۰ نفر

دلایل گرانی گوجه فرنگی در روزهای اخیر؛

کمبود سوخت و سنگ پرانی به کامیون ها، گوجه را گران کرد / منتظر افزایش بیشتر قیمت ها باشید

۱۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۵۶
کد خبر: 625787
کمبود سوخت و سنگ پرانی به کامیون ها، گوجه را گران کرد / منتظر افزایش بیشتر قیمت ها باشید

گوجه فرنگی به یکباره افزایش قیمت قابل توجه‌ای پیدا کرده است. نبود سوخت، افزایش هزینه حمل و نقل و سنگ پرانی عده‌ای به کامیون‌های حامل محصولات کشاورزی، دلیل اختلال در تامین محصولات کشاورزی از استان های جنوبی شده و افزایش قیمت قابل توجه گوجه فرنگی را رقم زده است. فعالان بازار معتقند؛ با ادامه مشکلات، گرانی محدود به گوجه فرنگی نمی شود و باید منتظر افزایش قیمت در سایر محصولات سبزی و صیفی باشیم.

اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی؛ از ماه‌های پایانی سال گذشته تامین سوخت مورد نیاز برای کامیوندارانی که به مسیرهای جنوبی کشور تردد می کنند به یک معضل تبدیل شده است. مشکل نبود سوخت کافی در جایگاه های سوخت استان هایی همچون هرمزگان و کرمان شدیدتر از سایر استان ها احساس می‌شود. کامیونداران هنگام مراجعه به اغلب جایگاه های سوخت این دو استان با صف‌های طولانی یا تعطیلی آن ها مواجه می‌شوند. در برخی جایگاه ها نیز متصدیان جایگاه برای فروش سوخت از رانندگان درخواست انعام اجباری با رقم بالا می‌کنند. 

در فصل بهار معمولا بخش قابل توجه ای از محصولات سبزی و صیفی مورد نیاز شهرهای بزرگ از جمله پایتخت از استان های جنوبی تامین می شود. 

اختلال پیش آمده برای تامین سوخت کامیون ها موجب شده، تامین یکی از محصولات سبزی و صیفی که در این فصل در استان های جنوبی تولید می شود، با تاخیر انجام شود. گزارش میدانی اقتصاد آنلاین نشان می‌دهد، قیمت گوجه فرنگی در روزهای اخیر به یکباره افزایش قابل توجه پیدا کرده تا جایی صدای غرفه داران میادین اصلی میوه و تره بار را نیز درآورده است.

در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی به دلیل اختلال در تامین در میادین میوه و تره بار به ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان رسیده و در خرده فروشی ها تا 35 درصد گران تر از این قیمت ها به فروش می رسد.

عده‌ای به سوی کامیون‌ ها سنگ پرتاب می کنند

مصطفی دارایی‌‌نژاد، رییس اتحادیه میوه و تره بار، گفته است؛ علاوه بر مشکلات عنوان شده دلیل دیگری را نیز برای اختلال در تامین گوجه فرنگی مورد نیاز بازار شهرهای بزرگ از جمله تهران وجود دارد که قابل توجه است. به گفته وی؛ عده‌ای به دلایل نامعلوم اقدام به پرتاب سنگ به سوی کامیون‌ های حامل محصولات کشاورزی می کنند و اجازه عبور به آن ها نمی دهند.

کامیون داران زیاده خواه شده اند

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان سبزی و صیفی در گفت و گو با اقتصاد آنلاین معتقد است؛ با شرایط پیش آمده گرانی بیشتر فقط محدود به گوجه فرنگی باقی نمی ماند و سایر محصولات سبزی و صفی پر مصرف مانند سیب زمینی، پیاز و لویبا سبز و هر آنجه در این فصل از محصولات سبزی و صیفی از جنوب تامین می شود نیز گران خواهد شد. وی میزان افزایش قیمت این محصولات را دست کم 2 تا 3 برابر قیمت کنونی عنوان کرد.

کارگر بخش دیگر از مشکلات پیش آمده را مربوط به زیاده خواهی کامیون‌داران دانست که، هزینه ای خارج از مبلغ مصوب کرایه با عنوان پشت بار نامه، به کشاورزان یا تجار تحمیل می کنند که گاها بسیار سنگین است. وی با یادآوری اینکه از ابتدای بهار تا  1.5 الی 2 ماه آینده اصلی ترین منبع تامین محصولات سبزی و صیفی استان های جنوبی کشور هستند از مسئولان خواست هر چه سریع تر ورود کرده و برای مشکلات پیش آمده راهکار ارائه دهند.