۰ نفر

رئیس شورای تأمین دام کشور؛

افزایش قیمت دلار گوشت قرمز را گران و بی‌مشتری کرد!/ تقاضای بازار یلدا به سمت مصرف گوشت مرغ می رود

۲۳ آذر ۱۴۰۱، ۱۷:۰۹
کد خبر: 688483
افزایش قیمت دلار گوشت قرمز را گران و بی‌مشتری کرد!/ تقاضای بازار یلدا به سمت مصرف گوشت مرغ می رود

مرکز آمار ایران از کاهش کشتار در بخش دام کشور خبر داده است، این در حالی است که دامداران از مازاد دام در دامداری‌ها دم می‌زنند. منصور پوریان رئیس شورای تأمین دام کشور با تأکید بر اینکه کشتار تابع بازار است، دلیل کاهش کشتار را کاهش مصرف گوشت قرمز در پی موج دوم افزایش قیمت آن می‌داند که همراه با افزایش نرخ دلار اتفاق افتاده است.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی، بر اساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران، مقایسه عملکرد آبان ماه امسال با ماه مشابه سال ۱۴۰۰ از نظر مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور سه درصد کاهش داشته است.

همچنین مقدار تولید گوشت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته برای گوسفند و بره هفت درصد و برای بز و بزغاله سه درصد افزایش یافته اما برای گاو و گوساله ۱۱ درصد و برای شتر و بچه‌شتر شش درصد کاهش داشته است. البته همین آمار برای گاومیش و بچه‌گاومیش بدون تغییر بوده است.

نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در آبان ماه سال جاری نسبت به ماه قبل (مهر ماه) حدود دو درصد کاهش داشته است.

اما افت کشتار دام و عرضه گوشت قرمز در شرایطی که دامداران از مازاد تولید دم می‌زنند، چرا و چگونه اتفاق افتاده است؟

منصور پوریان رئیس شورای تأمین دام کشور در پاسخ به این سؤال، اظهار کرد: آنچه گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد کاهش عرضه دام به کشتارگاه‌ها برای کشتار است که گزارش‌های ما نیز آن را تائید می‌کند.

وی ادامه داد: رصد ما از بازار نشان می‌دهد، تقاضای مصرف گوشت قرمز در بازار از ماه گذشته روند نزولی به خود گرفته است و در زمانی که تقاضا برای مصرف نباشد دام کمتری نیز کشتار می‌شود.

وی تهران را به عنوان شاخصی برای ارزیابی وضعیت بازار گوشت قرمز عنوان کرد که روزانه ۱۴ هزار لاشه تحویل بازار تهران می‌شد که از ماه گذشته این رقم به ۱۰ هزار لاشه کاهش یافته است.

پوریان با تأکید بر اینکه کشتار تابع بازار است، افزود: به هر میزان تقاضا برای گوشت قرمز در بازار باشد، دام روانه کشتارگاه شده و عرضه صورت می‌گیرد.

به گفته وی کاهش تقاضا برای گوشت قرمز مسبب افت کشتار در کشتارگاه بوده است و ارتباطی با کاهش دام زنده در کشور ندارد.

پوریان معتقد است؛ عامل کاهش تقاضا، افزایش قیمت گوشت قرمز بوده است که متناسب با وضعیت اقتصادی بخش بزرگی از خانوار‌ها نیست.

وی یادآور شد: بازار گوشت قرمز از ابتدای سال جاری شاهد دو موج افزایش قیمت بود که موج اول، پس از اصلاح نظام یارانه‌ای اتفاق افتاد و موج دوم، اخیراً در پی افزایش نرخ دلار رخ داد.

رئیس شورای تأمین دام کشور تصریح کرد: تولید گوشت قرمز مانند بسیاری دیگری از کالا‌ها، تحت تأثیر نرخ ارز قرار دارد و نوسان در بازار ارز موجب نوسان در بازار آن می‌شود.

وی درباره آخرین قیمت‌های انواع گوشت قرمز در بازار برای مصرف‌کننده، اظهار کرد: در حال حاضر در گوشت گوسفندی هر کیلوگرم ران با استخوان ۱۷۵ تومان، هر کیلوگرم ران کامل گوسفندی ۱۹۵ هزار تومان، هر کیلوگرم کف دست گوسفندی با ماهیچه ۱۷۸ هزار تومان، هر کیلوگرم گردن ۱۴۵ هزار تومان، هر کیلوگرم نیم شقه سردست ۱۸۰ هزار تومان، هر کیلوگرم نیم شقه لاشه ۱۸۸ هزار تومان و هر کیلوگرم نیم شقه ران ۲۰۲ هزار تومان است.

پوریان افزود: همچنین در گوشت گوساله، هر کیلوگرم ران پاک کرده بدون استخوان ۲۰۵ هزار تومان و هر کیلوگرم سردست ۱۸۰ هزار تومان است.

رئیس شورای تأمین دام کشور بر این باور است، بازار گوشت در روز‌های منتهی به شب یلدا نیز به سمت مصرف مرغ خواهد رفت چراکه قیمت پایین‌تری نسبت به گوشت قرمز دارد.