۰ نفر

تشدید بحران مهاجرت با ادامه جنگ اوکراین؛

موج جدید گرسنگان در راه اروپا

۱۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۵:۵۹
کد خبر: 625894
موج جدید گرسنگان در راه اروپا

روسیه سهم مهمی در تامین انرژی و محصولات کشاورزی جهان دارد و از اصلی ترین بازیگران بازارهای جهانی در این دو بخش است. با حمله روسیه به اوکراین، بازار جهانی نفت و گاز و در پی آن محصولات کشاورزی تحت تأثیر جنگ قرار گرفت و قیمت انرژی و محصولات کشاورزی با رشد قابل توجه ای روبه‌رو شد.

اقتصادآنلاین-سپیده قاسمی؛ بر اساس گزارش فائو، روسیه در سال ٢٠٢١  برای دومین سال متوالی وضعیت خود را به عنوان فروشنده برتر محصولات کشاورزی در جهان حفظ کرد. در سال ٢٠٢٠ روسیه ٨٦ میلیون تن از غلات پر مصرف جهان را تولید کرد. همچنین گزارش وزارت کشاورزی آمریکا نشان می دهد، روسیه در سال ٢٠٢١ حدود ۷۴.۵ میلیون تن گندم و ۱۶.۵ میلیون تن گل آفتاب گردان تولید کرد که حدود ۳۵ میلیون تن از گندم تولیدی اش را صادر کرده است. علاوه بر آن روسیه صادرکننده بسیار مهم کود کشاورزی در سراسر جهان است.

البته رشد قیمت محصولات کشاورزی و مواد غذایی که از بهمن ۹۸ در پی شیوع ویروس کرونا آغاز شده بود، اما پس از جنگ روسیه و اوکراین شدت بیشتری گرفت و بارها رکورد تازه ای ثبت کرد. طبق گزارش ها، فقط در روز گذشته قیمت گندم ۲۶ دلار در هربوشل افزایش داشت و ذرت دامی ۳.۲۵ دلار بالا رفت، افزایش قیمت در سایر کالاهای اساسی هم ادامه داشت به طوری که قیمت دانه های روغنی ۱۰.۷۵ دلار گذشت.

بسیاری از کشورها از جمله ایران به دلیل نگرانی از آینده مبهم بازار محصولات کشاورزی، ذخیره سازی خود را در محصولات مورد نیازشان بیشتر کرده اند. برخی گزارش ها حاکی از آن است که، چین به تنهایی نیمی از حجم گندم صادراتی جهان را در ماه های اخیر ذخیره کرده است. ایجاد تقاضای جدید از سایر کشورهای تولیدکننده غلات برای جبران خلاء روسیه و اوکراین در بازار، منتج به بالا رفتن قیمت ها شده است.

به تازکی ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، در اجلاسی در مورد توسعه تولید مواد غذایی عنوان کرده است: تحریم‌های غربی علیه روسیه بر کمبود غذا در مناطق فقیر دنیا دامن می زند و قیمت مواد غذایی را بالاتر می برد. او هشدار داده است: موج جدیدی از مهاجرت‌ها از کشورهای فقیر به سوی کشورهای اروپا به راه خواهد افتاد.

به نظر می رسد، بیش از هر جای دیگری منظور پوتین، کشورهای آفریقایی و خاورمیانه باشد. بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه، این جنگ می‌تواند هشت تا ۱۳ میلیون نفر را در خاورمیانه و آسیا و بخصوص در آفریقا به گرسنگی بکشاند. تخمین زده می شود که ادامه آشفتگی در بازار مواد غذایی بر اثر این جنگ، عده افرادی که دچار سوءتغذیه هستند را بین ۴،۲ تا ۶،۴ میلیون نفر در منطقه آسیا-اقیانوسیه افزایش می‌دهد. 

این رقم می‌‌تواند در آفریقا بین ۲،۶ تا ۵،۲ میلیون انسان را دربر گیرد و در خاورمیانه زندگی نزدیک به ۹۶۰ هزار نفر را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل است که کارشناسان معتقدند؛ باید هم به فکر اقدامات فوری بود و هم به فکر ساز و کارهایی که در درازمدت امنیت غذایی دنیا را تامین کند.

کارشناسان بر این باورند؛ بدون انجام تمهیداتی برای مقابله با پیامدهای جنگ اوکراین ممکن است میلیون‌ها نفر از گرسنگی بمیرند. پس می توان نتیجه گرفت حداقل در این مورد حق با پوتین است و به راه افتاد موج جدید مهاجرت گرسنگان به اروپا در صورت پایداری شرایط فعلی، اجتناب ناپذیر باشد.