۰ نفر

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور خبر داد:

پرداخت ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به تشکل ها برای خرید مرغ مازاد/ بهره تسهیلات مرغ را گران نمی کند

۲۲ دی ۱۴۰۱، ۱۵:۳۴
کد خبر: 694575
پرداخت ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به تشکل ها برای خرید مرغ مازاد/ بهره تسهیلات مرغ را گران نمی کند

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور از پرداخت ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به تشکل ها با نرخ سود ۱۰ درصد برای خرید مرغ مازاد از مرغداران در پی واگذاری مدیریت تولید به آن‌ها خبر داد و تاکید کرد: بهره تسهیلات، مرغ را گران نمی‌کند.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی، حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین از اجرایی شدن واگذاری مدیریت تولید به تشکل های مرغ گوشتی خبر داد و درباره جزئیات آن گفت: برای میزان خرید مرغ مازاد از مرغداران عددی مشخص نشده اما، در مراحل اول تامین ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار با نرخ سود ۱۰ درصد به بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل ابلاغ شده است. 

وی ادامه داد: قرار بر این است بانک کشاورزی این اعتبار را در اختیار صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان ها قرار دهد و صندوق‌ها اعتبار را به تشکل ها بدهند تا آن ها خرید مازاد مرغ در استان را آغاز کنند.

اسدالله نژاد معتقد است با اجرای این سیاست مرغدارانی که در چند ماه گذشته زیان بسیار سنگینی متحمل شده اند امکان گذر از بحران را پیدا خواهند کرد و مزیت پایداری و استمرار تولید مرغ در کشور حفظ می شود.

 به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور، زیان روزانه مرغداران در چند ماه اخیر به ۱۲۰ میلیارد تومان رسیده است.

اسدالله نژاد در پاسخ به این پرسش که وزیر جهاد کشاورزی علاوه بر مدیریت تولید از واگذاری تنظیم بازار مرغ به تشکل ها به شرط اولویت در تامین بازار داخل خبر داده است، گفت: طبق اعلام مسئولان علاوه بر مدیریت تولید، تنظیم بازار مرغ نیز به تشکل ها واگذار خواهد شد، اما هنوز رسما ابلاغ نشده است.

وی اظهار کرد: ما در روز گذشته و روز پیش از آن در جلساتی که با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم، اعلام کردیم که آمادگی کامل برای پذیرش کل وظایف مربوط به بخش تولید و بازار مرغ را داریم.

اسدالله نژاد این آمادگی را شامل، مدیریت تولید بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، پذیرش وظایف مربوط به تامین نهاده های خوراک دام از سامانه بازارگاه، جمع آوری مرغ مازاد از بازار، خرید و فروش مرغ زنده و گرم و واردات و صادرات عنوان کرد.

وی تاکید کرد: اگر تمامی این اختیارات به تشکل ها واگذار شود، قطعا در تولید و بازار مرغ اولویت ما حفظ امنیت غذایی و تامین نیاز بازار داخلی است، به عبارت دیگر، اولویت اول ما تامین نیاز داخلی کشور است و صادرات از محل مرغ مازاد انجام خواهد گرفت.

اسدالله نژاد در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه سود ۱۰ درصد تسهیلاتی که به تشکل ها برای خرید مرغ مازاد داده می شود موجب افزایش قیمت مرغ نخواهد شد، گفت: طبق قانون دولت ملکف به جمع آوری مرغ مازاد است و در این ارتباط هر هزینه اضافی که ایجاد شود را باید برعهد بگیرد.

وی ادامه داد: در روش قبل شرکت پشتیبانی امور دام کشور به نمایندگی از دولت موظف بود مرغ مازاد را از مرغداران با قیمت تمام شده تولید خریداری کند و در زمان نیاز با قیمت پایین تر عرضه کند و مابه التفاوت را برعهده بگیرد، در روش جدید نیز به همین شکل است و پرداخت مابه التفاوت قیمت تمام شده مرغ و قیمت عرضه آن به مصرف کننده با دولت است و به قیمت مرغ اضافه نمی شود.