۰ نفر

دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور خبر داد؛

پاک کردن صورت مسأله گرانی گوشت قرمز با ممنوعیت عرضه با بسته‌بندی خاص / اقدامات دستوری تبعات منفی بهداشتی دارد

۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۳۷
کد خبر: 702452
پاک کردن صورت مسأله گرانی گوشت قرمز با ممنوعیت عرضه با بسته‌بندی خاص / اقدامات دستوری تبعات منفی بهداشتی دارد

دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور از دستور وزارت جهادکشاورزی برای توقف عرضه گوشت قرمز با بسته‌بندی خاص خبر داد و گفت: این نوع دستورات پاک کردن صورت مسأله گرانی گوشت قرمز به جای شناسایی و حل ریشه ای مشکل است.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ هفته گذشته عکسی با مضمون یک بسته گوشت یک کیلویی با قیمت نیم میلیون ( ۵۰۰ هزار تومان) در فضای مجازی دست‌به‌دست شد، موضوعی که انتقاد بسیاری از کاربران را از گرانی افسارگسیخته گوشت قرمز در پی داشت.

مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به این اتفاق آن را جوسازی رسانه‌ای دانسته و قیمت‌ها را بسیار پایین‌تر از آن اعلام کردند.

امروز مسعود رسولی، دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور، به اقتصاد آنلاین خبر داد که، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در جدیدترین واکنش خود به این اتفاق دستور توقف عرضه گوشت قرمز با بسته‌بندی خاص را به انجمن داده‌اند.

وی تصریح کرد: وزارت جهادکشاورزی مقرر کرده است، گوشت‌های بسته‌بندی خاص تولید نشود و گوشت‌ها عمدتاً به صوت مخلوط و ران و سردست باشد تا برای مردم عمومیت داشته باشد.

به گفته رسولی؛ هر چند این دستور هنوز به صورت کتبی ابلاغ نشده، اما انجمن ملزم به اجرای آن شده است.

وی متوسل شدن مسئولان به این نوع از دستورات را پاک کردن صورت مسأله دانست و افزود: توجیه کارشناسی برای این دستور وجود ندارد و با قیمتی که برای گوشت قرمز در بازار است، عرضه بخش کیفی آن به صورت بسته‌بندی، پاک کرده و بهداشتی با قیمت ۵۰۰ هزار تومان رقم غیرمنطقی یا گران فروشی نیست.

رسولی توضیح داد: لاشه گوسفند از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که تعدادی از آن‌ها قیمتی پایین‌تر از قمیت لاشه دارند و بخشی دیگر نیز قیمت‌های بالاتر دارند به طور مثال، قیمت هر کیلوگرم گردن پایین‌تر از قیمت هر کیلوگرم لاشه است و ران و سردست قیمت بسیار بالاتر دارند که هزینه بسته‌بندی، پاک کردن ضایعات، استخوان و چربی و... به آن اضافه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه اولین بار نیست که مسئولان به جای حل مشکل صورت مسأله را پاک می‌کنند، یادآور شد: در دولت قبل نیز وزیر جهاد کشاورزی در مقطعی با بالا رفتن قیمت مرغ دستور داد، عرضه مرغ بسته بندی ممنوع شود.

رسولی اظهار کرد: دولت به جای صدور اینگونه از دستورات، مشکلات دامداران در حوزه تولید گوشت را مرتفع کند، مشکلاتی مانند هزینه بالای تولید که منتج به افزایش قیمت می‌شود، ضمن اینکه هر ساله در این بازه زمانی عرضه دام کاهش دارد و بخشی از افزایش قیمت مربوط به این موضوع است.

دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور معتقد است؛ برخورد دستوری به جای عدم حل ریشه‌ای و کارشناسی مشکل بازار گوشت قرمز منتج به بازگشت به زمانی می‌شود که مردم خود اقدام به خرید دام زنده و ذبح می‌کردند، اتفاقی که می‌تواند نتایج منفی بهداشتی و زیست محیطی بسیاری به همراه داشته باشد.