۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی کرد؛

برنج ارزان می شود؟ / لایه های پنهان مافیای بازار

۲۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۴۳
کد خبر: 608984
برنج ارزان می شود؟ / لایه های پنهان مافیای بازار

به‌رغم آنکه در پی‌کاهش تولید برنج در سالجاری انتظار می‌رفت قیمت‌ها تا حدی افزایش یابد، اما به اعتقاد کارشناسان، قیمت کنونی عرضه برنج در بازار کاملا غیرمنطقی است. یافته‌های اقتصاد آنلاین نشان می‌دهد مافیای بازار برنج با سیاستی عجیب و حساب شده از ابتدای فصل برداشت، بالا رفتن نجومی قیمت این محصول را برنامه‌ریزی کرده‌اند.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ هر چند در سالجاری سطح زیر کشت برنج و میزان تولید به ترتیب حدود ۲۴ و ۲۲ درصد کاهش داشته است و وقفه‌ای که در واردات این محصول اتفاق افتاد، اما قیمت‌ برنج آنچنان بالا رفته که دیگر نمی‌توان آن را حاصل کاهش تولید و عرضه دانست. 

قیمت برنج به شکل جهشی افزایش یافته تا جایی که کارشناسان آن را کاملا غیر منطقی می‌دانند.

یافته‌های اقتصاد آنلاین نشان می‌دهد، پشت پرده افزایش جهشی قیمت برنج، لایه‌های پنهانی از مافیای بازار این محصول وجود دارد که برای دست‌یابی به سود کلان، فعالیت خود را حساب شده از ابتدای فصل برداشت در استان‌های برنج خیر کشور آغاز کرده‌اند.

مافیا از فصل برداشت دست به کار شدند

قاسم زاده، رییس انجمن برنج مازندران، در اینباره به اقتصاد آنلاین گفت: اگر کاهش تولید و وقفه‌ای که در واردات برنج اتفاق افتاد را در نظر بگیریم افزایش چند درصدی قیمت برنج دور از انتظار نیست، اما قیمت کنونی برنج کاملا غیر منطقی است.

وی این افزایش قیمت را مدیریت شده دانست و افزود: مدیریت افزایش نجومی قیمت برنج توسط شرکت‌های بزرگی که تبدیل به مافیای بازار شده‌اند از فصل برداشت آغاز شد و تا کنون نیز به شکل فعالی ادامه دارد.

به گفته قاسم زاده؛ این شرکت‌ها با استفاده از شرایط تولید در سالجاری وارد بازار استان‌های تولیدکننده برنج شده و به شکل گسترده‌ای اقدام به خرید، جمع‌آوری و دپوی محصول کردند.

 وی تصریح کرد: قیمتی که آن‌ها در فصل برداشت از کشاورزان خریدند نصف قیمتی که اکنون برنج را عرضه می‌کنند نبود و به این ترتیب سود کلانی را برای خود رقم می‌زنند.

قاسم زاده با تاکید بر اینکه این مافیا همچنان فعالانه در استان‌های شمالی حضور دارند، افزود: برای آنکه همچنان قیمت‌ها در بازار برنج بالا بماند، آن‌ها نمایندگان خود را به سراسر استان‌های شمالی فرستاده‌اند و در حال خرید برنج با قیمت‌های بالاتر از قیمت معمول هستند؛ به عنوان مثال با حضور در یک منطقه به کشاورزان اعلام می‌کنند هر چه برنج در انبار دارند و هر چه در کشت دوم تولید کرده‌اند را چند هزار تومانی بالاتر خریداری می‌کنند، به این ترتیب نه تنها اجازه کاهش قیمت نمی‌دهند بلکه به صورت کاذب قیمت‌ها را بالا نگاه می‌دارند.

وی معتقد است؛ اتفاقی اکنون در بازار برنج در حال رقم خوردن است در آینده آسیب‌های جبران ناپذیری را به برنج داخلی خواهد زد که نباید نادیده گرفت.

قاسم زاده از جمله این آسیب ها را سوق مردم به سمت مصرف برنج خارجی و تغییر ذائقه دانست که سهم برنج ایرانی از بازار مصرف را به تدریج کاهش خواهد داد و دیگر آسیب را افزایش تخلف در برنج ایرانی با اختلاط برنج خارجی با آن عنوان کرد.

وی توضیح داد: شاهد میزانی از تخلف در این حوزه هستیم که قبلا سابقه نداشته است، به طور مثال مواردی وجود دارد که متخلف اقدام به اختلاط ۷۰ درصدی برنج خارجی با برنج ایرانی کرده است و با قیمت برنج ایرانی به دست مصرف کننده می‌دهد.

رئیس انجمن برنج مازندران اضافه کرد: این تخلف در بازار امروزه برنج سود زیادی برای متخلفان به همراه داشته و متاسفانه هر روز شاهد گسترش این نوع تخلف با گرانی بی سابقه در بازار برنج هستیم.

قاسم زاده بر این باور است؛ شناسایی شرکت‌های که تبدیل با مافیای بازار برنج شده‌اند و در حال تخریب این محصول ارزشمند کشور هستند کار سختی نیست.

وی اضاه کرد: متاسفانه آن‌ها به صورت آشکار فعالیت می‌کنند و به نظر می‌رسد نگرانی از برخورد قانونی احتمالی ندارند.

یک کشاورز؛ محصول را گران‌تر از قمیت معمول از ما می‌خرند 

محمد، کشاورز مازندرانی، که این روزها در حال عرضه کشت دوم محصول برنج خود است در گفت و گو با اقتصاد آنلاین نیز گفته‌های رئیس انجمن برنج مازندران تائید می‌کند. وی افزود: هر ساله برخی از افراد با مسافرت به استان‌های شمالی در فصل برداشت اقدام به خرید محصول می‌کردند که تعداد آن‌ها انگشت شمار بود، اما در سال‌جاری افرادی که به سراغ ما برای خرید برنح می‌آمدند بسیار زیاد شدند.

محمد با بیان اینکه آن‌ها پول خوبی بابت خرید برنج به ما می‌دانند، افزود: خرید‌ها در حجم بالا و نقدی انجام می‌شد و ما از این وضعیت راضی بودیم.

وی همچنین تائید کرد این افراد در کشت دوم هم به سراغ کشاورزان آمده‌اند و حاضرند با قیمت‌های بالاتر از قیمت‌های معمول محصول را از آن‌ها خریداری کنند.

محمد هر چند این شرایط را کم سابقه و عجیب می‌داند، اما خوشحال از آن است که توانسته محصول خود را با قیمت خوبی بفروشد.

فعالیت آشکار شرکت‌هایی که تبدیل به مافیای بازار برنج شده‌اند از چشم هیچ کس به دور نمانده، این شرکت‌ها بی مهابا در حال اختلال در بازار برنج هستند بدونه اینکه نگرانی از برخورد قانونی داشته باشند. حال سوال اساسی این است که چرا مسئولان این وقایع را می بیندد و کاری نمی‌کنند؟