۰ نفر

توافق با چین برای فاینانس بزرگ ترین طرح کشاورزی کشور

۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۰۷
کد خبر: 614151
توافق با چین برای فاینانس بزرگ ترین طرح کشاورزی کشور

مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: تفاهم اولیه با کشور چین انجام شده است و رقمی بالغ بر دو میلیارد دلار برای کل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی ایلام و خوزستان یا بخشی از این طریق فاینانس تامین می شود.

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، محمدجواد صالحی نژاد مدیرعامل موسسه جهاد نصر امروز در نشست خبری، اظهار کرد: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در مناطق خوزستان و ایلام در دو فاز تعریف شد تا اراضی این منطقه اماده بهره برداری کشاورزی شود.

وی افزود: در فاز اول با اعتباری بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار تعریف شد که در این مرحله ۲۹۵ هزار هکتار از اراضی مورد بهره برداری قرار گرفت.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر ادامه داد: فاز دوم این طرح نیز درحال انجام بررسی و مطالعه است که امیدواریم ظرف مدت ۵ سال درصورت تامین اعتبار مورد بهره برداری گیرد.

صالحی نژاد تصریح کرد: در فاز یک این طرح اکنون ۲۸۰ هزار هکتار به زیر کشت رفته است که از این رقم سطح زیر کشت ۳.۵ میلیون تن محصول کشاورزی در سال پایه ۹۷-۹۸ تولید شد.

وی تاکید کرد: امیدواریم با اجرای فاز دوم این طرح نیز ۹.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی کشور اضافه شود. همچنین ۱.۵ میلیارد مترمکعب صرفه جویی در مصرف آب داشته باشیم.

این مقام مسئول اظهار داشت: پیش بینی می شود در فاز دوم این طرح برای ۳۰۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شود که در فاز یک این طرح برای ۱۶۰ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد شد و ۱۲۱ پیمان کار ۴۰ شرکت مهندسی و ۲۳ شرکت تولیدکننده و تامین کننده امکانات و تجهیزات مورد نیز حضور داشتند.

صالحی نژاد اظهار داشت: براساس اطلاعات اخیر به دست آمده از وضعیت تولید در فاز یک این طرح در سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ ، ۲۹۰ هزار هکتار زیر کشت رفته است.

گفت: در دشت خوزستان گندم جو و محصولات زراعی دیگری کاشته شده است همچنین امکان کشت چغندرقند نیز پیش بینی شده است. هرچند که در مناطقی نیز برنج هم به صورت محدود کاشته شده است.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر اظهار داشت: درشمال این منطقه نیز یعنی در دزفول، اندیمشک و بخش هایی از بهبهان محصولات باغی کشت شده است.

برآورد ۷۵ هزارمیلیاردتومانی فاز ۲ طرح ۵۰۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری

صالحی نژاد تاکید کرد: برآورد اعتبار این طرح در فاز دوم حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای شبکه های فرعی و حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای شبکه های اصلی مورد نیاز است که این رقم براساس نرخ سال ۱۴۰۰ تعیین شده و ممکن است براساس تورم این رقم درسالهای اینده تغییر کند.

وی اضافه کرد: در مجموع پیش بینی می شود حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای شبکه های اصلی و فرعی مورد نیاز برای اجرا در فاز دو این طرح پیش بینی شده است.

این مقام مسئول گفت: موسسه جهاد نصر امادگی دارد درصورت تامین اعتبار سالانه ۵۰ هزار هکتار از این طرح ملی را اجرا کند

صالحی نژاد گفت: پروژه دیگری نیز برای مهار و تنظیم آب های خروجی در دستور کار است که براین اساس ۲۲۷ هزار هکتار در سه حوزه ابریز غرب کشور ایلام کرمانشاه اذربایجان غربی و ارس تنظیم شده است.

وی تاکید کرد: ۱۵۰ پروژه در این ارتباط تعریف شده است  و امیدواریم براین اساس بتوانیم آب مورد نیاز کشاورزی را تامین کنیم.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر در پاسخ به سوالی درباره نحوه همکاری سازمان تعاون روستایی در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در استانهای ایلام و خوزستان، گفت: این سازمان در نحوه استفاده بهینه از آب و خاک و ایجاد بهره وری و ایجاد تشکلهای کشاورزی مشارکت دارد و این یک درصد از اعتبارات طرح در اختیار این سازمان قرار می گیرد.

صالحی نژاد در پاسخ به اینکه چقدر این طرح را موفق می دانید گفت تولید ۳.۵ میلیون تن محصول کشاورزی و ایجاد اشتغال پایدار از جمله نشانه های موفقیت این طرح است، گفت: همچنین دستگاه های نظارتی نیز براین طرح ملی و بزرگ نظارت دارند و برای فاز دوم ان نیز برناهم ریزی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز در باره این طرح بیان داشتند که در شرایط تحریم کار بزرگ انجام شده است.

این مقام مسئول درباره نحوه تدوین اعتبار این پروژه در فاز دوم، گفت: پیش بینی می شود بتوانیم از طریق فاینانس تهاتر سرمایه گذاری بخش خصوصی و امضای تفاهم نامه اعتبار مورد نیاز این طرح را تامین کنیم و در صدد ان هستیم که در صورت امکان تمام منابع مورد نیاز را از صندوق توسعه ملی برداشت نکنیم.

صالحی نژاد گفت: تفاهمات اولیه با چین برای اجرای این طرح صورت گرفته است و امکان دارد کشورهای دیگر دوست نیز در این طرح مشارکت داشته باشند

وی افزود: براین اساس این امکان وجود دارد که کل طرح بالغ بر ۲ میلیارد دلار یا بخشی از آن توسط فاینانس تامین شود.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر در پاسخ به اینکه ایا مشارکت چین در این پروژه براساس معاهده ۲۵ ساله ایران و چین صورت گرفته است گفت: ممکن است این طرح براساس این معاهده باشد اما هنوز اطلاعات دقیقی در این رابطه نداریم.