۰ نفر

عرضه ۳۰ میلیون دز واکسن داخلی آنفلوانزای پرندگان به مرغداران

۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۲۰
کد خبر: 616223
عرضه ۳۰ میلیون دز واکسن داخلی آنفلوانزای پرندگان به مرغداران

یک مرغدار گفت:‌ وزارت جهاد کشاورزی خوراک دام دولتی را با ۴۰ روز تاخیر می دهد و مجبوریم از بازار آزاد به چندین برابر از دلالان به ۴ برابر قیمت بخریم .

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سعیده مشایخی ، افزود: وزارت جهاد کشاورزی خوراک دام را به موقع نمی دهد و زمانی که مرغ ۴۵ روزه است دست ما می رسد و طی این مدت از بازار آزاد به قیمت های چندین برابر خریداری می کنیم.

این مرغدار اصفهانی ادامه داد: ذرت را کیلویی ۸۸۰۰ تومان و سویا را ۱۲ هزار تومان از بازار آزاد خریده است که نرخ حدود ۴ برابر نرخ دولتی است.

وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده همه نهاده وارداتی باید از طریق سامانه «بازارگاه» و به نرخ دولتی توزیع شود و دو سه سالی است که این کار را انجام می دهند اما تولید کنندگان می گویند این سامانه قطره چکانی می دهد در عوض بازار آزاد تا دلت بخواهد با قیمت های چند برابر وجود دارد.این نهاده ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می شوند.

وی در پاسخ به اینکه فروش خوراک دام در بازار آزاد ممنوع است و باید به گفته وزارت جهاد کشاورزی همه اینها از طریق سامانه بازارگاه توزیع شود، گفت: اتفاقا دسترسی به خوراک دام آزاد خیلی راحت تر از نوع دولتی است و دلالانی که در این کار هستند آزادانه در فضای مجازی تبلیغ می کنند و خودشان پیام می فرستند و به راحتی هم در انبارها تخلیه می کنند.

این مرغدار با طرح این سوال گفت: برای تولید کنندگان هم جای سوال است که چطور این نهاده ها که باید از گمرک مستقیم به سامانه بازارگاه هدایت شده و بین مرغداران توزیع شود سر از بازار آزاد در می آورد.

وی تاکید کرد که قطعا اگر دست دولتی ها در این کار نباشد فقط دلالان می توانند فسادهای به این گستردگی را انجام دهند.

*مناقشه اوکراین و روسیه در تامین خوراک دام داخل تاثیر می گذارد؟

مشایخی همچنین گفت: مناقشه بین اوکراین و روسیه اگر ادامه یابد بر بازار خوراک دام داخل تاثیر خواهد گذاشت زیرا بخش زیادی از نهاده های دامی از این کشورها وارد می شود، این دو کشور بزرگترین تولید کننده غلات در جهان هستند.

*جوجه یک روزه به نرخ دو برابر قیمت مصوب عرضه می شود

این مرغدار اصفهانی با انتقاد از قیمت جوجه یکروزه تصریح کرد: نرخ مصوب دولتی آن ۶ هزار تومان است اما ۱۲ هزار تومان خریده که در یک مرغداری ۳۰ هزار قطعه ای هزینه های تولید را بسیار افزایش داده است.

وی گفت: کارخانه های جوجه کشی هرکدام قیمت خود را دارد و هیچ نظارتی بر آنها در بازار نیست.

مشایخی در پایان تاکید کرد: اینکه برخی ادعا می کنند مرغدار خوراک دام خود را در بازار آزاد می فروشد، به هیچ عنوان درست نیست آنها به دنبال تامین خوراک هستند که بتوانند تولیدشان را ادامه دهند.

وی ادامه داد: فروشندگان خوراک دام در بازار آزاد همان دلالانی هستند که دستشان با برخی از این دولتی ها در یک کاسه است که سه روز پیش سه نفر از متهمان فساد نهاده دامی در استان گلستان دستگیر شدند و پیش از این هم نمونه هایی از این دست کم نبوده است.