۰ نفر

در پاسخ به اقتصاد آنلاین عنوان شد؛

ابطال ثبت سفارش خوراک دام با تغییر نرخ ارز نیمایی تخلف بود/ نهاده های خوراک دام بدون تغییر قیمت در حال عرضه است

۱۷ دی ۱۴۰۱، ۱۵:۳۴
کد خبر: 693511
ابطال ثبت سفارش خوراک دام با تغییر نرخ ارز نیمایی تخلف بود/ نهاده های خوراک دام بدون تغییر قیمت در حال عرضه است

هفته گذشته مرغداران از ابطال ثبت سفارش خوراک دام توسط واردکنندگان در پی افزایش نرخ ارز نیمایی خبر دادند. امروز رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران به اقتصاد آنلاین اعلام کرد: این اتفاق تخلف برای سودجویی از تغییر نرخ ارز بوده و جلوی آن گرفته شده است.

اقتصاد آنلاین؛ چندی پیش حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور، به اقتصاد آنلاین خبر داد: به دلیل افزایش قابل توجه نرخ دلار در هفته‌های اخیر، واردکنندگان بزرگ و نام آشنای نهاده‌های خوراک دام، همگی ثبت سفارش‌ها را باطل کرده‌اند.

وی تصریح کرد: واردکنندگان نهاده‌های خوراک دام اعلام کرده‌اند با توجه به افزایش قابل توجه نرخ ارز، این نهاده‌ها با قیمت جدید که بالاتر از قیمت‌های قبلی است ثبت سفارش خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور پیش بینی کرد با افزایش قیمت نهاده‌های خوراک دام در پی افزایش نرخ دلار، بالا رفتن قیمت مرغ به زودی اتفاق خواهد افتاد چراکه هزینه تمام شده تولید بالا خواهد رفت.

امروز ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران،‌ در نشست خبری در پاسخ به اقتصاد آنلاین در خصوص ابطال سفارش‌های نهاده خوراک دام توسط وارکنندگان و اثر آن بر تامین نهاده‌های مورد نیاز مرغداران و دامداران، اظهار کرد: با تغییر نرخ ارز نیمایی از ۲۴ هزار تومان به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان، توقف چند روزه عرضه نهاده های خوراک دام توسط واردکنندگان در سامانه بازارگاه اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: این اتفاق تخلف بود و ما تخلف را به وزارت جهاد کشاورزی اطلاع دادیم.

به گفته قاسمی؛ برخی واردکنندگان با توقف عرضه نهاده های خوراک دام به دنبال سودجویی از تغییر نرخ ارز نیمایی بودند.

وی تصریح کرد: با فشار جهاد کشاورزی جلوی این تخلف گرفته شد و بعد از وقفه‌ای کوتاه عرضه نهاده های دامی در سامانه بازارگاه آغاز شد.

قاسمی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه این توقف خللی در تامین نهاده های دامی مورد نیاز تولیدکنندگان ایجاد نکرد، گفت: با توجه به ورود وزارت جهاد کشاورزی و آغاز به کار سامانه بازارگاه، کمبود نهاده ‌های خوراک دام در بازار احساس نشد.

بر اساس اعلام یک منبع آگاه در وزارت جهاد کشاورزی به اقتصاد آنلاین، هم اکنون عرضه نهاده های خوراک دام در سامانه بازارگاه با قیمت های قبل از تغییر نرخ ارز نیمایی در حال انجام است.

وی توضیح داد: تغییر قیمت نهاده های خوراک دام فعلا اعمال نشده و این تغییر قیمت از زمانی اعمال خواهد شد که خرید واردکنندگان بر اساس نرخ ارز نیمایی جدید انجام شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه طبق آمار گمرک در سال گذشته ۲۸ هزار تن خوراک آبزیان به ارزش ۱۱ میلیون دلار صادر شده است، افزود: این رقم تا دی ماه سال جاری به ۲۹ هزار تن به ارزش ۲۱ میلیون دلار افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: با توجه به بازار خوبی که در منطقه وجود دارد امکان توسعه صادرات برای کشور فراهم است.

