۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

قیمت هر شاخه گل رز برای ولنتاین و روز پدر

۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۳۳
کد خبر: 611056
قیمت هر شاخه گل رز برای ولنتاین و روز پدر

گل رز از جمله گل‌هایی است که در ایام خاص بیش از هر گل دیگری مورد استقبال قرار می‌گیرد. به گفته فعالان بازار گل و گیاه، متوسط قیمت عرضه هر شاخه رز در روز ولنتاین و آستانه روز پدر ۴۰ هزار تومان است.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ ایام خاص بهانه‌ای هستند تا مردم بیشتر از زمان‌های دیگر به سراغ خرید گل و گلدان بروند. از میان انواع گل، رز پر طرفدارترین آن‌ها برای ایام خاص است.

امروز روز ولنتاین است و فردا روز پدر را در پیش داریم، این روزها نیز از جمله روزهای هستند که به طور معمول گلفروشی‌ها با افزایش تقاضا برای خرید گل مواجه می‌شوند و بیش از همه گل رز خریداری می‌شود.

تغییر قیمت این نوع گل به دلیل پر تقاضا بودن در ایام خاص امری طبیعی است، اما آنگونه که فعالان بازار گل و گیاه می‌گویند امسال خبری از تغییر قیمت نیست و اکنون که در روز ولنتاین هستیم و روز پدر را در پیش داریم، قیمت رز با سال گذشته در همین ایام، تفاوت چندانی نمی‌کند.

اکبر شاهرخی‌، رییس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه و گل‌های تزیینی، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین، درباره وضعیت بازار گل در روز ولنتاین و آستانه روز پدر گفت: گزارش‌های همکاران ما به اتحادیه نشان‌دهد بر خلاف معمول، روز ولنتاین امسال بسیار کم استقبال و بی رونق است.

وی ادامه داد: همچنین مراجعات برای خرید گل به مناسبت روز پدر نیز مانند سال‌های گذشته نیست و میزان خرید به این مناسبت نیز کاهش داشته است.

به گفته شاهرخی؛ به نظر می‌رسد شیوع سویه اومیکرون کرونا و بدتر شدن وضعیت اقتصادی مردم از دلایل اصلی کاهش تقاضا برای خرید گل در روز ولنتاین و آستانه روز پدر باشد.

وی همچنین، شرایط نامساعد روحی مردم در کاهش استقبال از روز ولنتاین را بر کاهش خرید گل و شرایط کنونی بازار گل موثر دانست.

شاهرخی یادآور شد: تا چند سال پیش شاهد جنب و جوش جوانان در روز ولنتاین بودیم و بازار گل تحت تاثیر این اشتیاق از چند روز قبل به استقبال این روز می‌رفت، اما سال‌های اخیر اشتیاق کمتری وجود دارد.

وی معتقد است؛ اشتیاق کمتر حاصل شرایط نامساعد روحی مردم است که می‌تواند بخش مهمی از آن مربوط به فشارهای اقتصادی خارج از تحمل بیشتر اقشار جامعه باشد.

شاهرخی تصریح کرد: گل و گلدان به دلیل فشار اقتصادی از سبد خرید بسیاری از خانواده‌ها خارج شده و ترجیح آن‌ها به تامین نیازهای اولیه زندگی است.

وی با اشاره به افزایش قیمت چشمگیر دیگر اقلام مصرفی در روز ولنتاین، افزود: پیش از آنکه شرایط اقتصادی رو به وخامت برود مراجعات زیادی داشتیم تا در کنار خرید گل، تزئینات مربوط به سبدهای هدیه همراه با شکلات دیگر اقلام را انجام دهیم، اما اکنون قیمت شکلات به قدری افزایش یافته است که این نوع مراجعات ما نیز کاهش بسیار زیادی داشته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه و گل‌های تزیینی، قیمت امروز متوسط قیمت عرضه هر شاخه رز در روز ولنتاین و آستانه روز پدر را ۴۰ هزار تومان عنوان کرد.

شاهرخی گفت: به عبارت دیگر اگر جوانی بخواهد تنها ۵ شاخه گل رز برای پدر یا همسر خود بخرد، باید دست کم ۲۰۰ هزار تومان هزینه کند که در شرایط کنونی اقتصادی برای بسیاری عدد زیادی است.

وی تاکید کرد: البته این قیمت نسبت به سال گذشته در همین مقطع زمانی تغییر چندانی نداشته است و این به معنی شرایط نامساعد برای صنعت گلخانه‌ای کشور با وجود افزایش سرسام آورهزینه ‌های تولید است که خود بسیار نگران کننده است.