۰ نفر

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن؛

زیان مرغداران تخمگذار به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید/ آغاز حذف گله‌‌ها در مرغداری‌ها

۲۶ مهر ۱۴۰۱، ۱۸:۲۵
کد خبر: 674874
زیان مرغداران تخمگذار به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید/ آغاز حذف گله‌‌ها در مرغداری‌ها

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن با بیان اینکه زیان مرغداران تخمگذار از مرز ۱۰ هزار میلیارد تومان گذشته است، از آغاز حذف گله‌ها در واحدهای مرغداری زیان دیده خبر داد.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی، حمیدرضا کاشانی، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، در گفتگو با اقتصاد آنلاین با انتقاد از عملی نشدن وعده‌های مسئولان در حمایت از تولیدکنندگان، اظهار کرد: در زمان اجرای اصلاح نظام یارانه در اردیبهشت ماه دولت برای پایان دادن به نگرانی تولیدکنندگان از افزایش قیمت نهاده‌های تولید در چندین جلسه وعده حمایت داد. 

وی ادامه داد: از جمله وعده‌های دولت برای حمایت از مرغداران، اصلاح قیمت مطابق با هزینه تمام شده تولید، پرداخت مشوق صادراتی و تحویل مطالبات نهاده‌های دامی آن‌ها بود. 

به گفته کاشانی؛ دولت تا امروز نه تنها به هیچ یک از وعده‌های حمایتی خود به مرغداران عمل نکرده است، بلکه اقداماتی بر خلاف آن‌ها انجام داده است. 

وی اظهار کرد: دولت هر هفته اصلاح قیمت تخم مرغ را به تاخیر می‌اندازد و با این کار زیان بیشتر صنعت مرغداری کشور را رقم می‌زند، همچنین در تصمیمی عجیب قصد واردات تخم مرغ و تعیین عوارض سنگین برای صادرات تخم مرغ را داشته است. 

کاشانی معتقد است، این اقدامات نه تنها برخلاف سیاست حمایتی از تولیدکننده است بلکه نوعی تقابل با آن‌ها است. 

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، میزان زیان مرغداران از زمان اصلاح نظام یارانه‌ای تا امروز را بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. 

کاشانی از آغاز حذف گله‌های مرغ تخمگدار در واحدهای مرغداری کشور در پی انباشت زیان آن ها خبر داد و افزود: حذف گله‌ها به دلیل‌ عدم توان مالی مرغداران برای تامین هزینه تولید و تدوام زیان آن‌ها است. 

وی تصریح کرد: ادامه تولید در مرغداری‌ها تا امروز نیز با وام‌های بانکی و مقروض شدن تولیدکنندگان ادامه داشته است. 

کاشانی هشدار داد: وضعیتی که اکنون صنعت مرغداری کشور به آن گرفتار شده است، به تدریج خود را با تاثیر بر بازار نشان خواهد داد و بیشتر تاثیر آن بر بازار ایام نوروز خواهد بود. 

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن قیمت خرید هر کیلوگرم تخم مرغ از مرغداران را ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان عنوان کرد و گفت: این قیمت خرید در حالی است که بر اساس برآورد اتحادیه، قیمت خرید هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری از مرغداران باید دست کم ۴۸ هزار تومان باشد. 

گفتنی است، چندی پیش با افزایش قیمت تخم مرغ در بازار دولت تصمیم به واردت از کشور ترکیه گرفت و در این ارتباط مناقصه نیز برگزار کرد. در این مناقصه قیمت واردات تخم مرغ ۵۰ هزار تومان اعلام شد در حالی که قیمت آن در کشور کمتر بود، به عبارت دیگر تخم مرغ از تولیدکننده ترکیه‌ای گران‌تر از تولیدکننده داخلی خریداری می‌شد. این تصمیم موجب انتقاد شدید مرغداران شد و آن ها این تصمیم را بر خلاف سیاست حمایتی دولت عنوان کردند، در نتیجه این انتقادات اجرای این تصمیم  متوقف شد.