۰ نفر

فائو اعلام کرد؛

افزایش بهره‌وری آب در ایران با همکاری فائو و حمایت ژاپن

۷ شهریور ۱۴۰۱، ۱۴:۲۹
کد خبر: 664020
افزایش بهره‌وری آب در ایران با همکاری فائو و حمایت ژاپن

با هدف افزایش بهره‌وری آب، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در همکاری با دولت ایران و حمایت دولت ژاپن چندین نشست در زمینه اشتراک‌گذاری دانش در ارومیه برگزار می کند.

 

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دفتر نمایندگی فائو در ایران، به منظور فراگیری روش‌های جدید و یادگیری شیوه‌های اثبات شده کشاورزی با هدف افزایش بهره‌وری آب، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در همکاری با دولت ایران و حمایت دولت ژاپن چندین نشست در زمینه اشتراک‌گذاری دانش در ارومیه برگزار می‌کند.

دراین نشست‌ها که با هدف افزایش تاب‌آوری در بخش کشاورزی برگزار می‌شود، تجربیات موفق بین‌المللی در بخش کشاورزی که مطابق با شرایط اقلیمی و کشاورزی سایت پایلوت باشد، در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌گیرد. این تجربیات از آن جهت دارای اهمیت هستند که به کشاورزان کمک می‌کنند درک بهتری از نحوه بهبود عملکرد کشاورزی تاب آور در برابر اقلیم داشته باشند.

کشاورزان محلی با بهره‌گیری از تجربیات متفاوت کشاورزان دیگر با روش‌های متفاوت بهبود سیستم کاشت، آبیاری و زنجیره ارزش آشنا می‌شوند. در این نشست‌ها که در دهستان بالانج واقع در ارومیه برگزار می‌شود، راهکارهای کاربردی جایگزین برای روش‌های فعلی کشاورزی در منطقه پیشنهاد می‌شود.

عزیز البحری، اقتصاددان ارشد فائو در دفتر منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه که مسئولیت مدیریت فنی پروژه را نیز برعهده دارد در رابطه با نشست اخیر گفت: فائو از سال ۲۰۱۶ با ارائه توصیه‌های فنی و به اشتراک گذاری بهترین اقدامات بین‌المللی در زمینه حسابداری آب، مدیریت خشکسالی و تحلیل‌های اجتماعی-اقتصادی به حمایت از برنامه احیاء دریاچه ارومیه پرداخته است.

البحری با اشاره بر تمرکز این پروژه به فناوری‌های پیشرفته مرتبط به کشاورزی که در نهایت به بهره‌وری آب، افزایش بازدهی و پایداری درآمد کشاورزان منجر می‌شود، تاکید کرد که یادگیری تجربیات کسب شده در کشورهای دیگر فرصت مناسبی برای کشاورزان ایرانی است که فناوری‌های مذکور را با شرایط خود وفق داده، با سرعت بیشتری به آنها تسلط یافته و شرایط برای پذیرش این فناوری‌های نوین را فراهم سازند.

بیتا احمدیان، مدیرهماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی نیز در رابطه با برگزاری این نشست‌ها گفت: آموزش و ترویج بهترین راه برای توانمند سازی بهره‌برداران است. انتقال تکنولوژی و فناوری‌های نوین و به‌کار گیری روش‌های علمی کشاورزی با حضور کارشناسان ترویج به کشاورزان انتقال داده می‌شود.

این مدیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: کشاورزانی که این یافته‌های جدید مورد پذیرش آنها قرار می‌گیرد و مزارع خود را مدیریت می‌کنند به طور حتم عملکرد بهتری نسبت به کشاورزانی خواهند داشت که مزارع خود را به صورت سنتی مدیریت می‌کنند.

احمدیان تاکید کرد: انتقال تجارب به سایر کشاورزان توسط کشاورزان نمونه و پیشرو در قالب کانون‌های یادگیری یکی از اهداف وزارت جهاد کشاورزی است. بهره‌گیری از آموخته‌های سایر طرح‌ها و تجارب کشاورزان دیگر باعث افزایش تاثیرگذاری این روش نسبت به یک راهکار تئوریک شده است.

فائو به عنوان نهاد پیشروی سازمان ملل که بر افزایش تاب‌آوری معیشت‌های وابسته به کشاورزی و نظام‌های غذایی تمرکز دارد، به همکاری نزدیک با شرکای خود برای ایجاد جوامع فراگیر، تاب‌آور و پایدار ادامه می‌دهد. این سازمان از کشورهای عضو در اتخاذ رویکرد سیستم محور به منظور استفاده از توان بالقوه نوآوری، ایجاد ارتباط میان نقش آفرینان، سیاست‌ها و نهادهای حامی و بهره‌گیری از فناوری‌ها در پاسخ به چالش‌ها و نیازهای آتی حمایت می‌کند.