۰ نفر

منتظر تشدید بحران آب باشیم؛

کشت غیرقانونی برنج در سایه بی‌توجهی وزارت جهاد کشاورزی

۱۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۳۹
کد خبر: 618740
 کشت غیرقانونی برنج در سایه بی‌توجهی وزارت جهاد کشاورزی

با وجود ممنوعیت کشت برنج در غرب خوزستان، ۱۱۵ هزار هکتار از اراضی قابل کشت این استان برای کشت پاییزه برنج آماده می‌شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، گزارش‌های میدانی از غرب خوزستان بیانگر آن است که برخی مزارع در این منطقه برای کشت برنج در ماه آتی آماده‌ می‌شوند. بر اساس اطلاعات رسیده به خبرنگار اقتصاد آنلاین، تاکنون بیش از ۱۱۵ هزار هکتار از اراضی قابل کشت پایین دست سد کرخه که پیشتر برای کشت استراتژیک پاییزه مورد استفاده قرار می‌گرفت، به کشاورزانی از سایر استان‌های کشور برای شالیکاری در فصل تابستان اجاره داده شده است.

از سوی دیگر بررسی‌های میدانی بیانگر آن است که قرارداد برنجکاران با مراکز شالی‌کوبی استان خوزستان از هم اکنون برقرار شده است.

در همین راستا، یکی از اجاره‌کنندگان زمین در خوزستان که از استان‌های همجوار برای کشت شلتوک به خوزستان آمده است، می‌گوید:«کشت شلتوک در هکتار سود ۲۰۰ میلیون تومانی به همراه دارد در حالیکه کشت هر هکتار گندم تنها برای ما ۵ میلیون تومان سود به همراه می‌آورد.»

آب برای تامین کشت تابستانه غرب خوزستان وجود ندارد

این اقدامات به منظور کشت گسترده شلتوک در غرب خوزستان در شرایطی اتفاق می‌افتد که سازمان آب و برق خوزستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است، آب کافی برای تامین هر نوع کشت تابستانه از جمله شلتوک‌کاری وجود ندارد.

به استناد اطلاعات بدست آمده از مدیریت منابع آب کشور، در حال حاضر سد کرخه به عنوان تنها منبع تامین آب سطحی غرب خوزستان با ۸۰ درصد ظرفیت خالی مواجه است و تامین آب کشت پاییزه این استان نیز با بحران دست و پنجه نرم می‌کند. این در حالیست که تحرکات کشت تابستانه برنج در خوزستان ثبت شده است.

سال گذشته، غرب خوزستان به واسطه کشت گسترده و غیر قانونی برنج با بحران آبی وسیع به خصوص در منطقه روستاهای همجوار هورالعظیم قرار گرفت. این در حالی است که در آن مقطع زمانی، سد کرخه ۲ برابر زمان کنونی آب داشت اما در حال حاضر اگر کشت شلتوک در دستور کار قرار گیرد، بحرانی فراتر از تابستان سال گذشته غرب خوزستان را به خود مشغول می‌کند.

ترک فعل وزارت جهاد کشاورزی بحران غرب خوزستان را شروع می‌کند

به عقیده بسیاری از کارشناسان، ضعف وزارت جهاد کشاورزی در ارائه الگوی کشت و ناتوانی در نظارت بر اجرای کشت مناسب از دلایل اصلی شکل‌گیری بحران در غرب خوزستان است.

در همین راستا، محمد پورحمید، کارشناس حوزه مدیریت منابع آب با اشاره به نقش‌آفرینی ضعیف وزارت جهاد کشاورزی گفت:«سال ۱۴۰۱ اگر در خوزستان شاهد کشت برنج باشیم، به طور حتم آبی برای تامین نیاز این محصول وجود ندارد و این مسئله می‌تواند زمینه یک اعتراض گسترده را فراهم کند.»

پورحمید در بیان اینکه شرایط سد کرخه بسیار حساس است و در حال حاضر آب از حجم مرده این سد برداشت می‌شود، گفت:«ضعف وزارت جهاد کشاورزی در نظارت بر اجرای الگوی کشت متناسب با شرایط قطعا ترک فعلی است که می‌تواند کشور را با بحران بسیار گسترده مواجه کند.»

کشت برنج در تابستان سال ۱۴۰۱ یک قربانی بزرگ در غرب خوزستان دارد. بر این اساس عمده کشاورزان خوزستانی که برای کشت استراتژیک پاییزه آماده می‌شوند، هیچ آبی برای تامین نیاز محصول خود ندارند. به معنای دیگر، در صورت کشت شلتوک در غرب خوزستان منابع آبی قابل استفاده سد کرخه به صفر رسیده و شرایط بحران تشدید خواهد شد.

در حال حاضر، سد کرخه تنها ۲۰ درصد آب دارد و تمامی خروجی‌های استاندارد این سد دیگر توان رهاسازی آب را نداشته و تنها دریجه تخلیه‌گر تحتانی برای خروج آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.