قاسمی با تأکید بر اینکه در کشور ما تولید خوراک دام مزیت دارد است، افزود: دلایلی همچون برخورداری از علوم و فناوری و همچنین انرژی و نیروی انسانی ارزان تولید خوراک دام در کشور را مزیت دار کرده است.

قاسمی از هدف‌گذاری برای صادرات ۱۰۰ میلیون دلار خوراک دام از کشور خبر داد.

وی اضافه کرد: البته این هدفگذاری بدون حمایت‌های لازم از سوی دولت امکان‌پذیر نخواهد شد.

قاسمی از جمله حمایت های دولت را پرداخت تسهیلات عنوان کرد و گفت: قرار بود تسهیلات ارزان‌قیمت به کارخانه‌ها داده شود اما، این کار انجام نشد ضمن اینکه، ‌در حال حاضر ۲۵ درصد سود کارخانه‌ها صرف مالیات می‌شود.

به گفته وی؛ مرغداران از پرداخت مالیات معاف هستند و هزینه انرژی هم برای آن‌ها ارزان‌تر از کارخانه‌ها است، از این رو آن‌ها در واحد‌های خود اقدام به تولید خوراک می‌کنند.

قاسمی معتقد است؛ سیاست دولت به نحوی است که مرغداران و دامداران را به جای خرید خوراک از کارخانه‌ها تشویق به تولید در واحد خود می کند.

در ادامه این نشست مجید جعفری، مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام، با اشاره به ظرفیت بالای تولید خوراک دام آماده در کشور گفت: به رغم ظرفیت بالای کارخانه‌ها آن‌ها تنها با ۳۰ الی ۴۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

وی افزود: خوراک دام آماده در افزایش بهره‌وری و سلامت تولیدات دامی نقش بسیار مهمی دارد اما، به دلیل اینکه هر روز حاشیه سود مرغداران و دامداران کم شده، آن‌ها ترجیح می‌دهند که خودشان خوراک دام تهیه کنند.

جعفری با تأکید بر اینکه حذف ارز ترجیحی دلیل دیگری برای کاهش تقاضای مصرف خوراک دام آماده بوده است، افزود: پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی، تقاضای مصرف مرغ و گوشت کاهش یافته و این عاملی شده است که تقاضا برای خوراک دام نیز کاهش پیدا کند.

وی همچنین ممنوعیت صادرات را عاملی دیگر برای کاهش تولید خوراک دام عنوان کرد و گفت: دولت در زمان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، صادرات این گونه محصولات را ممنوع کرده بود و این موضوع موجب کاهش فعالیت کارخانه‌ها شد.

در پایان این نشست مهدی مسعودی، دبیر کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران، به برگزاری هفتمین نمایشگاه فیدکس پو (همایش بین‌المللی و نمایشگاه جانبی خوراک دام، طیور و آبزیان ایران) اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه حدود ۸۰ شرکت حضور دارند که ۱۳ الی ۱۴ شرکت خارجی نمایندگی خواهند داشت. کارشناسان خارجی از جمله نیوزیلند و انگلیس هم در این نمایشگاه شرکت می‌کنند. شعار این نمایشگاه «خوراک سالم، غذای سالم، انسان سالم» است و تلاش داریم که تعامل کارشناسی با کشور‌های شرکت‌کننده داشته باشیم و همچنین بازاریابی را در کشور‌های دیگر انجام بدهیم.

وی با بیان اینکه کشور وابستگی ۹۰ درصدی در تأمین نهاده‌های طیور دارد، گفت: استفاده از خوراک دام آماده به کاهش مصرف، بهره‌وری تولید و سلامت محصولات غذایی کمک خواهد کرد.

به گفته مسعودی؛ این نمایشگاه با هدف توسعه تجارت، تعاملات، معرفی محصولات جدید و انتقال دانش جدید و نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار می‌شود.