۰ نفر

مرغ در سراشیبی قیمت؛

انتقاد شدید از اعلام نرخ‌های متفاوت توسط مراجع عرضه مرغ/ قیمت مرغ به ۱۶ هزار تومان زیر نرخ مصوب رسید

۱۴ دی ۱۴۰۱، ۱۵:۰۱
کد خبر: 692981
انتقاد شدید از اعلام نرخ‌های متفاوت توسط مراجع عرضه مرغ/ قیمت مرغ به ۱۶ هزار تومان زیر نرخ مصوب رسید

کارشناسان معتقدند در شرایطی که دولت قیمت دستوری برای مرغ تعیین کرده، اعلام قیمت‌های مختلف از سوی مراجع عرضه از جمله سازمان میادین میوه و تره بار قابل پذیرش نیست و می‌تواند تبعات جبران ناپذیری برای تولید و بازار به دنبال داشته باشد. به گفته آن‌ها، در بازار غیر رقابتی اعلام قیمت از سوی مراجع عرضه فشار بر تولید و آشفته ساختن بیشتر بازار است.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ دوشنبه هفته جاری سازمان میادین میوه وتره بار قیمت هر کیلوگرم مرغ بسته‌بندی نایلونی را ۵۱ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد که این قیمت ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان زیر نرخ مصوب دولت بود.

امروز نیز سازمان میادین میوه تره بار قیمت جدید دیگری برای مرغ در نرخنامه خود اعلام کرده است. قیمت جدید مرغ ۴۷ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده که ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان زیر نرخ مصوب است.

کارشناسان معتقند؛ در شرایطی که دولت قیمت دستوری برای مرغ تعیین کرده است، اعلام قیمت‌های مختلف از سوی مراجع عرضه از جمله سازمان میادین میوه و تره بار قابل پذیرش نیست و می‌تواند تبعات جبران ناپذیری را برای تولید و بازار به دنبال داشته باشد.

به گفته آن‌ها، در بازار غیر رقابتی اعلام قیمت از سوی مراجع عرضه، فشار بر تولید و آشفته ساختن بیشتر بازار است.

کارشناسان همچنین آینده تولید مرغ در کشور را بسیار نگران‌کننده توصیف می‌کنند چرا که افت مداوم قیمت مرغ به معنی افزایش زیان انباشته مرغداران است که تهدید جدی برای تداوم تولید مرغ در کشور به شمار می‌رود.

حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین در این باره گفت: این اعلام قیمت‌ها نتیجه‌ای جز بر هم زدن نظام تولید و بازار ندارد، چرا که در شرایطی که قیمت دستوری برای مرغ تعیین شده کاهش قیمت به معنی ایجاد رقابت نیست و نه تنها نتایج مثبتی به همراه ندارد بلکه تداوم تولید را نیز به مخاطر می‌اندازد.

وی ادامه داد: در زمانی که قیمت دستوری اعمال می‌شود باید همانگونه که افزایش قیمت به بیش از نرخ مصوب تخلف محسوب می‌شود، اعلام قیمت زیر نرخ مصوب نیز با توجه به نتایج منفی آن باید تخلف به شمار رود.

به گفته اسدالله نژاد؛ با افت قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب، مرغداران روزانه ۱۲۰ میلیارد تومان زیان می‌بینند و تعداد مرغدارانی که تصمیم به توقف تولید می گیرند در حال افزایش است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور همچنین از احتمال افزایش قیمت نهاده‌های تولید مرغ ابراز نگرانی کرد و افزود: اگر دولت سیاست جبرانی برای افزایش قیمت مؤلفه‌های تولید مرغ را در نظر نداشته باشد، هزینه تولید مرغ افزایش بیشتر، قیمت در بازار گران تر و تقاضا کاهش بیشتری خواهد داشت که همگی ضربه بزرگ به تامین مرغ کشور است.

بر اساس این گزارش هر چند ادامه روند افت قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب برای مصرف‌کننده در کوتاه مدت رضایتمندی به همراه دارد، اما در طولانی مدت می‌تواند با انباشت زیان مرغداران، کاهش تولید و عرضه و جهش قیمت مرغ را به دنبال داشته باشد که در نهایت تحمیل هزینه بیشتر بر مصرف‌کننده است.