۰ نفر

ایجاد تجارت ترجیحی محصولات کشاورزی بین ایران و برزیل

۳۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۴۷
کد خبر: 612440
ایجاد تجارت ترجیحی محصولات کشاورزی بین ایران و برزیل

در امضای بیانیه مشترک توسعه همکاری کشاورزی بین وزرای کشاورزی ایران و برزیل تاکید شد، ایران تا 2 میلیون تن کود اوره به برزیل صادر کند و تجارت ترجیحی بین دو کشور ایجاد شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، امروز بیانیه مشترک توسعه همکاری کشاورزی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدراتیو برزیل به امضاء رسید. در این بیانیه به افزایش مراودات تجاری دو کشور تاکید شد و قرار شد بیشتر از طریق تهاتر انجام شود. همچنین تفاهم شد کود اوره تا ظرفیت دو میلیون تن به کشور برزیل صادر شود، وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد داد که برزیل واردات محصولات کشاورزی از ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌ افزایش دهد.

در این نشست وزیر جهاد کشاورزی ایران اعلام کرد موانع تعرفه‌ای در حوزه تجارت بین دو کشور حذف شود.

ساداتی نژاد افزود: در حال حاضر تعرفه صادرات محصولات کشاورزی به ایران در برزیل 120 درصد است در حالی که تعرفه صادراتی ما تنها 4 درصد است و باید تناسبی برقرار باشد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفت: موانع غیرتعرفه‌ای مانند بروکراسی‌ها هم باید حذف شود و تجارت ترجیحی بین دو کشور عملیاتی گردد.

ساداتی نژاد با پیشنهاد تهاتر کالا بین دو کشور افزود: ما آمادگی داریم که کالای صادراتی اوره را‌‌‌‌‌‌‌‌ با واردات نهاده‌های دامی تهاتر کنیم.

وی همچنین افزود: می‌توانیم در قبال صادرات اوره محصولاتی مانند پنبه نیز از کشور برزیل وارد کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به نیاز کشور برزیل افزود: برزیل سالانه یک صد میلیون دلار سیر، 90 میلیون دلار سیب و محصولات دیگری مانند کشمش و میوه خشک وارد می‌کند در حالی که همه اینها را‌‌‌‌‌‌‌‌ ایران می‌تواند تامین کند، ضمن اینکه محصولات کشاورزی ایران به دلیل طول ساعات آفتابی و داشتن ارتفاع مناسب از سطح دریا و قرار گرفتن در کمربند محصولات کشاورزی جهان، از لحاظ طعم، مزه و رنگ در موقعیت بسیار عالی قرار دارد.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه امکان افزایش صادرات اوره به برزیل وجود دارد گفت: در حال حاضر 500 تا 600 هزار تن کود اوره به برزیل صادر می‌کنیم که در قالب تهاتر می‌توانیم ظرفیت آن را‌‌‌‌‌‌‌‌ به 2 میلیون تن برسانیم.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین به حمایت‌های حقوقی و قانونی برای حضور شرکت‌های ایرانی در برزیل به ویژه برای کشت فراسرزمینی تاکید کرد و گفت: سرمایه‌گذاران زیادی در این حوزه داریم که الان هم فعال هستند اما می‌توانیم حوزه فعالیت آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌ گسترش دهیم.

وی همچنین از ایجاد اتاق بازرگانی ایران و برزیل استقبال کرد و گفت: پیشنهاد می‌کنم خط صادراتی پسته، زعفران و خشکبار بین دو کشور ایجاد شود. همچنین نقشه راه بلندمدت تجاری در حوزه کشاورزی بین دو کشور ایجاد شود و نیز کمیسیون مشورتی برای افزایش مبادلات تجاری شکل بگیرد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین خواستار فعالیت موسسات تحقیقاتی برزیل با موسسه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در داخل ایران شد.

