۰ نفر

کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی آغاز به کار می کند

۱۱ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۵۵
کد خبر: 605693
کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی آغاز به کار  می کند

مشاور وزیر جهادکشاورزی گفت:ذیل ستاد تنظیم بازار دولت، کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی ایجاد شده است که فردا اولین جلسه آن در وزارت جهادکشاورزی برگزار خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا رضازاده در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر و تشریح اهم فعالیت‌ها و برنامه‌های زیربنایی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم در بخش کشاورزی اجرای قانوع تمرکز پس از ۸ سال بود. که بر اساس آن فرماندهی واحد از مزرعه تا سفره به وزارت جهادکشاورزی واگذار شد.

وی ادامه داد: در همین راستا قرارگاه امنیت غذایی در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد و آغاز به کار کرد. جلسات این قرارگاه به صورت روزانه برگزار و پس از رصد بازار تصمیم‌های لازم گرفته می‌شود. این قرارگاه وظیفه هماهنگی بین بخش‌های مختلف داخل وزارتخانه و خارج آن را بر عهده دارد.

مشاور وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: اطلاعات و داده‌های بخش کشاورزی دقیق نیست. به منظور یکپارچه سازی اطلاعات بخش کشاورزی رصدخانه کشاورزی ایران در ۵ ماه گذشته تشکیل شد و از ابتدای دی ماه نیز جلسات آن برگزار می شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به سنددار کردن اراضی کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: از ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی در کشور ۴ درصد اراضی سند دارند.  سنددار شدن اراضی کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند مشکلات تغییرکاربری، زمین‌خواری و ... را حل کند. در همین راستا وزارتخانه تصمیم دارد تا پایان دولت تمام اراضی کشاورزی را سند دار کند.

رضازاده تصریح کرد:قرارگاه صدور سند اراضی کشاورزی ایران طی دو هفته گذشته فعالیت خود را آغاز کرده‌است و جلسات آن هر هفته با حضور وزیر جهادکشاورزی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه سهم کشاورزی در GDP (تولید ناخالص داخلی) ۱۱.۷ درصد است، گفت:با این وجود اما به درستی سرمایه به بخش کشاورزی تزریق نمی شود. یکی از اقداماتی که وزارت جهاد کشاورزی در اولویت کاری خود قرار داده تشکیل قرارگاه تامین مالی وسرمایه‌گذاری بخش کشاورزی است.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی در ادامه صحبت‌هایش به دیپلماسی غذایی نیز اشاره کرد و گفت: ۱۵ کشور همسایه آبی و خاکی داریم و این در حالیست که سهم ما در سفره غذایی همسایگانمان ۲ درصد است که عدد خوبی نیست. ما می‌توانیم در منطقه تبدیل به هاب اصلی محصولات کشاورزی شویم.

وی همچنین از راه‌اندازی قرارگاه دیپلماسی غذایی نیز خبر داد و گفت:‌این قرارگاه هفته گذشته با همکاری سازمان توسعه تجارت صمت و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه آغاز به کار کرد.

مشاور وزیر جهادکشاورزی همچنین به تنظیم بازار محصولات کشاورزی نیز اشاره کرد وگفت: ذیل ستاد تنظیم بازار دولت، کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی ایجاد شده است که فردا اولین جلسه آن در وزارت جهادکشاورزی برگزار خواهد شد.

رضا زاده همچنین به پروژه‌های دهه فجر نیز اشاره کرد و گفت: در کل کشور و در ایام دهه فجر ۱۶۹۶ پروژه ثبت شده مرتبط با بخش کشاورزی افتتاح خواهد شد. اعتبار پیش ‌بینی برای این پروژه‌ها ۶هزارو۴۹۰ میلیارد تومان است. از این میزان ۳۶۲ پروژه کلان بوده که اعتبار آن ۴هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است. در این پروژه‌ها  برای بیش از ۱۸ هزارنفر به صورت مستقیم و ۳۷هزار و ۶۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی می‌شود.