۰ نفر

عضو انجمن برنج ایران مطرح کرد؛

کاهش ۱۰ درصدی قیمت برنج ایرانی با آغاز فصل برداشت + آخرین قیمت‌ ها

۲۲ تیر ۱۴۰۱، ۱۵:۲۶
کد خبر: 653050
کاهش ۱۰ درصدی قیمت برنج ایرانی با آغاز فصل برداشت + آخرین قیمت‌ ها

عضو انجمن برنج ایران، از کاهش ۱۰ درصدی برنج ایرانی با آغاز فصل برداشت در ابتدای مرداده ماه خبر داد و گفت: در حال حاضر التهاب بازار برنج داخلی فروکش کرده است و نسبت به یک ماه پیش کاهش قیمت ۱۵ درصدی داشته ‌ایم.

اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی؛ اسفندیار قاسم زاده، عضو انجمن برنج ایران، در تشریح بازار برنج ایرانی در آستانه آغاز فصل جدید برداشت، اظهار کرد: التهاب بازار برنج نسبت به ماه‌های گذشته فروکش کرده است و در پی‌کاهش التهاب بازار قیمت‌ها نیز کاهشی بوده است.

وی ادامه داد: قیمت برنج ایرانی در تمامی ارقام آن نسبت به یک‌ماه گذشته کاهش ۱۵ درصدی داشته است. 

به گفته قاسم زاده؛ بخشی از فروکش کردن التهاب بازار برنج ایرانی به دلیل پا پس کشیدن اخلاگران آن بوده است که پیش تر وارد بازار شده و حجم قابل توجه‌ای از موجودی بازار برنج را خریداری و انبار کرده بودند.

وی افزود: این اخلاگران در چند ماه گذشته با دستور عرضه یا توقف آن، قیمت برنج ایرانی را به نفع خود دستکاری کردند.

قاسم زاده همچنین انتشار خبر احتمال ورود برنج کیفی خارجی قابل رقابت با برنج ایرانی را نیز در کاهش التهاب بازار و قیمت‌ها بی تاثیر ندانست.

این عضو انجمن برنج ایران هشدار داد: هر چند خبر ورود برنج خارجی کیفی به کشور از التهاب بازار برنج ایرانی کاسته است اما، احتمال افزایش تخلف اختلاط در برنج ایرانی با ورود این نوع برنج به کشور را افزایش داده است.

قاسم زاده تصریح کرد: با گران شدن برنج ایرانی شاهد آن بودیم که کامیون‌های برنج خارجی شبانه وارد استان‌های شمالی شده و با اختلاط با برنج ایرانی یا در کسیه‌های برنج ایرانی به بازار عرضه می‌شدند.

به گفته وی؛ سود این متخلفان در هر کیلوگرم برنج آنقدر زیاد است که، تشدید این نوع تخلف با ورود برنج کیفی به بازار قابل پیش بینی است.

قاسم زاده با بیان اینکه برای جلوگیری از افزایش این تخلفات باید نظارت‌ها بیشتر شود، گفت: اگر نظارت‌ها تشدید نشود، بازار برنج داخلی آشفته‌تر از سال گذشته با شدت بیشتر در تخلف خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به نزدیکی فصل برداشت برنج، گفت: فصل جدید برداشت از ابتدای مرداد ماه آغاز می‌شود و پیش بینی ما این است که با آغاز فصل برداشت قیمت برنج ایرانی ۱۰ درصد دیگر کاهش پیدا کند.

قاسم زاده قیمت کنونی هر کیلوگرم برنج هاشمی درجه یک را ۱۱۵ هزار تومان و برنج هاشمی درجه دو را ۱۱۰ هزار تومان اعلام کرد.

وی اضافه کرد: قیمت هر کیلوگرم برنج رقم فجر نیز ۷۵ تا ۷۶ هزار تومان، هر کیلوگرم برنج رقم شیرودی ۶۰ هزار تومان و هر کیلوگرم برنج رقم ندا ۵۶ تا ۵۷ هزار تومان است که، در اول مرداد ماه با آغاز فصل برداشت تا ۱۰ درصد کاهش قیمت در تمامی این ارقام قابل پیش بینی است.

قاسم زاده درپ اسخ به این پرسش که در سالجاری افزایش هزینه تولید برنج داشته‌ایم که موجب افزایش قیمت این محصول خواهد شد، گفت: افزایش قیمت برنج مطابق با تورم امری طبیعی است اما، این افزایش قیمت باید منطقی باشد، افزایش قیمتی که در ماه‌های گذشته داشتیم غیرمنطقی بود و همانطور که گفته شد، در نتیجه دستکاری بازار توسط اخلاگران اتفاق افتاد.

وی با یادآوری اینکه در آستاته تعیین قیمت کمباین و شالیکوبی‌ها برای برداشت و استحصال برنج هستیم، گفت: لازم است در تعیین این قیمت‌ها هم دقت لازم از سوی دستگاه‌های مربوطه انجام شود تا علاوه بر تعیین قیمت منصفانه، آن‌ها به سمت استفاده از تکنولوژی‌های روز و افزایش بهره‌وری هدایت شوند.

قاسم زاده تاکید کرد: هر ساله به دلیل قدیمی بودن تجهیزات و ماشین‌آلات برداشت و استحصال برنج، بخشی از این محصول تبدیل به ضایعات می‌شود.

این عضو انجمن برنج ایران معتقد است؛ اگر تنها ۵ تا ۱۰ از ضایعات برنج با به روز کردن تجهیزات و ماشین‌آلات کم شود می‌تواند ما را به میزان قابل توجه‌ای به خوداتکای این محصول نزدیک کند.