۰ نفر

رئیس شورای تامین دام کشور اعلام کرد؛

عدم استقبال دامداران از "طرح تولید قراردادی گوشت قرمز"/ تنها ۵ درصد دامداران وارد طرح شدند

۷ آذر ۱۴۰۱، ۱۵:۲۳
کد خبر: 684488
عدم استقبال دامداران از "طرح تولید قراردادی گوشت قرمز"/ تنها ۵ درصد دامداران وارد طرح شدند

ماه هاست مسئولان از طرح تولید قراردادی گوشت قرمز به عنوان راهکاری برای تنظیم بازار این کالای اساسی و حمایت از دامداران سخن می گویند اما، به گفته کارشناسان؛ اجرای طرح بدون در نظر گرفتن شرایط حاکم بر بخش کم نتیجه بوده و تنها مورد استقبال ۵ درصد از دامداران کشور قرار گرفته است.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی،  گوشت قرمز از بازار‌های بسیار پرتلاطم و سینوسی است که در آن هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده زیان می‌بینند. در خرداد ماه، سالجاری وزارت جهادکشاورزی از طرحی رونمایی کرد که، از مهمترین اهدف آن تعادل بخشی به بازار، حفظ و استمرار اشتغال عنوان شد تا تولید گوشت قرمز تابع عرضه و تقاضا و انباشت دام نباشد.

این طرح "طرح تولید قراردادی گوشت قرمز" نام دارد که، برای یک میلیون و ۲۵۰ هزار رأس دام سبک و ۲۵۰ هزار رأس دام سنگین برنامه‌ریزی شده و قرار است ۷۵ هزار تن گوشت قرمز در قالب قرارداد تولید شود.

ماه گذشته معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: قرار بر این است در قالب طرح تولید قراردادی گوشت قرمز، تهاتر دام سبک و سنگین با نهاده در چهار قطب کشور اجرا شود.

به عبارت دیگر، تولید گوشت قرمز در قبال دریافت نهاده‌های دامی در تولید قراردادی مد نظر  وزارت جهاد کشاورزی است.

کارشناسان بر این باورند؛ هر چند تولید قراردادی از راهکار‌های مؤثر در تنظیم بازار و حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده است اما، نحوه اجرای آن در بخش‌های مختلف باید با توجه به شرایط حاکم بر بخش‌ها باشد، در غیر این صورت کم نتیجه یا بی‌نتیجه خواهد بود.

با توجه به اینکه عمده تولیدکنندگان گوشت قرمز در ایران خرده مالک هستند، اجرای طرح با تکیه بر تهاتر بی‌نتیجه خواهد بود چراکه مشکل دامداران خرد، نقدینگی برای گذران زندگی و ادامه تولید است.

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور، در گفتگو با اقتصاد آنلاین با اشاره به استقبال بسیار پایین دامداران از طرح تولید قراردادی گوشت قرمز، میزان استقبال از طرح را حداکثر ۵ درصد عنوان کرد.

وی افزود: این ۵ درصد نیز تنها شامل دامداران بزرگی می‌شود که در تعداد محدود در کشور فعال هستند و تأمین نهاده از طریق تهاتر برای آن‌ها صرف دارد.

پوریان با بیان اینکه جمعیت بزرگی از دامداران کشور خرد مالک و نیازمند نقدینگی برای گذران زندگی هستند، این مسأله را دلیل اصلی استقبال پایین از طرح تولید گوشت قراردادی دانست.

وی یادآور شد: در دولت‌های قبل نیز طرح‌های مشابه‌ای برای تنظیم بازار و حمایت از تولیدکننده اجرا شد اما، به دلیل عدم توجه به شرایط حاکم بر تولید و نیاز سنجی آن شکست خوردند.

پوریان معتقد است؛ زمانی طرح موفق خواهد بود که ابتدا نیاز به نقدینگی دامداران کشور مرتفع شود و سپس تهاتر مد نظر قرار گیرد.

وی خرید تضمینی را راهی دانست که می‌تواند با تأمین نقدینگی برای دامداران راه را برای اجرای طرح تولید قراردادی گوشت قرمز در قالب تهاتر، در مرحله بعد باز کند.

پوریان در پاسخ به این پرسش که شنیده‌ها حاکی از واگذاری کار به تشکل‌ها برای رسیدن به نتایج بهتر در اجرای طرح است، گفت: این اقدام می‌تواند کار را سخت‌تر کند چراکه تشکل‌ها و اتحادیه‌ها تقویت نشده‌اند و قدرت لازم برای اجرای طرح را ندارند.

وی افزود: در حال حاضر شرکت پشتیبانی امور دام کشور به عنوان مجری طرح، به رغم برخورداری از منابع دولتی، در اجرای آن با مشکلات متعدد مواجه است در حالی تشکل‌ها اندک امکانات این شرکت بزرگ را ندارند.