۰ نفر

اشتباهات محاسباتی دولت رقم زد؛

کشت هندوانه و خربزه به جای گندم

۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۳۷
کد خبر: 626602
کشت هندوانه و خربزه به جای گندم

کارشناسان بر این باورند، در شرایطی که تکیه بر توان داخلی تولید گندم هر روز برای کشور اهمیت بیشتری پیدا می کند، دولت دچار اشتباهات محاسباتی شده است، مسئله‌ای که می تواند کشور را با چالش جدی در تامین قوت غالب مردم مواجه کند.

اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی؛ سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده، جنگ روسیه و اوکراین موجب شده است بازار غلات از جمله گندم آشفته شود و افزایش بی سابقه قیمت این محصول را رقم بزند.

از سوی دیگر وزارت کشاورزی امریکا پیش بینی کرده است؛ صادرات گندم اوکراین ۱ میلیون تن کاهش می‌یابد و احتمالا ذخایر گندم دنیا تا ۲۷۸.۴ میلیون تن کاهش یافته ‌است.

عامل دیگر، نگران کننده و زمینه ساز افزایش قیمت‌ها در این بخش، اعلام ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه است که از مقامات کشورش خواسته است بر تحویل مواد غذایی و غلات به کشورهای متخاصم، نظارت بیشتری انجام گیرد.

فائو هشدار داده است؛ اگر اقدامات و تدابیر لازم اندیشیده نشود ممکن است تا ۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر، تحت تاثیر قحطی و گرسنگی قرار گیرند.

به اعتقاد کارشناسان؛ از آنجا که گندم قوت غالب مردم ایران است، در شرایط کنونی که قیمت جهانی گندم روند بی سابقه افزایشی قیمت دارد و وضعیت نا مناسب اقتصادی بر کشور حاکم است، تکیه بیشتر بر توان تولید داخلی با تقویت آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

خسرو کلهر، مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین بر این باور است؛ در شرایطی که تکیه بر توان داخلی گندم هر روز برای کشور اهمیت بیشتری پیدا می کند. دولت دچار اشتباهات محاسباتی شده است. اشتباهاتی که می تواند کشور را با چالش جدی در تامین ذخیره این کالای راهبردی مواجه کند.

وی با اشاره به افزایش جهشی قیمت خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته، اظهار کرد: دولت سیزدهم قیمت خرید تضمینی گندم را نسبت به سال گذشته ۳ بار افزایش داد تا قیمت خرید تضمینی این محصول از ۵ هزار تومان به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان با یک هزار تومان جایزه برای گندمکارانی که محصول خود را به دولت بفروشند، افزایش یابد.

کلهر اظهار کرد: هر چند این افزایش جهشی قیمت برای تشویق کشاورزان به فروش گندم به دولت مثبت ارزیابی می شود اما، این تدبیر با تاخیر بود چرا که ماه ها از آغاز فصل گذشت گذشته و امکان اقدام به کشت گندم در بسیاری از مناطق کشور از دست رفته است.

به گفته وی؛ با توجه به قیمتی که در ابتدای فصل کشت اعلام شد، بسیاری از کشاورزان زمین ها را به کشت صیفی‌جات آب بر مانند هندوانه، خربزه و طالبی اختصاص داده اند چرا که از نظر آن ها صرف اقتصادی بیشتری داشته است.

کلهر افزود: بخش از تولید گندم کشور به این نحو یعنی تاخیر در اعلام قیمت مناسب از دست رفت و بخشی دیگر نیز به دلیل مشکلات کشاورزان در تامین کافی و کیفی نهاده های کشت از دست خواهد رفت، ضمن اینکه پیش بینی می شود درصدی نیز کاهش تولید به دلیل مشکلات آب و هوایی اتفاق بیفتد.

وی در توضیح بیشتر اضافه کرد: در حال حاضر نهاد های کشت مانند کود و سم به میزان کافی در اختیار گندمکاران قرار نمی گیرد.

وی با بیان اینکه در سال جاری میزان تخصیص سهمیه نهاده کشت با میزان تحویلی همخوانی ندارد، افزود: کشاورزان با حواله تخصیص کود به مراکز شرکت خدمات حمایتی برای دریافت نهاده مراجع می کنند، اما با پاسخ عدم موجودی کافی در انبار مواجه می‌شوند.

 کلهر گفت: وضعیت کیفی برخی سموم و کودها نیز به حدی نامناسب است که طغیان آفات و کاهش بازدهی تولید دیگر نگرانی ما برای افت حجم تولیدی گندم کشور است.

وی همچنین نگرانی دیگر در تولید گندم را شرایط نامساعد آب و هوایی و جا ماندن کشور از تطبیق با تغییرات اقلیمی دانست که بدون شک هر ساله بیش از گذشته حجم تولید محصولات کشاورزی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

کلهر پیش بینی برای میزان تولید گندم را در شرایط فعلی بسیار دشوار عنوان کرد و گفت: با توجه به مشکلات تامین نهاده های کشت و تغییرات آب و هوایی شدید پیش بینی دقیق میزان تولید گندم در کشور دشوار است و در دامنه بزرگ ۸ تا ۱۰ هزار تن متغییر خواهد بود.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور معتقد است؛ منبع اصلی سیاستگذاری و دستور دولت است و تشکل های بخش کمتر دخالتی در امور دارند و مقصر دانستن دولت در شرایط پیش رو منطقی است و جای گله گذاری ندارد.