۰ نفر

نوسان در بازار مرغ ادامه دارد؛

افزایش ۱۰ هزار تومانی قیمت مرغ در یک روز/ بررسی چرایی افزایش یک‌باره قیمت!

۱۶ آذر ۱۴۰۱، ۱۳:۵۳
کد خبر: 686816
افزایش ۱۰ هزار تومانی قیمت مرغ در یک روز/ بررسی چرایی افزایش یک‌باره قیمت!

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران از افزایش ۱۰ هزار تومانی هر کیلوگرم مرغ در روزجاری خبر داد و گفت: قیمت هر کیلوگرم مرغ روز گذشته حداکثر ۵۰ هزار تومان بود، اما امروز قیمت این کالا با افزایش ۱۰ هزار تومانی، به ۶۰ هزار تومان رسیده است.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی، این روز‌ها مرغ یکی از کالا‌های اساسی پرحاشیه بوده و در هفته اخیر قیمت آن تا ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان به زیر نرخ مصوب آمد و زیان سنگین برای مرغداران را رقم زد.

امروز مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران، از افزایش یکباره ۱۰ هزار تومانی قیمت هر کیلوگرم مرغ خبر داد و گفت: قیمت مرغ از ۵۰ هزار تومان در روز گذشته به ۶۰ هزار تومان در روز جاری رسیده است.

وی تصریح کرد: البته همچنان قیمت مرغ ۳ هزار تومان زیر نرخ مصوبی است که ستاد تنظیم بازار برای هر کیلوگرم مرغ گرم اعلام کرده است.

یوسف خانی یادآور شد: آخرین نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ گرم برای مصرف که توسط ستاد تنظیم بازار تعیین و اعلام شده ۶۳ هزار تومان است.

وی افزایش قیمت مرغ با توجه به زیان سنگین مرغداران را اتفاقی مثبت ارزیابی کرد، چراکه انباشت زیان مرغداران می‌تواند منجر به کاهش تولید و عرضه و در ادامه جهش قیمت شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران میزان نیاز روزانه پایتخت به مرغ را حداکثر یک هزار و ۲۰۰ تن اعلام کرد که در حال حاضر عرضه بسیار بیش از این میزان است.

یوسف خانی در پاسخ به این پرسش که دلیل افزایش یکباره ۱۰ هزار تومانی قیمت هر کیلوگرم مرغ چیست، گفت: بازار امروز با افزایش قابل توجه تقاضا برای مرغ مواجه شد که در پی آن افزایش قیمت ۱۰ هزار تومانی هر کیلوگرم از این کالا اتفاق افتاد، اما درباره اینکه دلیل افزایش این میزان تقاضا در یک روز چه بوده است، توضیح روشنی وجود ندارد.

بررسی‌های اقتصاد آنلاین نشان می‌دهد، برای پاسخ به چرایی افزایش یکباره تقاضا برای مرغ در روزجاری و رشد ۱۰ هزار تومانی قیمت آن، چندین عامل مؤثر بوده اند.

روز گذشته اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور از طریق صدا و سیما از مردم درخواست کرد برای کمک به تنظیم بازار، مرغ را در منازل ذخیره‌سازی کنند تا قیمت مرغ در ماه آینده گران نشود.

امروز نیز محسن شیراوند، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گوی تلفنی با بخش خبری صدا و سیما، صفر شدن عوارض صادراتی را به عنوان راه حل بحران بازار مرغ پس از افت شدید قیمت این کالا و زیان سنگین مرغداران اعلام کرده و گفته است وزارت جهاد کشاورزی برای صادرات مرغ بدون هیچ محدودیتی با عوارض صفر برای تولید‌کنندگان در تلاش است.

جالب آنکه در ابتدای خرداد سال جاری در پی جنجال جوجه کشی، علی بهادری‌جهرمی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: عوارض صادرات مرغ و تخم‌مرغ صفر و ممنوعیت صادرات برداشته شد. با این اوصاف حتی بهانه‌ای هم برای کار خلاف شرع و ضد حقوق حیوانات جوجه‌کشی نیست.

در پایان همان ماه، رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت و دبیر ستاد تنظیم بازار، در نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی مصوبه جلسه ستاد تنظیم در خصوص حذف عوارض صادرات محصولات پروتئینی (مرغ و تخم مرغ) و محصولات لبنی (شیرخشک صنعتی و خامه فله‌ای) را ابلاغ کرد.

به عبارت دیگر، امروز معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از تلاش برای صفر کردن عوارض صادراتی به عنوان راحلی برای بحران صنعت مرغداری نام برده، در حالی که عوارض صادرات این کالا از خرداد ماه صفر است.

به نظر می‌رسد این عوامل در کنار آغاز به خرید مردم پس از چند روز بارندگی، موجب افزایش قیمت مرغ تا ۱۰ هزار تومان در هر کیلوگرم شده است.