۰ نفر

زه کشی مزارع ما را از واردات برنج بی نیاز می کند

۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۳۱
کد خبر: 618347
زه کشی  مزارع ما را از واردات برنج بی نیاز می کند

مشاور نظام صنفی کشاورزی گفت: با اجرای زه کشی در شالیزارهای شمال امکان ذخیره آب زمستان و بهره مندی در فصل بهار و تابستان وجود دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، آقای محمد جواد خاکزاد گفت: بنابر اذعان وزیر و مسئولان وزارت جهاد با اجرای زه کشی امکان افزایش تولید تا یک میلیون تن در استان‌های شمالی وجود دارد.

به گفته او، با اجرای زه کشی در شالیزارهای شمال امکان ذخیره آب زمستان و بهره مندی در فصل بهار و تابستان وجود دارد و ذخیره سازی آب در آب بندان‌های کوچک و بزرگ فراهم است.

معاون وزیر جهاد می‌گوید: با آماده‌سازی زیرساخت‌ها و اجرای زه کشی در اراضی شمال امکان تولید حدود یک میلیون تن برنج، در کشور وجود دارد.

خاکزاد گفت: با وجود آنکه میزان تولید رقم‌های کیفی همچون طارم در واحد سطح پایین است؛ بنابراین دولت برای افزایش تولید باید از ارقام پرمحصول استفاده کرد یا مراکز تحقیقات از رقم واریته‌های پرمحصول و طارم کیفی استفاده کند تا با افزایش تولید در سال‌های آتی مواجه شویم.

طبق گفته مسئولان وزارت جهاد، خودکفایی در تولید برنج از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم است که با اجرای پروژه‌های جلوگیری از هدر رفت آب سبز و بهره گیری از دانش کشورهای پیشرو می‌توان به این امر مهم دست یافت.

آمارها نشان می‌دهد که سالانه ۲ تا ۲.۱ هزار تن برنج در کشور تولید می شود که با احتساب سرانه مصرف، ۸۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن کسری نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود.