۰ نفر

بر اساس مصوبه کارگروه مرغ ،

سن حذف گله های مرغ مادر ۶۶ هفته شد + سند

۱۴ دی ۱۴۰۱، ۱۴:۲۲
کد خبر: 692983
سن حذف گله های مرغ مادر ۶۶ هفته شد + سند

بر اساس مصوبه کارگروه برنامه‌ریزی تولید گوشت مرغ کشور از ابتدای بهمن ماه حداکثر سن نگهداری گله‌های مرغ مادر گوشتی، ۶۶ هفته است.

 

به گزارش اقتصاد آنلاین، امید امینی، مدیر کل معاونت تولیدات دامی، با ارسال نامه ای مشترک به شرکت پشتیبانی امور دام و اتحادیه های فعال در حوزه طیور صورت جلسه کارگروه برنامه ریزی تولید گوشت مرغ را اعلام کرد. مشروح این مصوبات به شرح زیر است.

عنوان جلسه: جلسه کارگروه برنامه‌ریزی تولید گوشت مرغ کشور

تاریخ برگزاری: یکشنبه 1401/10/11

خلاصه مباحث مطروحه: ارائه مباحثی در خصوص وضعیت تولید جوجه یک روزه و گوشت مرغ در ماه‌های گذشته و پیش بینی تولید در ماه‌های آتی و برنامه‌ریزی و مدیریت تولید جوجه یک روزه و گوشت مرغ برای روزهای پایانی سال 1401 و ماه مبارک رمضان (فروردین 1402)

مصوبه

با توجه به لزوم کنترل دقیق شرایط و مدیریت تولید خصوصا انجام اقدامات کنترلی جهت حفظ و تداوم تولید گله‌های مولد به منظور مدیریت مناسب تولید و تامین جوجه یک روزه کافی برای تحقق اهداف پیش بینی شده در هفته‌های پایانی سال 1401 و ابتدای سال 1402 مقرر گردید:

1- از ابتدای بهمن ماه صرفا گله‌های مرغ مادر گوشتی با سن کمتر از 60 هفته با مجوز دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی، امکان تولک بری خواهند داشت.

تبصره یک: گله‌هایی که در حال حاضر دارای سن بالای 60 هفته هستند تا ابتدای بهمن ماه امکان مکاتبه برای اخذ مجوز تولک بری را دارند.

تبصره دو: در خصوص موارد خاص با درخواست متقاضی و اعلام نظر معاون بهبود تولیدات دامی استان موضوع قابل بررسی هستند .

2- از ابتدای بهمن ماه حداکثر سن نگهداری گله‌های مرغ مادر گوشتی، 66 هفته است و نگهداری گله بالاتر از این سن برای گله‌هایی امکان پذیر است که مجوز تولک بری دارند و لذا برای حذف گله‌های بالاتر از سن اشاره شده نیازی به اخذ مجوز از دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی نیست.

3- از ابتدای بهمن ماه حداکثر سن گله‌های تولکی 100 هفته بوده و نگهداری بیش از سن مذکور صرفا در موارد خاص و با تایید دفتر امور دام طیور وزارت جهاد کشاورزی قابل بررسی می‌باشد.

4- بر اساس بخشنامه معاون وزیر در امور تولیدات دامی طی نامه شماره 36375/900/1401/م مورخ 1401/5/10 موضوع مدیریت حذف گله‌های مولد گوشتی و اصلاحیه آن طی نامه شماره 40632/900/1401 مورخ 1401/5/25 حذف گله‌ها در سنین پایین‌ تر به شرح ذیل خواهد بود:

1-4- حذف گله با سن 55 تا 68 هفته پس از اعلام نظر معاون بهبود تولیدات دامی استان مربوطه توسط دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی انجام شود.

2-4- حذف گله با سن 50 تا 55 هفته پس از انجام بررسی‌های لازم با موافقت رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و تایید دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی انجام شود.

3-4- حذف گله با سن کمتر از 50 هفته با مجوز شورای تامین استان و تایید دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود. اینگونه واحدها تا یک سال صرفا مجاز به جوجه‌ریزی مرغ مادر گوشتی سویه ارین است.

4-4- گله‌های دارای مجوز تولکی با سن کمتر از 85 هفته با مجوز شورای تامین استان و تایید دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی، قابل حذف خواهند بود.

5-4 - گله‌های دارای مجوز تولکی با سن 85 تا 90 هفته با موافقت رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و تایید دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی قابل حذف خواهند بود.

تبصره: حذف گله‌های غیر تولکی با سن بالای 64 هفته و دارای تولکی با سن بالای 90 هفته نیازی به مجوز این دفتر ندارد.

نظارت بر رصد و پایش موارد فوق بر اساس تصمیمات اخذ شده برعهده انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه بوده و نتایج حاصله را باید به صورت مستمر به دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی ارسال نمایند.

5- هرگونه انحراف از برنامه‌ریزی تولید، انجمن جوجه یک روزه باید تبعات آن را پذیرفته و پاسخگو باشد. گزارش مستمر توسط انجمن یاد شده مورد انتظار است و باید نسبت به برخورد لازم با واحدهایی که مصوبات را رعایت نمی‌کنند به عمل آورد.

6- اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران نسبت به نظارت بر جوجه ریزی و اجرای مصوبات کارگروه همکاری لازم را با انجمن جوجه یک روزه به عمل آورد.

7- برای مدیریت جوجه ریزی در صورتی که قیمت جوجه یک روزه به ده درصد بالاتر از میانگین وزنی قیمت منطقی رسید اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی مجاز است نسبت به افزایش فاصله جوجه ریزی اقدام نمایند و در صورتی که قیمت جوجه یک روزه به پایین تر از ده درصد میانگین وزنی قیمت منطقی برسد نسبت به کاهش فاصله جوجه ریزی اقدام به عمل آید.

8- انجمن جوجه یک روزه و اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی، با توجه به مصوبات جلسه قبل، نسبت به برگزاری جلسه و تفاهم برای قیمت جوجه یک روزه، اقدام نمایند.

9- در خصوص میزان جوجه ریزی مادر گوشتی ماهانه؛ مقرر شد در جلسه آتی کارگروه، بحث و مورد بررسی قرار گیرد.

نامهنامه 2