۰ نفر

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور خبر داد؛

افزایش قیمت مرغ در بازار/ مرغداران؛ قیمت‌ها در مسیر واقعی شدن است

۷ شهریور ۱۴۰۱، ۱۸:۱۲
کد خبر: 664147
افزایش قیمت مرغ در بازار/ مرغداران؛ قیمت‌ها در مسیر واقعی شدن است

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور از آغاز روند افزایشی قیمت مرغ در بازار خبر داد و معتقد است؛ قیمت مرغ به سمت واقعی شدن پیش می‌رود.

 

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با بیان اینکه هر کیلوگرم مرغ برای مصرف‌کننده به ۶۵ هزار تومان و قیمت خرید مرغ زنده به ۴۱ تا ۴۲ هزار تومان رسیده است، گفت: قیمت مرغ در مسیر افزایش قرار گرفته و به سوی منطقی شدن پیش می‌رود.

وی ادامه داد: در چند ماه اخیر قیمت پایین مرغ موجب زیان مرغداران و عدم تمایل آن‌ها به جوجه‌ریزی یا کاهش ظرفیت تولید در واحدهای مرغداری شده است.

به گفته یوسفی؛ کاهش تمایل مرغداران به جوجه‌ریزی همراه با افزایش نرخ نهاده‌های تولید، روند افزایشی قیمت مرغ را رقم‌زده است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز تولید، دان مرغ وارداتی است، افزود: با حذف ارز ترجیحی از واردات نهاده‌های خوراک دام و تغییر آن به نرخ نیمایی قیمت نهاده‌های خوراک دام جهش قیمت زیادی داشت و قیمت تمام شده تولید مرغ را افزایش قابل توجه‌ای داد.

یوسفی با تأکید بر اینکه در حال حاضر نیز بازار مرغ به تبع عرضه و تقاضا و همچنین قیمت نهاده‌های خوراک دام روند افزایشی را در پیش گرفته است، اظهار کرد: به طور نمونه تنها ذرت به عنوان یک قلم از اجزای تشکیل دهنده‌ دان مرغ، از هر کیلوگرم ۲ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان افزایش یافته است.

وی همچنین با انتقاد از مسئولان در تأخیر تحویل نهاد‌های خوراک دام برخی از مرغداران، یادآور شد: بسیاری از مرغداران به‌رغم خرید نهاده های خوراک دام با ارز ترجیحی از سامانه بازارگاه با تعهد تحویل ۱۵ روزه، با گذشت چندین ماه هنوز نهاده خود را دریافت نکرده اند.

یوسفی تصریح کرد: بسیاری از واحد‌های مرغداری از ۱۵ دی ماه ۱۴۰۰ تا تاریخ حذف ارز ترجیحی در اردیبهشت ماه، نهاده های خوراک دام را با نرخ قدیم خریداری و بر اساس آن جوجه‌ریزی کردند و در زمان فروش مرغ را کمتر از نرخ مصوب قدیم عرضه کردند، این مرغداران به ناگاه با افزایش تمامی نهاده های تولید از جمله جوجه یکروزه مواجه شدند و این امر زیان سنگین به آن ها تحمیل کرد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور این واحدهای مرغداری را از جمله واحدهای برشمرد که اکنون کمتر از ظرفیت تولید می کنند و بر کاهش عرضه مرغ تاثیر داشته اند. 

وی تاکید کرد: دولت با چند برابر کردن قیمت مصوب سعی در جبران افزایش قیمت نهاده‌های خوراک دام کرد اما، بازار هیچگاه به قیمت تعیین شده اعتنایی نکرده است.

یوسفی بر این باور است؛ بازار بیش از آنکه تابع قیمت مصوب دولتی باشد تابع عرضه و تقاضا و شرایط تولید است و بر اساس آن‌ها قیمت در بازار تعیین می‌شود.

گفتنی است، در تیر ماه اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در نامه‌ای به محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور تذکرات مهمی را در حوزه تولید گوشت مرغ مطرح کرد. این اتحادیه اعلام کرد: قیمت اعلامی مرغ زنده که هر کیلوگرم حدود ۴۱ هزار تومان تعیین شده فاقد مبانی استدلالی و کارشناسی و موجب زیان سنگین مرغداران خواهد بود. فلذا تقاضای تجدیدنظر و اجرای مصوبه هیجدهم اردیبهشت سالجاری که در آن قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده ۴۹ هزار تعیین شده و اصلاح قیمت مرغ گرم در بازار متناسب با قیمت مرغ زنده را داریم.