۰ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

برنج کیفی یک دلاری در راه ایران / تغییر تقاضای قشر متوسط جامعه، از برنج ایرانی به برنج خارجی

۱۸ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۰۰
کد خبر: 651766
برنج کیفی یک دلاری در راه ایران / تغییر تقاضای قشر متوسط جامعه، از برنج ایرانی به برنج خارجی

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران از اضافه شدن تایلند به منابع تامین برنج وارداتی کشور در سالجاری خبر داد و گفت: این برنج از نوع سفید و کیفی است که هر کیلوگرم آن با قیمت یک دلار خریداری می‌شود.

اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی، مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران، با بیان اینکه برنج سفید کیفی در دنیا بعد از ایران در دو کشور پاکستان و تایلند تولید می‌شود، افزود: تا قبل از این پاکستان تنها منبع تامین برنج سفید کیفی وارداتی کشور بود اما، از سالجاری با موافقت مسئولان، تایلند نیز به منابع تامین این نوع برنج وارداتی به کشور اضافه شده است.

وی ادامه داد: اضافه شدن تایلند به منابع تامین برنج کشور چند نتیجه مثبت به همراه خواهد داشت که، مهمترین آن کمک به تنظیم بهتر بازار برنج کشور است، ضمن اینکه اضافه شدن یک منبع جدید به تامین برنج فضای رقابتی بین منابع تامین کنندگان خارجی ما، هم از نظر کیفی و هم قیمتی ایجاد می‌کند.

به گفته کشاورز؛ بخشی از مشکل تامین برنج سفید کیفی از تایلند مربوط به تامین ارز بود که تا حدودی این مشکل توسط خود تجار مرتفع شده است. 

وی در پاسخ به این پرسش که این برنج با چه قیمتی به دست مصرف‌کننده خواهد رسید، گفت: این برنج با قیمت حدود یک دلار خریداری می‌شود، اما قیمت نهایی آن برای مصرف‌کننده بستگی به نرخ ارز نیمایی دارد که مبنای عوارض گمرکی نیز هست.

کشاورز تصریح کرد: آنچه مسلم است قیمت برنج کیفی تایلندی با قیمت برنج ایرانی تفاوت معنا داری خواهد داشت و جمعیت بیشتری از مردم می توانند از برنج کیفی بهره‌مند شوند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه نگرانی از افزایش تخلف در برنج ایرانی با افزایش عرضه برنج کیفی خارجی وجود دارد، اظهار کرد: برنج‌های سفید کیفی در دنیا تقریبا هم رده با برنج های ایرانی هستند و این امر موجب سوء استفاده شده است و متخلفان  این برنج ها را با برنج ایرانی مخلوط کرده یا عینا در کسیه های برنج ایرانی عرضه می‌کنند اما، این دلیل نمی‌شود که مانع واردات برنج کیفی به کشور به دلیل سوء استفاده شویم.

کشاورز معتقد است؛ زیان ممانعت از ورود برنج کیفی به کشور بیش از سود حاصل از واردات آن است و برای مقابله با این نوع از تخلفات و سوء استفاده، باید شناسنامه‌دار کردن برنج ایرانی و نظارت بیشتر در عرضه آن را در دستور کار قرار گیرد.

وی قیمت منطقی هر کیلوگرم برنج کیفی ایرانی با توجه به شرایط تولید آن را ۲۰۰ هزار تومان دانست و افزود: هر قیمتی زیر ۲۰۰ هزار تومان غیرمنطقی است و باید شک کرد که، برنج کیفی ایرانی با برنج کیفی خارجی یا با برنج غیر کیفی ایرانی مانند پر محصول اختلاط شده است.

وی در توضیح دلیل خود برای اعلام چنین قیمتی گفت: هزینه تمام شده تولید برنج در کشور ما به دلایل مختلف از جمله گران بودن نهاده‌های تولید، ماشین‌آلات و خرده مالکی و همچنین شالی کوبی‌های غیر مکانیزه بالا است، علاوه بر آن‌ها به طور عمده کارخانه‌های شالیکوبی از ۱۰۰ درصد شالی ۵۰ درصد برنج سالم به دست می دهند و باقی آن تبدیل به برنج شکسته، خرده برنج و برنج دانی مرغی می شود، این عوامل قیمت تمام شده برنج کیفی ایران را بسیار بالا می‌برد و تا ۲۰۰ هزار تومان می‌رساند.

کشاورز اظهار کرد: البته مشکلات و بار هزینه‌های مربوط به تولید برنج در کشور را نباید به دوش مصرف‌کننده انداخت و انتظار داشت که مصرف‌کننده محصول را با هر قیمتی خریداری کند.

وی با تاکید بر اینکه اگر دولت توانایی ندارد این مشکلات را مرتفع کند به کشاورز از جیب مردم یارانه ندهد، گفت: دولت اگر نمی تواند این مشکلات را حل کند و هزینه تولید را کاهش دهد، خود باید اقدام به پرداخت یارانه به کشاورز کند و برنج را با هر قیمت تمام شده خریداری و به مردم با قیمت مناسب عرضه کند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران تصریح کرد: به طور معمول هر ساله نیازمند واردات ۱.۵ میلیون تن برنج خارجی برای تامین نیاز کشور و تنظیم بازار هستیم اما، امسال در نتیجه شرایط نامساعد اقتصادی احتمالا این عدد بزرگتر خواهد شد، چراکه تعداد بیشتری از قشر متوسط جامعه از برنج ایرانی به برنج خارجی تغییر تقاضا خواهند داد