۰ نفر

گرانی در بازار اقلام نوروزی؛

یک پذیرایی ساده نوروزی چند؟

۲۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۵۹
کد خبر: 621914
یک پذیرایی ساده نوروزی چند؟

در یک پذیرایی ساده نوروزی معمولا از میوه، شیرینی و آجیل مخلوط استفاده می‌شود. در ایام نوروز میوه‌های پرمصرف مانند سیب و پرتقال با نرخ دولتی عرضه و برای شیرینی نیز توسط اتحادیه های استانی نرخ مصوب تعیین می‌شود. شرایط برای آجیل متفاوت است و در سفره نوروزی با فاصله زیاد گران‌ترین عضو این سفره است که قیمت بسیار متنوعی هم در بازار دارد. اما در مجموع افزایش بی سابقه قیمت در تمام این اقلام موجب شده، کاهش میزان خرید و حذف برخی اقلام از سفر نوروزی راهکاری باشد که بسیاری از خانواده ها برای برآمدن از پس هزینه های سنگین نوروزی در پیش بگیرند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ در یک پذیرایی نوروزی اقلام ثابت معمولا میوه، شیرینی و آجیل مخلوط هستند. میوه های پرمصرف بیشتر شامل سیب، پرتقال، نارنگی و کیوی و خیار و موز می شود. شیرینی نیز به طور معمول از انواع خشک و دانمارکی است. آجیل این شب ها هم، آجیل مخلوط است. در کنار آن ها گاهی ظرفی از شکلات هم قرار می گیرد.

یک سبد میوه نورزی چند؟

هرساله دولت برای تنظیم بازار میوه نوروز در فصل برداشت اقدام به خرید میوه از باغداران کرده و میوه های خریداری شده را ذخیره‌سازی می کند. از نیمه اسفند به تدریج میوه ها به بازار تزریق می شود.

امسال موضوع خرید و ذخیره سازی میوه‌های تنظیم بازاری شب عید همراه با حاشیه های زیادی بود. سازمان تعاون روستایی به عنوان مباشر وزارت‌ جهادکشاورزی به جای خرید از باغداران میوه‌ها را از دلالان خرید. میوه‌های خریداری شده نه تنها کیفیت نداشتند، بلکه گران نیز بودند، به نحوی که قمیت آن‌ها از قیمت میوه های عرضه شده در بازار بالاتر بود.

ماجرای خرید میوه‌های بی‌کیفت و گران که در ابتدا توسط مسئولین انکار می‌شد، با‌ پیگیری رسانه‌ها و اعتراض فعالان بازار به مجلس کشیده شد. چند روز بعد جواد عسگری، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس، خبر داد: تمامی ابهامات و اشکالات در خرید میوه شب عید از سوی کمیسیون احصاء شده و برای بررسی بیشتر به قوه قضاییه و مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود.

همین ماجراها بود که موجب شد مسئولان چندبار قیمت میوه های تنظیم بازاری را تغییر دهند. درحالی‌ که چندی پیش استانداری و جهاد کشاورزی پایتخت، قیمت میوه‌های تنظیم بازاری را در استان تهران برای هرکیلوگرم پرتقال 9 هزار تومان و سیب قرمز و زرد 11 هزار تومان و 12 هزار تومان اعلام کرده بود، اسماعیل قادری‌فر، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی، این نرخ ها را اشتباه خواند.

وی اظهار کرد: قیمت میوه‌های تنظیم بازاری در شهر تهران بر اساس جلسه کارگروه تنظیم بازار دولت مقرر شد که  براساس قیمت روز میادین میوه و تره بار شهر تهران تعیین می‌شود.

قادری‌فر افزود: بر این اساس قیمت هرکیلوگرم سیب زرد 14هزار و 200 تومان، سیب قرمز 13 هزار و 200 تومان و پرتقال 11 هزار تومان است که در سامانه‌های هوشمندی نظیر بازرگام و اسنپ فود با همین قیمت توزیع می‌شود.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی تاکید کرد: کیفیت میوه های که به صورت هوشمند توزیع می شوند از میوه های توزیع شده در میادین و سطح شهر بالا تر است و به صورت رایگان درب منزل افراد تحویل داده می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان؛ اشتباه خواندن نرخ ها توسط مدیرعامل تعاون روستایی و افزایش آن ها به این دلیل است که، نرخ های اعلام شده توسط استانداری تهران، زیر قیمت تمام شده خرید این محصولات توسط سازمان تعاون روستایی از دلالان بود.

لازم به ذکر است که، قیمت میوه های تنظیم بازاری شب عید در استان ها مختلف توسط استانداران تعیین می شود، نرخ  این محصولات باید 5 تا 15 درصد زیر قیمت خرده فروشی آن استان باشد.

هر کیلوگرم شیرینی نوروزی چند؟

شیرینی‌های پر مصرف دارای نرخ مصوب هستند. بر این اساس چند روز پیش اتحادیه قنادان؛ قیمت مصوب شیرینی تر برای عید در واحدهای درجه یک ۷۸ هزار تومان و در واحدهای درجه دو ۶۰ هزار تومان و قیمت شیرینی زبان، پاپیون و دانمارکی در واحدهای درجه یک ۶۵ هزار تومان و در واحدهای درجه دو ۵۰ هزار تومان اعلام کرد.

همچنین این اتحادیه، قیمت مصوب شیرینی کیک یزدی برای واحدهای درجه یک را ۴۹ هزار تومان و برای واحدهای درجه دو را ۳۹ هزار تومان اعلام کرده است. طبق ادعای اتحادیه قنادان، این قیمت‌ها، قیمت‌های مصوبی هستند که از مرداد ماه اعمال می‌شوند و تغییر نداشته‌اند.

هر کیلوگرم آجیل چند؟

آجیل گران ترین عضو سفره نوروزی است. در حال حاضر هر کیلوگرم آجیل مخلوط در سطح شهر 240 تا 500 هزار تومان است. همچنین بر اساس آخرین نرخنامه سازمان میادین میوه و تره بار، قیمت انواع آجیل و خشکبار در میادین در محدوده ۵۰ تا ۳۴۰ هزار تومان قرار دارد.

گران‌ترین آجیل و خشکبار عرضه شده در میادین میوه و تره بار بادام هندی به قیمت هر کیلوگرم  ۳۰۰ هزار تومان تا ۳۴۰ هزار تومان، پسته احمدآقایی، پسته کله قوچی و پسته اکبری با قیمت هر کیلوگرم ۲۸۵ هزار تومان تا ۲۵۵ هزارتومان هستند.

ارزان ترین آجیل و خشکبار عرضه شده در میادین میوه و تره بار نیز مربوط به تخمه آفتابگردان ریز با محدوده قیمتی ۵۵ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان و مغز بادام زمینی ریز با محدود قیمتی ۵۸ هزار تومان تا ۵۳ هزار تومان است.

تامین اقلام یک سفره ساده نوروزی در سالجاری، هزینه بی سابقه ای را بر روی دست خانواده می‌گذارد. کاهش میزان خرید و حذف برخی اقلام از سفر نوروزی راهکاری است که اغلب خانواده ها برای برآمدن از پس هزینه های سنگین نوروزی در پیش گرفته اند.