافته است.

بر اساس اعلام مرغداران؛  پس از اصلاح نظام یارانه ای هزینه های تولید مرغ افزایش ۲۲۰ درصدی داشته و متناسب با آن قیمت مصوب خرید مرغ از مرغداران افزایش پیدا نکرده است، در نتیجه زیان سنگینی به مرغداران وارد شده است. برآورد مرغداران از این زیان، دست کم ماهانه بیش از ۲۱۶۰ میلیارد تومان است. 

اما قیمت جدید مرغ چقدر خواهد بود؟ 

در روزهای اخیر قیمت مرغ گرم در بازار برای مصرف کننده روند صعودی داشته و  در برخی مناطق از مرز هر کیلوگرم ۹۰ هزار تومان نیز گذشته است. 

در حال حاضر قیمت خرید هر کیلوگرم مرغ زنده از مرغدار درب مرغداری ۵۱ هزار و  ۸۷۵ تومان است، همچنین قیمت هرکیلوگرم مرغ کشتار به بیش از ۷۰ هزار تومان رسیده است.

این در حالی است که آخرین قیمت مصوب برای هر کیلوگرم مرغ گرم ۶۳ هزار تومان و برای خرید هر کیلو گرم مرغ زنده از مرغداران درب مرغداری ۴۳ هزار تومان است.

 طبق گفته محمد علی کمالی سروستانی، مشاور عالی اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران، به اقتصاد آنلاین؛  قیمت مصوب برآورد شده توسط اتحادیه برای خرید هرکیلوگرم مرغ زنده از مرغداران ۵۳ هزار تومان و درخواست مرغداران افزایش قیمت مصوب به این نرخ است.

به این ترتیب اگر فاصله قیمت مصوب مرغ زنده و مرغ گرم در بازار را در نظر بگیریم، انتظار می رود قیمت تقریبی مرغ کشتار با فاصله ۱۸ هزار تومانی با قیمت مرغ زنده به حدود ۷۱ هزار تومان و قیمت مصوب مرغ گرم با فاصله ۲۰ هزار تومانی با قیمت مرغ زنده برای مصرف کننده به حدودا ۷۳ هزار تومان افزایش یابد. 

این تنها یک‌ پیش بینی بر اساس فاصله قیمت  مصوب حال حاضر خرید مرغ از مرغداران با قیمت مصوب مرغ گرم برای مصرف کننده است و نرخ جدید می تواند متفاوت باشد.

بر اساس این گزارش، تجربه نشان داده اجرای سیاست قیمت مصوب هیچگاه نتواسته است نوسان در بازار کالای اساسی را کنترل و قیمت ها را کاهش دهد. به اعتقاد کارشناسان؛ تنها راه رسیده به بازار متعادل در کالای اساسی حذف قیمت دستوری و تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا در یک بازار رقابتی است. تنها در بازار رقابتی است که می توان زیان تولیدکننده را کاهش، سود را منطقی و قیمت ها را به تعادل رساند و شاهد توسعه تولید بود.