۰ نفر

رییس شورای تأمین دام کشور مطرح کرد؛

گوشت پروازی در راه ایران / اعلام قیمت منطقی هر کیلوگرم دام زنده در روز‌های پایانی سال

۲۰ اسفند ۱۴۰۱، ۱۶:۲۹
کد خبر: 705955
گوشت پروازی در راه ایران / اعلام قیمت منطقی هر کیلوگرم دام زنده در روز‌های پایانی سال

رییس شورای تأمین دام کشور از اضافه شدن کشور‌های رومانی و استرالیا به منابع وارداتی گوشت گرم گوسفندی به کشور خبر داد و گفت: قرار بر این است برای سرعت بخشیدن به واردات، انتقال گوشت از این کشور‌ها از مسیر هوایی با هواپیما انجام شود.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ منصور پوریان، رییس شورای تأمین دام کشور از ادامه اقدامات دولت برای تنظیم بازار گوشت قرمز از طریق واردات خبر داد و گفت: پیش از این واردات گوشت گرم گوسفندی از کشور‌های روسیه، قزاقستان و مغولستان انجام می‌شد و حالا قرار است واردات از کشور‌های رومانی و استرالیا نیز به آن‌ها اضافه شود.

وی اظهار کرد: برای سرعت بخشیدن به واردات گوشت قرمز، قرار است گوشت گرم گوسفندی از طریق مسیر هوایی با هواپیما وارد کشور شود.

به گفته پوریان؛ اقدام دولت به افزایش منابع واردتی گوشت قرمز در حالی است که مشکل در کمبود گوشت قرمز در کشور نیست، بلکه مشکل اصلی نبود برنامه‌ریزی در مدیریت منابع گوشتی کشور است.

وی توضیح داد: امسال بر خلاف سال گذشته که به دلیل خشکسالی با عرضه دام‌های نیم گوشت مواجه بودیم، با بارندگی خوب در مراتع دام‌ها گوشت‌گیری خوبی داشته‌اند و دام به فراوانی در اوزان مناسب در سراسر کشور وجود دارد.

پوریان با تأکید بر اینکه کاهش عرضه در مقطعی از سال از جمله در ۶ ماهه دوم طبیعی است، افزود: دولت با برنامه‌ریزی در مدیریت منابع گوشتی کشور می‌تواند در ۶ ماهه اول که فراوانی عرضه دام است، دام را از دامداران خریداری و برای ۶ ماهه دوم سال که کاهش عرضه اتفاق می‌افتد گوشت قرمز را ذخیره‌سازی و آماده توزیع کند.

وی یادآور شد: ضمن اینکه بخش زیادی از شتاب گرفتن افزایش قیمت گوشت قرمز در ماه‌های اخیر متأثر از افزایش قیمت در نهاده‌های تولید در پی حذف ارز ترجیحی بوده که نباید از سوی مسئولان نادیده گرفته شود.

پوریان با اشاره به ثبات قیمت گوشت قرمز در هفته‌های اخیر نسبت به تحلیل اشتباه مسئولان از بازار هشدار داد و گفت: تصور اشتباه مسئولان این است که، این ثبات قیمت ناشی از افزایش حجم واردات بوده در حالی که، برخلاف تصور مسئولان ثبات قیمت گوشت قرمز در هفته‌های اخیر در نتیجه افزایش عرضه دام داخلی است.

وی تصریح کرد: عرضه دام داخلی از هفته ابتدای اسفند ماه در یک روند طبیعی رو به افزایش است و با افزایش عرضه ثبات قیمت و در پی آن کاهش قیمت رخ خواهد داد.

پوریان معتقد است؛ تحلیل اشتباه مسئولان از وضعیت عرضه دام داخلی و بازار گوشت قرمز موجب دست زدن آن‌ها به واردات بیش از حد خواهد شد که نتیجه آن تضعیف تولید داخل و آشفتگی بیشتر برای بازار گوشت قرمز کشور است.

رییس شورای تأمین دام کشور، با توجه به روند رو به افزایش عرضه دام در روز‌های پایانی سال قیمت منطقی هر کیلوگرم بره نر پرواری را ۱۳۰ هزار تومان و هر کیلوگرم گوساله را ۱۲۰ هزار تومان اعلام کرد.