۰ نفر

رونق دوباره بازار آجیل؛

واکسیناسیون عمومی رونق را به بازار آجیل بازگردانده است

۲۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۱۲
کد خبر: 621518
واکسیناسیون عمومی رونق را به بازار آجیل بازگردانده است

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران گفت: با انجام واکسیناسیون عمومی برای مقابله با ویروس کرونا در دولت سیزدهم بار دیگر رونق به بازار بازگشته است و مردم با خیال آسوده اقدام به خرید می‌کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، اسفندماه سال ۹۸ که مردم به‌تدریج در حال برنامه‌ریزی برای خرید شب عید و  ایام نوروز و  سفرهای نوروزی بودند و بازار نگاه خود را به فروش شب‌های عید دوخته بود، ناگهان بیماری نوظهور کووید - ۱۹ در کشور شیوع یافت و این ویروس آغازگر مشکلات جدیدی شد که کشور را در شرایط دشوار و پیچیده قرار داد.

به‌طوری‌که در روزهای پایانی سال مذکور به دلیل شیوع ویروس ناشناخته  کووید - ۱۹ تحت عنوان  آلفا (ووهان) و نبود درمان قطعی برای این بیماری ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های فراوانی ازجمله قرنطینه‌های خانگی به وجود آمد و مهم‌تر اینکه رونق را از بازار شب عید و فعالیت روزانه اصناف گرفت، اما با تلاش‌هایی که در دنیا و ایران برای مقابله با این بیماری نوپدید صورت گرفت، ساخت و تولید واکسن کلید خورد هر چند کندی روند واکسیناسیون در سال ۹۹ و ابتدای سال ۱۴۰۰ شیوع و جهش ویروس‌های مختلف کرونا ازجمله انگلیسی (بتا)، هندی، دلتا، امیکرون، دلتا کرون را به همراه داشت و تغییری در روند محدودیت‌ها ایجاد نکرد و همچنان مردم خانه‌نشین بودند.

با وجود اینکه از بهمن‌ماه سال ۹۹ واردات انواع واکسن نیز آغاز شد، اما واکسیناسیون عمومی با شروع فعالیت دولت سیزدهم در مردادماه سال ۱۴۰۰ که از اولویت برنامه‌های دولت بود، آغاز شد و این امر سرعت یافت. با افزایش مراکز تزریق واکسن در سراسر کشور بخش قابل‌توجهی از جامعه  واکسینه شدند؛ به‌طوری‌که با ورود بیش از ۱۵۰ میلیون دز واکسن مورد تایید کرونا از انواع مختلف به کشور، دز سوم نیز تزریق شده است.

انجام واکسیناسیون عمومی رونق به بازار بازگشت

«مصطفی احمدی» رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران، گفت: در سال ۱۳۹۸ با شیوع بیماری کووید - ۱۹ و ترس مردم از همه‌گیری این بیماری؛ وضعیت بازار به هم‌ریخت تا جایی که به دلیل ایجاد محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها و کاهش شدید خرید مردم  برخی از واحدهای آجیل و خشکبار ورشکست شدند و برخی با سختی به فعالیت خود ادامه دادند.

وی اظهار داشت: با اقدام دولت سیزدهم در ۵ تا ۶ ماه گذشته با انجام واکسیناسیون عمومی رونق به بازار آجیل و خشکبار پس از گذشته دو سال بازگشت به‌طوری‌که مردم با خیال آسوده و با رعایت اصول بهداشتی برای شب عید و ایام نوروز خود خرید می‌کنند و این شرایط برای مردم و اصناف خوشایند است.

علت گرانی آجیل و خشکبار چیست؟

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران افزود: البته به دلیل گرانی قیمت آجیل و خشکبار ناشی از خشک‌سالی که منجر به افت ۶۰  درصدی تولید شد؛ همچنین افزایش خرید تجار خارجی، در اسفندماه امسال نسبت به اسفندماه سال گذشته با کاهش ۵۰ درصدی میزان خرید روبرو هستیم که بخش عمده آن به کاهش توان خرید مردم بازمی‌گردد.

وی تصریح کرد: طبق دستورالعمل دولت برای واکسیناسیون عمومی، همه اعضای صنف ما واکسینه شده‌اند و با ثبت‌نام در سامانه کد سلامت دریافت کرده‌اند و هیچ مشکلی در این خصوص نداریم.

احمدی گفت: آجیل و خشکبار شب عید از کالاهای ضروری سبد خانوار نیست، بنابراین در روزهای پایانی سال موردتوجه قرار می‌گیرد؛ بنابراین امیدواریم فروش این کالا در روزهای پایانی مورد استقبال مردم قرار گیرد تا همه بتوانند از این محصولات در سفره شب عید و ایام نوروز خود بهره‌مند شوند.  درعین‌حال با حمایت و خرید مردم این صنف به حیات خود ادامه دهند.

نقش واکسیناسیون در بازگشت رونق به بازار

«علی بهره‌مند»، رییس اتحادیه صنف قنادی و شیرینی فروشان تهران هم در این مورد به  گفت: انجام واکسیناسیون عمومی بر بازگشت بازار به روال گذشته تاثیر گذار بوده و توانست بار دیگر این بخش را رونق دهد.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته حضور مردم در بازار بسیار کمرنگ بود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مردم با آرامش بیشتر در بازار حضور پیدا و اقدام به خرید می‌کنند.

بهره‌مند با بیان اینکه خرید کردن بعد از واکسیناسیون عمومی بهتر شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیکی ایام نوروز و سنت دیرینه صله‌رحم در این روزها بار دیگر مردم در بازار حضور پیدا کرده‌اند و در فروش بهبود حاصل شده است.

وی تاکید کرد: تمام صنف قنادان واکسینه شده‌اند و کد QR را از سایت مربوطه دریافت و طبق دستورالعمل در محل قابل رویت مشتریان نصب کرده‌اند تا خریداران بدون نگرانی بتوانند در محل حضور پیدا کنند.