۰ نفر

در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار مصوب شد؛

واردات ۱۰۰ هزار تن سیب زمینی به کشور

۱۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۵۵
کد خبر: 619049
واردات ۱۰۰ هزار تن سیب زمینی به کشور

در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار، درباره سیاست های دولت برای مدیریت بازار شب عید و ماه مبارک رمضان تصمیم گیری شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، جلسه امروز ستاد تنظیم بازار با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار شد. در این جلسه در مورد قیمت کالاهای اساسی مردم در شب عید و ماه مبارک رمضان تصمیماتی اتخاذ گردید.

مهدی نجف پور رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در رابطه با جلسه امروز ستاد تنظیم بازار، گفت: در این جلسه موضوع بازار سیب زمینی مورد بررسی قرار گرفت. قرار بود طی دو هفته گذشته با تعاملات صورت گرفته میان تولیدکنندگان و تشکلها و اتاق بازرگانی اقدامات لازم برای تامین نیاز بازار صورت گیرد اما متاسافنه این موضوع محقق نشد.

وی افزود: امروز در جلسه تصویب شد وزارت جهاد کشاورزی 100 هزار تن سیب زمینی را برای تنظیم بازار شب عید و ماه مبارک رمضان به کشور وارد کند البته طی چند روز اخیر 1500 تن سیب زمینی از گمرکات ترخیص شده است.

رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در رابطه با قیمت سیب و پرتقال شب عید نیز افزود: در جلسه امروز مقرر شد تمام اقدامات لازم جهت توزیع سیب و پرتقال شب عید توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام شود.البته هنوز قیمت مصوب سیب و پرتقال تعیین نشده اما ما پیشنهاد کرده ایم 30 درصد کمتر از قیمت خرده فروشی ها باشد.

نجف پور در ادامه به تغییرات قیمت خرما نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه خرما نیز با یک شیب ملایم روند افزایشی را طی می کند به نحوی که قیمت خرمای بوشهر نسبت به قیمت تهران نصف است. باید این اختلاف قیمت برطر ف شود به همین منظور مقرر شد تا مکانیزمی برای توزیع خرماهای موجود در انبار بوشهر صورت گیرد تا با توزیع این کالا به استانهای متقاضی مدیریت بازار این کالا نیز در ماه مبارک رمضان انجام شود.

به گفته وی در رابطه با گوشت گوسفندی وارداتی نیز قرار شده 10 هزار تن واردات داشته باشیم تا تنظیم بازار شب عید صورت گیرد.

رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان به جهش قیمتی شکر طی دو سه روز گذشته اشاره کرد و گفت: این افزایش قیمت ناگهانی برای ما قابل توجه است با بررسی های صورت گرفته در اکثر استانها قیمت شکر بالای 20 هزار تومان است.

نجف پور تصریح کرد: شکر مشمول ارز ترجیحی نیست و نباید متاثر از اعمال قانون مالیات بر ارزش افزوده شاهد افزایش قیمت شود چرا که مالیات بر ارزش افزوده دو ماه گذشته اجرایی شده و اثرات خود را بر قیمتها گذاشته است. به همین منظور انجمن حمایت از حقوق مصرفکنندگان با ارسال نامه ای به معاون اول رییس جمهور، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت هشدار داده است که دلایل افزایش ناگهانی قیمت شکر مورد بررسی قرار گیرد. ما در فروردین ماه با اغاز ماه مبارک رمضان شاهد افزایش مصرف شکر در زولبیا و بامیه هستیم. باید تغییرات قیمتی این کالا مورد بررسی قرار گرفته و مانع افزایش قیمت ها شویم.

وی در رابطه با تغییر قیمت میلگرد و فولاد نیز افزود: به دلیل جنگ اوکراین و روسیه قیمت های جهانی روند افزایشی داشته است که همین مووضع باعث شده تا صادرات ما نیز افزایش پیدا کند اما نکته مهم اینجاست تا زمانی که نیاز داخلی انجام نشده نباید صادرات صورت گیرد برای تعیین تکلیف این موضوع نیز قرار شده تعرفه های پلکانی برای فولاد درنظر گرفته شود.