۰ نفر

با افزایش شدید قیمت برنج؛

قیمت های عجیب لاشه برنج ایرانی در بازار + جدول

۱۶ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۵۸
کد خبر: 625449
قیمت های عجیب لاشه برنج ایرانی در بازار + جدول

با رکورد زنی افزایش قیمت برنج ایرانی، تقاضا برای مصرف لاشه آن رو به افزایش است. بسیاری از مردم ترجیح می دهند به جای خرید برنج خارجی که قیمت آن نیز رشد داشته است، به سراغ لاشه برنج های ایرانی بروند تا همچنان عطر و طعم آن را در سفره های خود داشته باشند. اما این افزایش تقاضا موجب بالا رفتن قیمت لاشه برنج داخلی شده است.

اقتصاد آنلاین-سپیده قاسمی؛ تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت قیمت کالاهای خوراکی در اسفند سال گذشته حاکی  از آن است که، برنج ایرانی نسبت به سال قبل از آن تا ۱۱۳.۳ درصد گران شده است.

هر کیلو برنج داخلی در اسفند ۱۳۹۹، به طور متوسط ۳۴ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت داشت که به ۶۷ هزار و ۳۰۰ تومان در بهمن پارسال رسید و در اسفندماه نیز متوسط قیمت آن حدود ۷۴ هزار و ۵۰۰ تومان گزارش شده است، این کالا تا حدود ۸۳ هزار تومان هم فروش رفته که بیانگر رشد  ۱۰.۷ درصدی قیمت نسبت به بهمن ماه است. این میزان افزایش قیمت امکان خرید برنج با کیفیت ایرانی را از بسیاری گرفته است.

گزارش های میدانی نشان می دهد، تقاضا برای مصرف لاشه برنج ایرانی رو به افزایش است. بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند به جای خرید برنج خارجی که آن نیز رشد  ۲۹.۸ درصدی قیمت داشته و قیمت آن از۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان در اسفند ۱۳۹۹ به بیش از ۳۱  هزار و ۵۰۰ تومان در اسفند ۱۴۰۰ رسیده است، به سراغ لاشه برنج های ایرانی بروند تا همچنان عطر و طعم آن را در سفره های خود داشته باشند.

اما لاشه برنج های کیفی ایرانی نیز در حال ثبت رکورد تازه از گرانی است.

 طبق گفته فعالان بازار؛ به طور معمول افزایش تقاضا در ماه رمضان برای خرید و مصرف نیم دانه برنج برای پخت غذایی خاص مانند سوپ و آش اتفاق می افتد، اما امسال تقاضای مضاعف برای این نوع برنج ایجاد شده است. آن ها این تقاضای مضاف را نتیجه گرانی بیش از حد برنج های ایرانی عنوان می کنند.

گزارش میدانی اقتصاد آنلاین نشان می دهد؛ در حال حاضر لاشه ارقام برنج داخلی پر مصرف از هر کیلوگرم  ۳۱ هزار تومان تا هر کیلوگرم ۸۳ هزار تومان به فروش می‌رسد.

بر این اساس، قیمت متوسط هر کیلوگرم لاشه برنج طارم ۵۰ هزار تومان تا ۵۷ هزار و ۵۰۰ تومان، هر کیلوگرم لاشه هاشمی درجه یک ۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان، هر کیلوگرم لاشه برنج هاشمی گیلان ۸۳ هزار تومان، هر کیلوگرم لاشه برنج صدری ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان، هر کیلوگرم لاشه برنج شیرودی ۳۵ هزار تومان و هر کیلوگرم لاشه برنج دم سیه از ۳۱ هزار تومان تا ۶۲ هزار هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

به عبارت دیگر، در حال حاضر قیمت بیشتر انواع لاشه برنج کیفی ایرانی بیش از مبلغ یارانه ماهانه هر فرد است.

نکته قابل توجه اینکه، افزایش  ۱۱۳.۳ درصد قیمت برنج ایرانی در حالی است که گزارش گمرک ایران نشان می دهد، تا اواخر سال گذشته،  ۱.۵ میلیون تن به ارزش حدود ۱.۳ میلیارد دلار واردات برنج انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۸ درصد از نظر وزن و ۴۲ درصد ارزش افزایش داشته است.

جدول متوسط قیمت "انواع لاشه برنج داخلی" در بازار (۱۴۰۱/۱/۱۶)
نوع برنج
قیمت هر کیلوگرم به تومان
لاشه طارم
۵۷۵۰۰ - ۵۰۰۰۰
لاشه هاشمی درجه یک
۶۲۵۰۰
لاشه هاشمی گیلان
۸۳۰۰۰
صدری
۴۱۵۰۰
دم سیاه
۶۲۰۰۰ - ۳۱۰۰۰
شیرودی
۳۵۰۰۰
فجر
۳۳۰۰۰