*تنها 2 درصد کالاهای وارداتی برزیل از ایران محصولات کشاورزی است

ساداتی نژاد همچنین در ادامه از واردات اندک برزیلی‌ها از محصولات کشاورزی ایران انتقاد کرد و گفت: در حالی که سومین شریک تجاری برزیل در خاورمیانه هستیم ولی این تراز تجاری توازن ندارد. عمده صادرات ایران به برزیل کود اوره است و تنها دو درصد از کل صادرات را‌‌‌‌‌‌‌‌ محصولات کشاورزی تشکیل می‌دهد، در حالی که بیش از 50 درصد واردات ما از برزیل مربوط به محصولات کشاورزی است.

وی افزود: اینجا باید قول بدهیم که محصولات کشاورزی ایران هم به سفره برزیل برود و در نقشه بلندمدت تجاری هم اصطلاح کشتی در برابر کشتی تدوین کنیم؛ یعنی هر کشتی که از برزیل به ایران می‌آید معادل آن نیز محصول از ایران به برزیل برود.

ساداتی نژاد در ادامه از سلامت محصولات ایرانی تعریف کرد و گفت: کمترین میزان کود و سم استفاده می‌شود، لذا محصولات ما ارگانیک است و می‌توانیم با برگزاری نمایشگاه‌های مشترک محصولات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ معرفی کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین پیشنهاد داد که محصولات برزیلی را‌‌‌‌‌‌‌‌ برای 17 کشور همسایه صادرات مجدد کند به نحوی که محصولات برزیلی به ایران بیاید و از اینجا به 17 کشور همسایه توزیع شود.

وی همچنین تهاتر محصولات کشاورزی با برزیل را‌‌‌‌‌‌‌‌ به عنوان راهکار اصلی برای مقابله با تحریم‌ها عنوان کرد و گفت: آمادگی داریم در کنار کود اوره خاک فسفاته به برزیل صادر کنیم که ظرفیت میلیارد‌ها تن صادرات خاک فسفاته وجود دارد.

در ادامه این نشست مشترک ترزا کریستینا وزیر کشاورزی برزیل هم با تعریف از کشاورزی ایران گفت: برزیل هم قطب تولیدات کشاورزی دنیا است و طی 50 سال اخیر تلاش کردیم که به بزرگ‌ترین تامین کننده غذا در جهان تبدیل شویم.

وی در ادامه به توانمندی‌های کشاورزی برزیل اشاره کرد و گفت: بزرگ‌ترین تولیدکننده غلات و نهاده در برزیل فعال است و اتحادیه‌های مختلف تولیدکنندگان محصولات پروتئینی، سویا، پنبه و نیز بانک‌ها در این سفر حضور دارند و علاقمندند تا اتفاقات خوبی با طرف‌های ایرانی بیفتد.

وزیر کشاورزی برزیل علاقمندی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ برای واردات اوره از ایران اعلام کرد و گفت: تلاش می‌کنیم که مبادلات تجاری بین دو کشور افزایش یابد. زمینه‌های سرمایه‌گذاری خوبی هم در ایران و هم در برزیل وجود دارد و باید این سرمایه‌گذاری‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌ افزایش دهیم.

وی پیشنهاد داد کمیته مشورتی بین دو کشور فعال شود و از طریق سفرای دو کشور مسائل پیگیری شود.

وزیر کشاورزی برزیل درباره پیشنهاد صادرات کود فسفاته به برزیل گفت: معتقدم که اگر شرکت مشترکی در ایران تاسیس شود و این کودها در داخل ایران به کودهای فسفاته تبدیل شده و به برزیل ارسال شود از خام‌فروشی هم جلوگیری خواهد شد.

خانم کریستینا همچنین درباره پیشنهاد کاهش تعرفه صادراتی و اعمال تجارت ترجیحی هم گفت: موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌ به وزارت اقتصاد کشورمان اعلام می‌کنم و آنها باید تصمیم‌گیری کنند زیرا این روال برای بقیه کشورها هم وجود دارد.

وی همچنین درباره پیشنهاد واردات انواع سیب درختی، سیر، پسته، کشمش و خشکبار، کیوی، انار و دیگر محصولات اعلام کرد: همه اینها را‌‌‌‌‌‌‌‌ یادداشت کردم و در برزیل پیگیری خواهم کرد.