۰ نفر

مشکل صادرات محصولات ممنوعه ایران به روسیه رفع شد

۱۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۳۵
کد خبر: 607601
مشکل صادرات محصولات ممنوعه ایران به روسیه رفع شد

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران و روسیه با اعلام خبر رفع مشکل واردات محصولات کشاورزی ممنوعه از ایران به روسیه، اعتبار فاینانسی روسیه پس از سفر مقامات خارجی به این کشور را نیز بی‌سابقه دانست و گفت که این موضوع بلافاصله بعد از سفر آیت‌الله رئیسی عملیاتی شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا؛  جلیل جلالی‌ فر با اشاره به دستاوردهای سفر رییس‌جمهور به روسیه، گفت: سابقه ندارد روسیه بعد از سفری بخواهد اعتبار فاینانسی بگذارد و سریع هم بگوید این کار انجام شود اما بلافاصله بعد از سفر آیت‌الله رئیسی این کار را عملیاتی کرد که یک نمونه آن راه‌آهن است.

وی افزود: در همین هفته دو شرکت روسی دنبال آن بوده‌اند که اطلاعات پروژه را بگیرند و مشارکت کنند.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی در سفر به روسیه با شرکت‌های صاحب‌نام و توانمند در حوزه انرژی، نفت و لجستیک در این کشور جلسه گذاشت، گفت: همه این‌ها شرکت‌های معتبر، بزرگ و کارتل‌های اقتصادی روسیه هستند که رییس‌جمهور کشورمان این شرکت‌ها را دعوت به مشارکت کرد و همن الأن دو هیأت روسی در ایران هستند.

جلالی‌فر با بیان اینکه پس از سفر رییس‌جمهور به روسیه شاهد دستاوردهای فراوانی هستیم، یکی از این دستاوردها را واردات محصولات کشاورزی از ایران که ممنوع شده بود عنوان کرد و گفت: قاطعانه می‌گویم که همه قصور و کوتاهی مربوط به وزیر وقت جهاد کشاورزی و همه خطاها از دولت روحانی بود.

وی افزود: اگر دولت قبل، از تابستان گذشته که روسیه اخطار داده بود این محصولات کشاورزی مشکل دارد، موضوع را به‌صورت جدی پیگیری می‌کرد، شاهد ممنوعیت نمی‌شدیم.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به پیگیری‌های دولت سیزدهم و پذیرش روسیه برای از سرگیری واردات محصولات کشاورزی ممنوع شده، اظهار کرد: با همه این‌ها چین تا یک‌سال نتوانست رفع ممنوعیت صادرات فلفل خود را به روسیه حل کند اما در این دولت مسئولان برای خود کلاس نگذاشتند.

جلالی‌فر اضافه کرد: اگر دولت قبل بود، معاون اول رییس‌جمهور حاضر نمی‌شد به خاطر فلفل به نخست‌وزیر روس تماس بگیرد و وزیر خارجه هم حاضر نمی‌شد دو سه بار با لاوروف در خصوص بحث فلفل مذاکره کند اما این دولت همزمان با بحث مذاکرات هسته‌ای، برای حل این مسأله هم مذاکره داشت و این شاید یه مسأله کوچک به نظر برسد اما بیانگر آن است که منافع ملی کشور یک اصل برای دولت است.

این فعال اقتصادی با تأکید بر گستردگی دستاوردهای سفر رییس‌جمهور کشورمان به روسیه است، گفت: نباید فریب کسانی را بخوریم که استراتژی دشمن را در کشور نمایندگی می‌کنند اما متاسفانه رسانه‌ها در این رابطه ضعیف عمل می‌کنند و ملاحظه‌کاری رسانه ملی در این زمینه هم بیش از حد است.