۰ نفر

آخرین وضعیت بازار مرغ؛

۲۵ هزار تومان سود هر کیلوگرم مرغ برای واسطه‌ ها

۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۲۷
کد خبر: 655920
۲۵ هزار تومان سود هر کیلوگرم مرغ برای واسطه‌ ها

به رغم تعیین قیمت مصوب برای تولیدکننده و مصرف کننده مرغ، معمولا این نرخ ها اجرا نمی شود. گاها فاصله قیمت خرید هر کیلوگرم مرغ از مرغداران تا مصرف کننده به ۲۵ هزار تومان است که بی زحمت نصیب حلقه های واسط می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ قیمت مرغ در حالی در برخی از مناطق کشور به ۶۵ هزار تومان رسیده که قیمت خرید مرغ از مرغداران بین ۳۷ تا ۴۰ هزار تومان است که کمتر از نرخ مصوب خرید مرغ از مرغدار است.

قرارگاه امنیت غذایی قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ زنده بر مبنای مولفه های تولید را ۴۹ هزار تومان و نرخ مصوب مرغ برای مصرف  را ۵۸ هزار ۹۰۰ تومان اعلام کرده است؛ به عبارت دیگر مرغ از مرغدار حداقل ۹ هزار تومان زیر نرخ مصوب خریداری می شود و تا ۵ هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب به مصرف کننده فروخته می شود.

با یک حساب ساده می توان دریافت در هر کیلوگرم مرغ تا ۲۵ هزار تومان پول بی زحمت نصیب حلقه های واسط بازار مرغ می شود. اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی اعلام کرده است، با توجه به اینکه قیمت مرغ هنوز با نرخ منطقی و قیمت تمام‌شده آن فاصله زیادی دارد برای ادامه تولید و ایجاد انگیزه تولیدکنندگان این کار ضروری است، قیمت مرغ زنده در قرارگاه امنیت غذایی اصلاح و ابلاغ شود.

به اعتقاد کارشناسان؛ دلیل زیان تولیدکننده و مصرف کننده و سود بی زحمت حلقه های واسط، قیمت دستوری است و تا زمانی که این سیاست برای کنترل قیمت اجرا شود، شرایط بازار کالاهای اساسی از جمله مرغ بهبود نخواهد یافت و ‌‌همواره تولیدکنندگان زیانده خواهند بود و مصرف کننده نیز متضرر می شود.

محمد یوسفی، رییس انجمن تولیدکنندگان مرغ گوشتی، در گفتگو با اقتصاد آنلاین یکی از این کارشناسان است.

وی معتقد است؛ با توجه به شرایط اقتصادی نامساعد مردم، بازار کشش اصلاح دوباره قیمت مرغ را ندارد و با همین قیمت نیز مشتری برای مرغ های تولید نیست.

یوسفی تصریح کرد: مصرف عادی روزانه مرغ تهران چیزی حدود هزار و ۵۰۰ تا هزار و ۶۰۰ تن است که در روزهای پس از اصلاح نظام یارانه ای اعلام نرخ های مصوب جدید، این رقم به حدود هزار تن کاهش پیدا کرد و همچنان به میزان قبلی بازنگشته است.

وی معتقد است؛ بهترین راهکار تنظیم بازار مرغ حذف قیمت مصوب یا همان نرخ دستوری است.

یوسفی تصریح کرد: با حذف نرخ دستوری، قیمت را عرضه و تقاضا تعیین می کند، ضمن اینکه رقابت نیز شکل می گیرد و مرغداران به سمت تولید با افزایش بهره وری برای قیمت تمام شده مناسب و بهره مندی از سود بیشتر حرکت می کنند.

رییس انجمن تولیدکنندگان مرغ گوشتی بر این باور است؛ نرخ دستوری مانع ایجاد بازار سالم شده و زمینه سود بی زحمت برای حلقه های واسط را ایجاد کرده است که نتیجه آن فاصله قیمت قابل توجه خرید مرغ از مرغدار و عرضه آن برای مصرف کننده است.