۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

کلاف سردرگم تخصیص ارز به واردات چای / توقف واردات چای از سریلانکا

۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۴۸
کد خبر: 705273
کلاف سردرگم تخصیص ارز به واردات چای / توقف واردات چای از سریلانکا

رسانه های خارجی خبر داده اند، به‌خاطر تحقیقات تخصیص ارز، واردات چای از بزرگترین صادرکننده این کالا به ایران متوقف شده است. پیش از این واردکنندگان چای مدعی شده بودند، وزارت جهاد کشاورزی تمامی ارز واردات چای را به یک مجموع خاص تخصیص داده است و در همین ارتباط نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس جمهور، ارسال کرده و خواستار روشن شدن ماجرا شدند.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ دهم بهمن ماه انجمن چای و دمنوش ایران خبر داد که از یک ماه گذشته تمدید ثبت سفارش و ثبت سفارش جدیدی برای وارداتی چای انجام نمی‌شود تا وضعیت اختصاص ارز نیمایی به آن مشخص شود.

طبق اعلام این انجمن، از حدود یک ماه قبل وزارت جهاد کشاورزی تمدید و ثبت سفارش جدید برای واردات چای انجام نمی‌دهد.

در آن زمان انجمن چای و دمنوش ایران هشدار داد: این امر می‌تواند تعادل بازار چای در کشور را بر هم بزند.

واردکنندگان، تمام ارز واردات چای به یک مجموع خاص داده شد

در پایان همان ماه واردکنندگان چای مدعی شدند، وزارت جهاد کشاورزی تمامی ارز واردات چای را به یک مجموع خاص تخصیص داده است. آن‌ها این مبلغ را هنگفت و غیرقابل باور دانسته و عنوان کردند؛ اعداد و مبالغ اعلامی و آمار منتشره حتی از ظرفیت فکری ما خارج است چه برسد به ظرفیت چای بازار کشور!

واردکنندگان در همین ارتباط نامه‌ای خطاب به محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور، ارسال کردند و خواستار روشن شدن ماجرا شدند.

مسئولان، بی اطلاع هستیم!

یک روز پس از آن حبیب جهانساز، رییس سازمان چای کشور، در واکنش به این اتفاق در گفت و گو با اقتصاد آنلاین ضمن اظهار بی‌خبری آن را رد کرد و گفت: تا جایی که من مطلع هستم، ممنوعیتی برای واردات اعمال نشده است.

به گفته وی؛ واردات چای انجام می‌شود و ممنوعیت و محدودیت اعمال نشده است.

بخش خصوصی، اتفاقی شوم در تجارت چای کشور در حال رخ دادن است

پیش از آن محمد صادق حسنی، مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای شمال کشور، در گفتگو با اقتصاد آنلاین هشدار داده بود؛ اتفاقی شوم در تجارت چای کشور در حال رخ دادن است که نیازمند بررسی از سوی مسئولان نظارتی و ذی ربط است.

وی میزان واردات را حدود ۵۴ هزارتن عنوان کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۳۴ هزار تن بوده است، افزایش ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

صادق حسنی همچنین اظهار کرد: این در حالی است که هم اکنون، هر کیلوگرم چای از کشور به طور متوسط به قیمت ۱ دلار صادر و با قیمت ۵ دلار وارد می‌شود.

منابع خارجی، به‌خاطر تحقیقات تخصیص ارز چای متوقف شده است

به تازگی رسانه بیزینس تایمز، گزارشی منتشر کرده که بر اساس آن رییس انجمن تاجران چای کلمبو عنوان کرده که " ایران خرید چای از سریلانکا را متوقف کرده است. مقامات ایران اعطای مجوز برای واردات کالا‌های مختلف از جمله چای را متوقف کرده‌اند. طبق گفته برخی منابع، به‌خاطر تحقیقات تخصیص ارز برای واردات فعلا متوقف شده و احتمالاً توقف واردات چای از سریلانکا تا اواسط‌ آوریل طول می‌کشد".

گفتنی است، ایران یکی از بزرگ‌ترین خریداران چای سیلان است. ایران ۱۵۱۲۷ تن از این چای را در ۲۰۲۰ و ۲۲۲۶۳ تن در ۲۰۱۹ خریداری کرده ‌است. صادرات چای سریلانکا به ایران در سال گذشته میلادی به ۹۹. ۷۳ میلیون دلار رسید.

بر اساس این گزارش، مشکل تامین و تخصیص ارز تنها برای چای نیست و اخیرا در سایر کالاهای اساسی نیز دیده می شود، اما کلاف سردرگم تخصیص ارز به واردات چای در مسیری قرار گرفته که مسائل بیش از گذشته مبهم شده است. به نظر می‌رسد، با رسیدن به روز‌های آخر سال مسئولان هر مشکلی که هست را باید زودتر مرتفع و موضوع تخصیص ارز به واردات چای را تعیین تکلیف کنند.