۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی کرد؛

ماجرا اعطای انحصار واردات چای با ارقام هنگفت ارزی به یک شرکت خاص چیست؟/ از تاکید واردکنندگان به انحصار تا بی خبری و تکذیب مسئولان!

۲۴ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۳۵
کد خبر: 701115
ماجرا اعطای انحصار واردات چای با ارقام هنگفت ارزی به یک شرکت خاص چیست؟/ از تاکید واردکنندگان به انحصار تا بی خبری و تکذیب مسئولان!

واردکنندگان چای مدعی شده اند، وزارت جهاد کشاورزی تمامی ارز واردات چای را به یک مجموع خاص تخصیص داده است. آن ها این مبلغ را هنگفت و غیرقابل باور دانسته و عنوان کرده اند؛ اعداد و مبالغ اعلامی و آمار منتشره حتی از ظرفیت فکری ما خارج است چه برسد به ظرفیت چای بازار کشور! در عین حال رئیس سازمان چای کشور، ضمن اظهار بی خبر از این اتفاق آن رد کرد و گفت: تا جایی که من مطلع هستم ممنوعیتی برای واردات چای اعمال نشده است.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ به تازگی وزارت جهاد کشاورزی در اقدامی عجیب ارز واردات چای را به یک مجموعه خاص تخصیص داده و واردات و ثبت سفارش را برای دیگر واردکنندگان متوقف کرده است. 

این اقدام مورد انتقاد شدید واردکنندگان چای قرار گرفته و آن ها در نامه‌ای خطاب به محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور خواستار بررسی فوری دلایل اقدام وزارت جهادکشاورزی و پیگیری آن شدند.

در بخشی از این نامه مدیران عامل واحد‌های تولیدی و شاغل در صنایع بسته بندی و بازرگانی چای کشور خود را مجموعا در برگیرنده حدود ۷۵ درصد از اندازه واقعی این صنعت دانسته و عنوان کرده اند: ما به طور ناگهانی دچار وقفه اجباری در زنجیره تامین مواد اولیه (چای وارداتی) شده‌ایم که دلیل آن نیز ممانعت وزارت جهاد کشاورزی از ثبت سفارش و واردات چای بوده که منجر شده هزار تن چای هم اکنون در گمرکات کشور بلاتکلیف باشد که این امر منجر به سرگردانی ما شده است. اخیرا در کمال بهت و حیرت متوجه شدیم که میزان هنگفت و غیرقابل باوری ارز صرفا به یک مجموعه (تحت لوای ۳ شرکت) تخصیص و توسط بانک مرکزی نیز پرداخت و به همین بهانه هم چرخه واردات و ثبت سفارش ده‌ها واحد دیگر متوقف شده است. همچنین میزان اعداد و مبالغ اعلامی و آمار منتشره حتی از ظرفیت فکری ما خارج است چه برسد به ظرفیت چای بازار کشور. از طرفی میزان واردات منطقی چای، با لحاظ ادوار گذشته سالانه حدود ۹۰ هزار تن با ارزبری حدود ۵۵۰ میلیون یورو بوده؛ ضمن اینکه تمامی اعضای این صنعت حداقل به صورت مستمر در طول ۴ سال گذشته به دلیل شرایط ناشی از تحریم ظالمانه و محدودیت‌های ارزی، مورد رسیدگی و ممیزی موضع ثبت سفارش واردات از سوی وزارت جهاد کشاورزی و سایر نهاد‌های مرتبط قرار داشته اند. براین اساس، بروز چنین مساله‌ای را نمی‌توان صرفا ناشی از سهل انگاری چند کارشناس و مدیر در بدنه یک وزارتخانه دانست. علی ایحال به منظور حفظ امکان رقابت پذیری تجاری و جلوگیری از وقفه در چرخه واردات و تولید و عرضه و اشتغال مستقیم ده‌ها هزار پرسنل و مدیران و توزیع کنندگان، همچنین برای جلوگیری از هدر رفت منابع ارزی و پیشگری از بروز این مساله در سایر صنایع، تقاضا می‌شود ضمن بررسی موضوع، دستورات متقضی برای پیگیری این تخلف و اقدامات عاجل جهت بازگشت روال عادی در چرخه واردات و تامین مواد اولیه این صنعت را فراهم آورید.

اما مسئولان چه می گویند؟

حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای کشور، در واکنش به این اتفاق در گفت و گو با اقتصاد آنلاین ضمن اظهار بی خبری آن را رد کرد و گفت: تا جایی که من مطلع هستم، ممنوعیتی برای واردات اعمال نشده است.

به گفته وی؛ واردات چای انجام می شود و ممنوعیت و محدودیت اعمال نشده است.

این سخنان در حالی است که چای همواره از پر بحث ترین محصولات کشاورزی وارداتی به کشور بوده است. 

پیش از این محمد صادق حسنی، مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای شمال کشور، در گفتگو با اقتصاد آنلاین هشدار داده بود؛ اتفاقی شوم در تجارت چای کشور در حال رخ دادن است که نیازمند بررسی از سوی مسئولان نظارتی و ذی ربط است.

وی میزان واردات را حدود ۵۴ هزارتن عنوان کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۳۴ هزار تن بوده است، افزایش ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

صادق حسنی همچنین اظهار کرد: این در حالی است که هم اکنون، هر کیلوگرم چای از کشور به طور متوسط به قیمت ۱ دلار صادر و با قیمت ۵ دلار وارد می‌شود.

صادق حسنی معتقد است؛ با این اوصاف در صادرات و واردات چای کشور اتفاقاتی در حال رخ دادن است که باید به شدت نگران آن بود.