۰ نفر

کارشناسان عنوان کردند؛

نگرانی از سلامت مرغ‌ های منجمد وارداتی

۲۱ مهر ۱۴۰۱، ۹:۴۹
کد خبر: 673710
نگرانی از سلامت مرغ‌ های منجمد وارداتی

چندی پیش دولت برای کاهش قیمت مرغ در بازار، اقدام به توزیع مرغ منجمد کرد. در بین مرغ‌های منجمد توزیع شده به وفور می‌توان مرغ‌های منجمد وارداتی را دید. مرغ‌های که به گفته کارشناسان؛ تاریخ انقضاء آن نزدیک یا گذشته و مصرفشان تهدیدی برای سلامت مردم است.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی، طی هفته‌های اخیر قیمت مرغ گرم نرخ مصوب دولتی یعنی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان را پشت سر گذاشته و در برخی مناطق‌ قیمت آن به ۱۰ هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب رسید.

پس از آن دولت برای کنترل بازار اقدام به توزیع مرغ منجمد با نرخ هر کیلوگرم ۴۵ هزار تومان کرد. اقدامی که کارشناسان نسبت به آن انتقاد دارند و معتقدند؛ حل ریشه‌ای مشکل بازار مرغ نیست و حتی می تواند با تاثیر منفی بر تولید مرغ، شرایط بازار آن را برای آینده بدتر کند.

اما، نکته قابل توجه اینکه، در بین مرغ های منجمد تنظیم بازاری به وفور مرغ های خارجی از جمله ترکیه ای دیده می شود، موضوعی که انتقاد شدیدتر کارشناسان را به جهت، ضربه به سلامت مردم به دنبال داشته است.

حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی، در اینباره به اقتصاد آنلاین گفت: بر اساس سیاست اشتباه در مقطعی دولت اجازه ورود مرغ های را به کشور داد که اکنون تبدیل به تهدیدی برای تولید و سلامت مردم شده اند.

وی توضیح داد: مرغ های وارداتی، مرغ های نامرغوبی هستند که تاریخ مصرف آن ها رو به اتمام است.

اسدالله نژاد تصریح کرد: این مرغ ها به دلیل نزدیکی تاریخ انقضاء، ارزان خریداری و در خلاء نظارتی به کشور آورده شده و در حال توزیع است.

وی توزیع این مرغ ها در بازار را ظلم به تولیدکننده و مردم دانست و افزود: شنیدهای ما حاکی از آن است که، برخی تاریخ مصرف مرغ های منجمد وارداتی را بعد از پایان یافتن، مجددا تمدید کرده اند.

اسدالله نژاد به مردم توصیه کرد: تنها مرغ های منجمد و گرم داخلی را خریداری و مصرف کنند.

وی با اشاره به ادامه زیان سنگین مرغداران بر ضرورت اصلاح نرخ مصوب مرغ مطابق با مباحث فنی و کارشناسی تاکید کرد و یادآور شد: اصلاح قیمت مرغ متناسب با هزینه تمام شده تولید برای کاهش زیان تولیدکنندگان و بقای صنعت مرغداری به عنوان یک برنامه کوتاه مدت ضروری است، البته ما پیش از این در جلسات و نامه های متعدد به مسئولان درباره کاهش هزینه تولید به جای افزایش نرخ مصوب پیشنهاداتی را داده ایم.

اسدالله نژاد از جمله این پیشنهادات را برنامه ریزی برای تولید مرغ سایر یا مرغ با وزن مناسب عنوان کرد.

وی توضیح داد: تولید و عرضه مرغ با وزن مناسب به واسطه کوتاه شدن دوره پرورش، ضایعات کمتر، ضریب تبدیل کمتر و شاخص تولید بالاتر هزینه‌ی کمتری برای تولیدکننده و مصرف کننده به همراه خواهد داشت.

اسدالله نژاد دیگر راهکار پیشنهادی برای کاهش قیمت تمام شده تولید مرغ را افزایش کیفیت نهاده های خوراک دامی وارداتی برشمرد و افزود: حدود ۷۰ درصد از قیمت تمام شده تولید مرغ را هزینه خوراک در بر می گیرد که اکنون بخش زیادی از این هزینه به دلیل کیفیت پایین نهاده ها بازدهی لازم را ندارد.

وی خواستار نظارت جدی دستگاهای ذی ربط بر کیفیت نهاده های دامی وارداتی شد.

اسدالله نژاد ادامه داد: همچنین کیفیت پایین واکسن و داروهای طیور از عواملی هستند که هزینه تمام شده تولید مرغ را افزایش داده اند.

به گفته وی؛ بخش زیادی از واکسن و داروهای که در اختیار مرغداران قرار می گیرد از استاندار برخوردار نیست و هزینه درمان بر آن ها تحمیل می کند.

اسدالله نژاد آخرین راهکار کاهش هزینه تمام شده تولید مرغ و در نتیجه قیمت آن در بازار را بهسازی و نوسازی واحدهای مرغداری دانست که منابع مالی آن نیز می تواند از درآمد حاصل از اصلاح نظام یارانه ای تامین شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران اعلام کرد: طبق برآورد اتحادیه، در صورت عملی شدن راهکارهای پیشنهادی، هزینه تمام شده تولید مرغ دست کم ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت.

اسدالله نژاد اضافه کرد: از این طریق تولید مرغ رقابت پذیر خواهد شد و امکان صادرات و ارزآوری برای کشور فراهم می شود و دیگر نیاز نیست دولت از ابزار قیمت برای تداوم تولید استفاده کند.

بر اساس بررسی اقتصاد آنلاین؛ قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده بیش از ۴۴ هزار و ۸۳۵ تومان و قیمت هر کیلوگرم مرغ کشتار بیش از ۶۲ هزار و ۶۲۴ تومان است که هر دو بیش از نرخ مصوب تعیین شده توسط دولت است.