۰ نفر

افزایش شدید قیمت گندم و خوراک دام در بازارهای جهانی

۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۴۳
کد خبر: 613937
افزایش شدید قیمت گندم و خوراک دام در بازارهای جهانی

قیمت انواع محصولات اساسی از جمله گندم، خوراک دام و دانه‌های روغنی امروز در بازارهای جهانی رکوردزنی کرد.

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، قیمت انواع محصولات اساسی امروز در بازارهای جهانی افزایش‌ زیادی داشت. البته رشد قیمت‌ها از یک سال گذشته بیشتر شده و طی چند هفته گذشته سرعت بیشتری داشته است.

قیمت گندم تنها در یک روز ۱۷ دلار رشد قیمت داشت. قیمت خوراک دام هم از این افزایش قیمت‌ها عقب نمانده و افزایش حدود ۱۲ دلار را‌‌‌‌‌‌‌‌ در یک روز ثبت کرد. قیمت سایر محصولات اساسی از جمله دانه‌های روغنی نیز رشد زیادی داشتند، به طوری که سویا ۱۹ دلار در یک روز افزایش قیمت را‌‌‌‌‌‌‌‌ تجربه کرد. دانه روغنی کانولا هم بیش از ۶ دلار در یک روز با افزایش قیمت مواجه شد.

محصولات اساسی وزن زیادی در سبد خانوار مردم دارد و از این رو افزایش قیمت آن بر معیشت مردم تأثیر زیادی می‌گذارد.

افزایش قیمت در بازارهای جهانی پس از شیوع کرونا شدت گرفته که عمدتا به دلیل اختلال عرضه در بازارهای جهانی بوده است. یعنی به دلیل سخت گیری‌ در پروتکل‌های بهداشتی و قوانین صادراتی، عرضه به بازار کم شده است.

از سوی دیگر بسیاری از کشورهای صادرات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ متوقف و یا ممنوع کرده‌اند. آنها می‌خواهند ابتدا نیاز کشور خودشان را‌‌‌‌‌‌‌‌ تامین کنند و در صورت وجود مازاد صادر کنند. نمونه آن کشور روسیه است که به دستور پوتین، رئیس جمهور این کشور عوارض صادراتی محصولات اساسی دو برابر شده است و یا اینکه ۴ کشور صادرات کود اوره را‌‌‌‌‌‌‌‌ ممنوع کرده‌اند. اینها نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد با وجود اختلال در عرضه صادرات هم کاهش یافته است. بنابراین بازارهای جهانی هم با کاهش عرضه و هم کاهش صادرات مواجه هستند.

ایران ۹۰ درصد نیاز خود به روغن و ‌‌‌‌‌۷۵ درصد خوراک دام را‌‌‌‌‌‌‌‌ از طریق واردات تامین می‌کند. همچنین امسال حدود ۸ تن گندم برای تامین نیاز داخل باید وارد کند که تاکنون نزدیک به ۴ میلیون تن را‌‌‌‌‌‌‌‌ وارد کرده است.