۰ نفر

نماینده مردم گناباد مطرح کرد؛

احتمال کارکرد منفی ۲.۵ میلیارد دلاری وزارت جهاد کشاورزی تا پایان سال

۲۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۳۸
کد خبر: 652529
احتمال کارکرد منفی ۲.۵ میلیارد دلاری وزارت جهاد کشاورزی تا پایان سال

نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های وزارت جهاد کشاورزی کارکرد این وزارتخانه در فروردین ماه سال جاری نسبت به فروردین ماه سال قبل منفی ۲۱۰ میلیون دلار است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، محمد صفایی نماینده گناباد در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به سوال از وزیر جهاد کشاورزی درباره علت تخلفات گسترده مدیر عامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران به عنوان طراح سوال گفت: سوالم را در بهمن ماه مطرح کردم و در اسفندماه آقای وزیر به کمیسیون کشاورزی آمدند و مسائل و تخلفات بیان شد، ایشان (از عملکرد سازمان تعاونی روستایی) حمایت کردند.

وی افزود: همکاران عزیز گفتند که جلسه‌ای در دفتر آقای وزیر داشته باشیم و در این جلسه نیز مجدداً از  مدیرعامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران حمایت شد، در خردادماه جلسه سوم برگزار شد و همچنان این حمایت انجام شد.

نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش‌های وزارت جهاد دانشگاهی در گزارشی اقدامات این وزارتخانه را در فروردین ماه سال جاری با سال ۱۴۰۰ مقایسه کرده است؛ بر اساس این گزارش کارکرد وزارت جهاد کشاورزی نسبت به فروردین ماه سال قبل منفی  ۲۱۰ میلیون دلار است؛ این یعنی اگر با شرایط فعلی پیش برویم وزارت جهاد کشاورزی تا پایان سال ۲ و نیم میلیارد دلار کارکرد منفی نسبت به سال ۱۴۰۰ خواهد داشت.

صفایی گفت: وزارت جهاد کشاورزی برنامه هایی نظیر برنامه بازرگام داشتند که بنا بود مایحتاج مردم را به درب منازل برسانند که متاسفانه همه اینها شعاری بیش نبود.

وی در ادامه اظهار کرد: عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در زمینه خرید میوه شب عید، افزایش هزینه های دولت بین ۳۴۶۲ تا ۲۸۷۵ میلیارد ریال در موضوع تنظیم بازار بوده است، سیب درختی را ۵۸ درصد گران تر و پرتغال تامسون را ۷۳ درصد گران تر خریده اند و این پول به جیب باغداران نرفته بلکه نصیب دلالان شده است که  ۱۸ هزار تن از این میوه فاسد شد. واگذاری غیرقانونی امر بازرسی و نظارت بر کیفیت میوه های خریداری شده به شرکت تازه تاسیس میزان سنجش سیمرغ آریا که فاقد پروانه بازرسی از سوی سازمان بازرسی استاندارد است از دیگر تخلفات سازمان مرکزی تعاونی روستای ایران برشمرد.

نماینده مردم گناباد در مجلس گفت: عدم توجه به تکلیف ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و عدم توجه به تعیین تکلیف بند الف ماده ۳۲ قانون برنامه ششم توسعه و تخطی این وزارتخانه از تکلیف بند ر ماده ۳۱ قانون برنامه ششم توسعه از دیگر تخلفات صورت گرفته است. در بحث زعفران دو تن زعفران به صورت غیرقانونی از انبار خارج می‌شود و به خانه‌ای در خیابان عنصری مشهد منتقل و سپس از کشور خارج و به فروش رسانده می شود.

صفایی با اشاره به حواشی فعالیت سامانه بازارگاه گفت: در بحث مربوط به موضوع سامانه بازارگاه پول بیش از ۵۰۰ هزار تن نهاده دامی ناموجود به فروش رسیده و بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان نقدینگی از تولید کنندگان جمع آوری شده است.

وی ادامه داد: در چندین مرحله وزارت جهاد کشاورزی برای تخصیص و تامین ۷۰۰ میلیون یورو ارز برای این شرکت تلاش و پیگیری انجام داده است و برخلاف ادعای غلطی که مطرح می شود بنا به مستندات موجود مکاتبات و تلاش بسیاری از سوی وزارت جهاد کشاورزی جهت تخصیص بیش از ۷۰۰ میلیون یورو به کالاهای وارد نشده انجام شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به وضعیت دام و طیور کشور اظهار کرد: امروز تیم آقای ساداتی نژاد و همکاران‌شان به دام و طیور کشور موشکی زدند که برای سال ها فرصت نیاز است تا به شرایط اول خود باز گردد. در ۱۰ ماه گذشته ۳۵ درصد شیر تولیدی کشور کاهش یافته است و اگر کار به همین شکل موجود پیش برود یقین داشته باشید که دیگر به واردات نهاده نیاز نخواهیم داشت بلکه باید از این به بعد گوشت، شیر، پنیر، تخم مرغ و مرغ وارد کنیم.

صفایی در پایان گفت: وقتی آقای رئیس جمهوری برای عزل این مدیر متخلف وارد می‌شود و آقای وزیر با همه اسناد موجود باز هم از این تخلفات حمایت می‌کند، به نظرم جا دارد که این روند به اقناع نمایندگان منجر نشود.