۰ نفر

به گزارش اقتصادآنلاین، رییس سازمان دامپزشکی کشور؛

نگهداری مرغ بیشتر از ۴۵ روز در مرغداری های کشور ممنوع شد / حذف ارز ترجیحی دارو و واکسن را گران نمی کند

۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۲۷
کد خبر: 618156
نگهداری مرغ بیشتر از ۴۵ روز در مرغداری های کشور ممنوع شد / حذف ارز ترجیحی دارو و واکسن را گران نمی کند

رییس سازمان دامپزشکی کشور از ممنوعیت نگهداری مرغ در مرغداری‌های کشور بیش از ۴۵ روز خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمد آقامیری، رییس سازمان دامپزشکی کشور، امروز در نشست خبری رونمایی از طرح ملی تشدید نظارت بهداشتی ویژه ایام نوروز و ماه رمضان، تاکید کرد: مرغداران ملزم هستند تا روز ۴۵ ام تمامی مرغ‌های موجود در واحدهای خود را راهی کشتارگاه کنند.

وی دلیل این ممنوعیت را جلوگیری از نوسان قیمت در بازار در ایام نوروز و ماه رمضان عنوان کرد.

آقامیری همچنین این اطمینان را داد که با حذف ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) افزایش قیمت در دارو، واکسن و فرآورده‌های بیولوژیکی دامی اتفاق نخواهد افتاد.

مذاکره با سفیر برای صادرات محصولات پروتیینی به روسیه

رییس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به اقتصاد آنلاین مبنی بر برنامه ایران برای استفاده از فرصت‌های ایجاد شده برای صادرات محصولات با تحریم روسیه، گفت: به منظور استفاده از فرصت‌های ایجاد شده، با سفیر ایران در روسیه برای صادرات محصولات پروتیینی مذاکره داشته‌ایم.

آقامیری یادآور شد: تحریم‌های اتحادیه اروپا و همراه شدن برخی کشورهای آسیای با آنها فرصتی برای کشور ما برای افزایش صادرات محصولات پروتیینی و واکسن و دارو ایجاد به این کشور ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر واکسن و دارو به روسیه صادر می‌شود، افزود: کشور ما هم در حوزه تولید و بهداشت ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه صادرات محصولات به روسیه دارد.

آقامیری گفت: به رغم آنکه ما از طریق سفیر کشورمان برای توسعه صادرات به روسیه اعلام آمادگی کرده‌ایم، اما تا این لحظه درخواستی از سوی آنها دریافت نکرده‌ایم.

وی تاکید کرد: البته سیاست وزارت جهاد کشاورزی اولویت در تامین داخل و آرامش بازار داخلی است.

طرح ملی تشدید نظارت بهداشتی ویژه‌ ایام نوروز و ماه رمضان چگونه اجرا می‌شود؟

آقا میری درباره نحوه اجرای طرح تشدید نظارت بهداشتی در ایام نوروز و ماه رمضان، اظهار کرد: این طرح از ۱۴ اسفندماه جاری در تمامی استان‌ها آغاز می شود روند کار نیز به این شکل است که، در روز اول عید فقط کشتارگاه‌هایی که از قبل برنامه کشیک مشخص کرده باشند امکان تعطیلی دارند و از روز دوم تمامی کشتارگاه‌ها فعال هستند. 

وی ادامه داد: در این طرح نظارت از مزرعه تا سفره انجام می‌شود، به این صورت که نظارت بر تولید، کشتارگاه‌ها و محل‌های عرضه مانند میادین خواهد بود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور یکی از اهداف ما این است که محصولات پروتیینی تا خارج از شبکه عرضه نشوند، افزود: تمام ادارت کل دامپزشکی به صور کشیک در نوروز باز هستند. تا این طرح به درستی اجرا شود تا مردم با خیال راحت محصولات پروتیینی را خریداری و مصرف کنند.

آقامیری از مردم خواست تا در اجرای طرح سازمان دامپزشکی را یاری کنند و در صورت مشاهد تخلفی با سامانه ارتباط مردمی سازمان دامپزشکی کشور به شماره ۱۵۱۲ که در تمام ایام سال پاسخگو است تماس بگیرند.

وی گفت: اگر مردم توزیع مرغ، گوشت یا تخم مرغی خارج از شبکه را دیدند می‌توانند با این سامانه مذکور تماس گرفته و تخلفات را گزارش دهند. 

 سازمان دامپزشکی چه اقداماتی را در سال ۱۴۰۰ انجام داده است؟

رییس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات سازمان دامپزشکی در سال ۱۴۰۰، افزود: کشور ما در برنامه بهداشت جهانی دام بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک شهرت دارد، بر اساس این برنامه این بیماری باید تا سال ۲۰۳۰ در کشور ریشه کن شود.

آقا میری افزود: در راستای اجرای این برنامه تا امروز ۶۱ میلیون رأس دام کوچک معادل ۹۰ درصد جمعیت دام سبک کشور علیه طاعون نشخوار کنندگان واکسینه شده‌اند. 

شناسایی و کنترل کانون‌های بیماری لکه سفید میگو در استان‌های شمالی و جنوبی و مختومه سازی آن، صدور مجوز صادرات میگو به کشورهای حوزه‌ اتحادیه اروپا و مجوز صادرات ماهیان گرمابی و سردآبی به اقلیم کردستان، صادرات دارو و واکسن، کنترل و مراقبت بیماری‌های دام و آبزیان از جمله اقدامات این سازمان است.

وی همچنین از کاهش کانون تب برفکی نیز خبر داد و گفت: در سال ۹۹ ، ۵۹۲ کانون تب برفکی دام کوچک در کشور وجود داشت که این عدد در سال ۱۴۰۰ به ۷۶ کانون رسیده است، تعداد کانون‌های درگیر بیماری تب برفکی در گاوداری‌های صنعتی نیز از ۸۵ کانون در سال ١٣٩٩ به ۴۳ کانون در سال جاری کاهش یافته است، علاوه بر آن در گاوداری‌های نیمه صنعتی تعداد کانون‌ها از ۷۲۷ مورد در سال ١٣٩٩ به ۱۶۵ مورد در سال ۱۴۰۰ کاهش داشته که نتیجه واکسیناسیون و مراقبت است.

آقامیری نیاز سالانه کشور به واکسن دامی در کشور را ۶۰۰ میلیون ذر اعلام کرد و گفت: از این میزان ۵۵۰ میلیون دوز در کشور تولید و۵۰ میلیون دوز وارد می‌شود. ضمن اینکه سالانه ۱۰.۵ میلیارد دوز واکسن طیور مورد نیاز است که از این میزان حدود ۳۰ درصد تولید داخل و ۷۰ درصد وارداتی است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور اظهار کرد: تا هفته گذشته هیچ کانونی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور گزارش نشده است.

آقامیری با تاکید بر اینکه ما آمادگی کامل برای مقابله با این بیماری را داریم، افزود: با توجه به آمادگی سازمان دامپزشکی کشور اگر کانونی ایجاد شود تحت کنترل خواهد بود و اجاز نمی‌دهیم کانونی ایجاد شد حرکت و مناطق بیشتری را آلوده کند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور، شناسایی و کنترل کانون‌های بیماری لکه سفید میگو در استان‌های شمالی و جنوبی و مختومه سازی آن، صدور مجوز صادرات میگو به کشورهای حوزه‌ اتحادیه اروپا و مجوز صادرات ماهیان گرمابی و سردآبی به اقلیم کردستان، صادرات دارو و واکسن، کنترل و مراقبت بیماری‌های دام و آبزیان از دیگر اقدامات این سازمان در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد.