۰ نفر

رییس انجمن صادرکنندگان برنج پاکستان مطرح کرد؛

پیشنهاد پاکستان برای تهاتر برنج با گاز

۵ مرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۴۷
کد خبر: 656354
پیشنهاد پاکستان برای تهاتر برنج با گاز

رییس انجمن صادرکنندگان برنج پاکستان با بیان اینکه سالیانه ۲.۵ میلیارد دلار برنج از این کشور به دیگر کشورها صادر می‌شود، گفت: تهاتر برنج با گاز ال. پی. جی (LPG) یکی از راهکارهای افزایش تبادلات تجاری ایران و پاکستان است که می‌تواند مشکلات انتقال مالی دو کشور را برطرف کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «علی حسام اصغر»  درخصوص مبادلات تجاری با ایران و زمینه فعالیت های دو کشور و بازدید تجار برنج پاکستانی از ایران، افزود: ایران بزرگترین واردکننده برنج باسماتی در جهان و یکی از واردکنندگان برنج از کشور پاکستان است.

وی گفت: انجمن صادرکنندگان برنج پاکستان دومین انجمن صادرکننده بزرگ در این کشور است که سالیانه ۲.۵ میلیارد دلار صادرات برنج در جهان را انجام می دهد که در یک سال اخیر ( از جولای گذشته تاکنون) به تنهایی صادرات برنج پاکستان به ایران ۶ هزار و ۵۰۰ تن بوده است.

رییس انجمن صادرکنندگان برنج پاکستان تصریح‌کرد: انجمن ما تصور می کند که صادرات برنج پاکستان به ایران می تواند به یک میلیون تن در سال برسد.

وی، یکی از مشکلات مبادلات تجاری با ایران را مکانیزم پرداخت مالی مستقیم دانست و گفت: اکنون هیچ کانال و تراکنش بانکی بین ایران و پاکستان وجود ندارد و اگر برنجی صادر شود نمی توانیم پول را مستقیم دریافت کنیم که یکی از مشکلات تجار است.

اصغر با اشاره به اینکه ایران خانه دوم صادرکنندگان برنج پاکستان است، افزود: بنابراین باید کانال بانکی مستقیم بین ایران و پاکستان ایجاد شود و یا اینکه از سیستم تهاتر کالا به کالا بهره ببریم بنابراین اکنون مکانیزم در دسترس تهاتر است.

وی با بیان اینکه پاکستان یکی از واردکنندگان بزرگ گاز ال پی جی (LPG) در جهان است اظهارداشت: ایران می تواند این محصول را برای پاکستان تامین و صادر کند.

رییس انجمن صادرکنندگان برنج پاکستان، دلیل اصلی سفر خود به ایران را تهاتر و توسعه تجارت بین دو کشور عنوان کرد و گفت: با همکاری سفیر پاکستان اولین جشنواره بازدید گروه REAP تجار برنج پاکستانی در ایران روز چهارشنبه در هتل اسپیناس پلاس برگزار می شود که در این جشنواره از افراد تاثیرگذار دعوت شده است تا با برنج پاکستانی و ارزش غذایی بالای آن آشنا شوند.

وی درباره حجم مبادلات تجاری پاکستان و ایران در زمینه برنج گفت: نزدیک ۴۰۰ میلیون دلار صادرات برنج پاکستان به ایران است که بخشی از طریق  کشتی و بخشی از مرز رسمی وارد ایران می شود.

اصغر، به شباهت برنج ایرانی و باسماتی پاکستانی اشاره کرد و افزود: برنج باسماتی پاکستان از لحاظ عطر و شکل و مزه شبیه برنج صدری و دم سیاه ایرانی است.

این صادرکننده برنج به ایران، درباره جنگ اوکراین و روسیه و افزایش قیمت غلات در جهان  و تاثیر این موضوع روی قیمت برنج پاکستانی در جهان گفت: قیمت برنج پاکستانی تقاضای بالایی در جهان دارد، بنابراین با اتفاقات اخیر در جهان قیمت این محصول بیش از ۲۰‌درصد افزایش یافته است اما به دلیل افزایش تولید به نظر می‌رسد بتوانیم قیمت ها را کنترل کنیم تا افزایش مجددی پیدا نکند.

وی اضافه کرد: سال گذشته کشاورزان پاکستانی از محل تولید برنج درآمد خوبی کسب کردند، بنابراین با افزایش تولید و صادرات این محصول به نظر می رسد شرایط قیمتی برنج افزایش چندانی نداشته باشد و قیمت‌ها قابل کنترل باشد.

اصغر در پاسخ به این پرسش که با توجه به استمرار خشکسالی ها و تغییر اقلیم در جهان اکثر کشورها با بحران مواد غذایی روبه‌رو هستند و آیا این اتفاقات روی تولیدات پاکستان اثرگذار است، گفت: به دلیل تغییرات اقلیم تولید برنج نیز در اکثر نقاط جهان دستخوش تغییر شده است، اما با این وجود امسال بیش از ۹ میلیون تن برنج در کشور پاکستان تولید شده است.

به گفته وی، از این میزان تولید ۴.۸ میلیون تن به کشورهای هدف از جمله ایران صادرات انجام شده است.

رییس انجمن صادرکنندگان برنج پاکستان درباره اینکه این کشور در تهاتر با ایران به دنبال چه کالاهایی است، گفت: پاکستان محصولاتی همچون گاز ال. پی. جی (LPG)، پتروشیمی، فولاد، محصولات کشاورزی و مواد غذایی همچون زعفران را می تواند با برنج تهاتر کند یا اینکه مکانیزم تبادل مالی مستقیم برقرار شود که این امر موجب افزایش چشمگیر صادرات ایران به پاکستان می شود.

وی براین باور است که ایران می تواند هر محصولی که پاکستان توان تولید آن را ندارد، به این کشور صادر کند.

اصغر اضافه‌کرد: سالیانه یک میلیون تن گاز ال. پی. جی (LPG) از ایران به پاکستان صادر می‌شود، ما به دنبال مکانیزمی  هستیم که تبادل با ایران داشته باشیم و تبادل تهاتری بهترین راهکار است.

۵۰۰ میلیون دلار صادرات گاز ایران به پاکستان

همچنین، «فارق افتخار» رییس بازاریابی انجمن واردکنندگان گاز ال پی جی (LPG) پاکستان با بیان اینکه پس از گذشت ۴۵ سال به ایران سفر می کند، گفت: اکنون قیمت هر تن گاز ال. پی. جی (LPG) ۵۰۰ دلار است بنابراین ما سالیانه  ۵۰۰ میلیون دلار صادرات این گاز را از ایران به پاکستان داریم.

وی با بیان اینکه تهاتر فقط بین دو کالا نیست بلکه می توان فهرستی از تبادل کالا به کالا تهیه کرد، افزود: ایران می‌تواند صادرکننده محصولات پتروشیمی، قیر و پلاستیک به پاکستان باشد.

رییس بازاریابی انجمن واردکنندگان گاز ال. پی. جی (LPG) پاکستان اظهار داشت: نیاز پاکستان به گاز ال پی جی (LPG) افزایش پیدا کرده و ما روی ایران حساب کرده ایم، زیرا ایران صادرکننده بزرگ گاز ال پی جی ( LPG ) به افغانستان، ترکیه، چین است بنابراین می‌تواند گاز مورد نیاز پاکستان را تامین کند.

وی، صادرات گاز ال. پی. جی (LPG) ایران به پاکستان را اقتصادی دانست و افزود: نیاز سالیانه پاکستان به گاز ال. پی. جی (LPG) روزانه چهار هزار و ۵۰۰ تن است که نیمی از این حجم توسط ایران تامین می شود و ایران صادرکننده گاز ال. پی. جی (LPG) است، بنابراین وقتی پاکستان نیاز به این محصول دارد باید این محصول به راحتی به دلیل هم مرز بودن دو کشور تامین شود.

افتخار اضافه کرد: ایران یک کشور ثروتمند از لحاظ نفت، گاز و پتروشیمی است و می‌تواند محصولات زیادی را با پاکستان تهاتر داشته باشد، زیرا کشورهای هم مرز و همسایه یکدیگر را حمایت می کنند.

وی اظهار داشت: پاکستان بازار خوبی برای محصولات صادراتی ایران است همان‌گونه که در سال ۱۳۷۴ استیل و ۱۰ هزار تن فولاد از ایران به پاکستان صادر می‌شد.