۰ نفر

۱۷ صدم هکتار سرانه جنگل در کشور

۱۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۸:۰۱
کد خبر: 617997
۱۷ صدم هکتار سرانه جنگل در کشور

معاون امور جنگل‌ها سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، سرانه جنگل در ایران را ۱۷ صدم در هکتار دانست و گفت: با نُرم جهانی سرانه جنگل که ۶۵ صدم در هکتار است فاصله زیادی داریم.

به گزارش اقتصاد آنملاین به نقل از ایرنا، «نقی شعبانیان» امروز (یکشنبه) در مراسمی به مناسبت آغاز هفته منابع طبیعی و آبخیزداری و روز درختکاری در منطقه کوهسار تهران افزود: روز درختکاری از دو جهت به منظور کاهش معضلات زیست محیطی و انتقال برای نسل آینده از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معاون سازمان جنگل‌ها اظهار داشت: برای ارتقای فرهنگ منابع طبیعی باید این مهم به معارف عمومی تبدیل شود و تا زمانی که این فرهنگ در مردم و مسوولان نهادینه نشود، نمی‌توانیم در حفظ جنگل‌ها موفقیتی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مشکلات زیست محیطی ما همچون پدیده ریزگردها و گازهای گلخانه ای بیش از ۴۰۰ برابر مسائلی همچون نیاز به چوب است، اضافه‌کرد: بنابراین نحوه کاشت و نگهداری آن از اهمیت برخوردار است.

شعبانیان، کاشت درخت را برای کشور یک ضرورت دانست و تصریح‌کرد: با توجه به مشکلات زیست‌محیطی و اینکه ایران در کمربند خشک و نیمه خشک دنیا قرار دارد، باید کاشت درخت را یک الزام بدانیم. 

وی گفت: کاشت درخت به شکل اصولی و فنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، نحوه کاشت باید مورد آموزش عمومی قرار گیرد به طوری که همه بدانند با توجه به شرایط منطقه و مسائل زیست محیطی چه گونه ای را کشت کنند.

این مسوول اضافه‌کرد: کاشت گونه‌های درختی در کاهش معضلات زیست محیطی موثر است به طور مثال گونه بلوط ایرانی نسبت به سایر گونه های بلوط در جمع‌آوری ریزگردها موثر است، بنابراین کشت چنین گونه‌هایی با ویژگی‌های خاص باید مورد توجه قرار گیرد که این آگاهی‌سازی نیازمند حضور متخصصان این بخش است.

معاون سازمان جنگل‌ها، درباره نگهداری درختان و جنگل‌ها افزود: امروز هیچ بی توجهی و کم توجهی درخصوص نگهداری جنگل ها و مراتع مورد قبول نیست که این امر نیازمند همکاری و هماهنگی دستگاه های دولتی و بخش خصوصی و مشارکت مردمی است. 

وی گفت: دولت سیزدهم اقدامات موثری در بحث آزادسازی سواحل داشته که امیدواریم با برنامه ریزی در این دولت بتوانیم وضعیت جنگل و مرتع کشور را بهبود ببخشیم. 

 در مراسم درختکاری ۱۵ اسفندماه که به مناسبت آغاز هفته منابع طبیعی و آبخیزداری با حضور مسئولان در منطقه کوهسار تهران برگزار شد نهال درختانی از گونه زبان گنجشک، ارغوان، بلوط و توت کاشت شد.

 براساس روزشمار هفته منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ۱۵ اسفندماه روز درختکاری برای ایران سرسبز و قوی، ۱۶ اسفندماه روز منابع طبیعی ، مسئولیت اجتماعی و همیاران طبیعت، ۱۷ اسفندماه روز منابع طبیعی، حفاظت و قانون، ۱۸ اسفندماه روز منابع طبیعی، فرهنگ و رسانه، ۱۹ اسفندماه روز منابع طبیعی، آبخیزداری و کاهش مخاطرات طبیعی، ۲۰ اسفندماه روز منابع طبیعی، خانواده و آموزه های دینی، ۲۱ اسفندماه روز منابع طبیعی، آموزش، پرورش و فناوری و ۲۲ اسفندماه روز منابع طبیعی یاد شهدا (هر شهید هزار نهال) نامگذاری شده است.

222

1