۰ نفر

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازنداران:

واگذاری تنظیم بازار میوه شب عید به بخش خصوصی نمایشی است / مطالبات سال گذشته باغداران هنوز پرداخت نشده!

۱۷ دی ۱۴۰۱، ۱۷:۱۶
کد خبر: 693538
 واگذاری تنظیم بازار میوه شب عید به بخش خصوصی نمایشی است / مطالبات سال گذشته باغداران هنوز پرداخت نشده!

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازنداران گفت: خرید برای تامین میوه شب عید درحالی آغاز شده که دولت مطالبات باغداران را از سال گذشته پرداخت نکرده است.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ در هفته ابتدایی ماه جاری محسن شیراوند، معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد: "امسال برای بهبود شیوه تنظیم بازار شب عید و با فراهم آمدن زیرساخت‌های لازم، تنظیم بازار میوه شب عید به بخش خصوصی واگذار شده است. در روش اجرایی جدید میزان دخالت دولت از تمرکز در سیاستگذاری، نظارت و اجرا به حداقل کاهش می‌یابد و به استان‌ها واگذار می‌شود". 

به گفته کارشناسان این واگذاری به آن جهت انجام شد که تأمین میوه نوروز سال ۱۴۰۱ با حاشیه‌های زیادی همراه بود. این حاشیه‌ها به واسطه خرید گران میوه از سوی سازمان تعاون روستایی ایجاد شد و اعتراضات فراوان مجلسی‌ها و دست اندرکاران بازار میوه و … را به دنبال داشت و در نهایت منجر به ورود نهاد‌های قضایی به ماجرا شد. یک ماه پس از نوروز سال ۱۴۰۱ نیز  میوه‌هایی که گران خریداری شده روی دست سازمان تعاون روستایی ماند و این سازمان در آگهی مناقصه از متقاضیان خرید میوه خواست پیشنهادات قیمتی خود را برای خرید میوه‌ها به این سازمان ارائه دهند.

اما به نظر می رسد، همچنان پرونده مالی میوه شب عید سال گذشته باز باشد، چرا که به گفته باغداران، دولت با گذشته بیش از یکسال از خرید میوه از آن ها برای ذخیره سازی شب عید سال ۱۴۰۱، هنوز مطالبات آن ها را پرداخت نکرده است.

محمدرضا شعبانی، مدیرعامل اتحادیه باغداران مازنداران، از استان‌های اصلی تامین کننده میوه شب عید، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین ضمن تائید این خبر، اعلام کرد: خرید برای تامین میوه شب عید سال ۱۴۰۲، درحالی آغاز شده که دولت مطالبات باغداران برای خرید میوه شب عید از آنها در سال گذشته را پرداخت نکرده است.

وی ادامه داد: عدم تسویه مطالبات باغداران در شرایطی است که تولید برای آن‌ها در سال جاری همراه با افزایش هزینه قابل توجه بوده است.

شعبانی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت برای جلوگیری از مشکلات سال گذشته کار خرید و ذخیره سازی میوه شب عید امسال را به بخش خصوصی واگذار کرده است، گفت: این واگذاری بیشتر نمایشی است چراکه که هیچ چهارچوبی برای آن تعریف نشده، ضمن اینکه در گذشته نیز بخش خصوصی بدون دخالت دولت اقدام به خرید و ذخیره سازی میوه شب عید می کرد و گاها قیمت ما کمتر از دولت بود.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران بر این باور است که دولت باید همواره حمایت و نظارت خود بر بخش تولید را داشته باشد و با حرف‌هایی همچون واگذاری امور به بخش خصوصی، شانه از زیر بار مسئولیت خالی نکند.