۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

موج ششم کرونا شلغم را گران کرد

۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۰۸
کد خبر: 611022
موج ششم کرونا شلغم را گران کرد

قیمت شلغم این روزها افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است، کارشناسان دلیل اصلی این افزایش بی سابقه قیمت را ورود به موج ششم کرونا می‌دانند که تقاضا برای این محصول کشاورزی را به عنوان ماده غذایی پیشگیرانه و درمانی بالا برده است. البته آن‌ها تاکید دارند که نباید در افزایش گاه و بی‌گاه قیمت ‌محصولات کشاورزی، مدیریت ناصحیح و عدم برنامه ریزی را نیز نادیده گرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ افزایش ناگهانی و بی سابقه قیمت یک محصول کشاورزی تبدیل به روال ماه‌های اخیر شده است. یک روز هویچ گران می‌شود و روز دیگر قیمت سیب زمینی سر به فلک می‌زند و حالا نوبت به شلغم رسیده است. 

گزارش میدانی اقتصاد آنلاین نشان می‌دهد، قیمت شلغم در روزهای اخیر به مرز 30 هزار تومان در برخی مناطق رسیده است. دلیل افزایش بی ‌سابقه قیمت این محصول ورود به موج ششم کرونا عنوان می شود اما، به گفته کارشناسان؛ نمی‌توان تاثیر مدیریت ناصحیح و عدم برنامه ریزی  را نیز بر تغییر غیرمنطقی قیمت محصولات نادیده گرفت.

اسدالله کارگر، رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با اشاره افزایش دوباره آمار ابتلا به کرونا دلیل اصلی افزایش بی سابقه شلغم را ورود به موج ششم این بیماری در سویه جدید دانست.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده است با افزایش آمار ابتلا به سویه‌های جدید کرونا برخی از محصولات کشاورزی که در طب سنتی یا باورهای قدیمی مردم کشورمان تاثیر پیشگیرانه و درمانی دارند، افزایش پیدا می‌کند.

کارگر با یادآوری اینکه برای محصول هویج، زنجبیل، سیر و دارچین نیز همین تجربه را داشتیم، افزود: در مقطعی قیمت هر کیلوگرم هویج افزایش چشمگیری داشت، چون مردم باور داشتند مصرف این محصول بر بهبود بیمار مبتلا موثر است یا احتمال ابتلا را کاهش می‌دهد.

وی تصریح کرد: قیمت هر کیلوگرم هویج به ۳۰ هزار تومان رسید که در آن زمان از قیمت دلار و موز بالاتر بود.

کارگر قیمت کنونی هر کیلوگرم شلغم در بازار بر اساس کیفیت را از 15 تا 25 هزار تومان اعلام کرد که  در برخی مناطق تا مرز 30 هزار تومان نیز رسیده است.

وی تصریح کرد: البته بر اساس آخرین کشف قیمت عمده فروشی محصولات کشاورزی در میدان مرکزی میوه‌ و تره‌بار کف قیمت هر کیلوگرم شلغم  12 هزار تومان، سقف قیمت 14 هزار تومان و ممتاز آن 21 هزار تومان تعیین شده است.

به گفته کارگر؛ خرده‌فروشی‌ها در سطح شهر جایز هستند تا 35 درصد سود بر مبنای فاکتور به قیمت محصولات خود اضافه کنند.

وی علاوه بر کرونا عوامل دیگری را نیز در افزایش غیرمنطقی گاه و بی‌گاه محصولات کشاورزی موثر دانست.

کارگر از جمله این عوامل را سرمای ناگهانی و شایعات برشمرد.

وی همچنین  تاکید کرد: البته نمی‌توان نقش مدیریت ناصحیح و عدم برنامه ریزی را نیز بر تغییر غیرمنطقی قیمت این محصولات نادیده گرفت.