۰ نفر

نگرانی از افزایش قیمت‌ روغن در جهان

۱۶ دی ۱۴۰۰، ۹:۲۳
کد خبر: 596932
نگرانی از افزایش قیمت‌ روغن در جهان

اندونزی که بزرگترین تولیدکننده روغن پالم دنیاست، از تاثیر افزایش قیمت‌ها در امان نمانده است و قصد دارد برای روغن پخت و پزی که در بازار داخلی فروخته می‌شود، یارانه بپردازد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، ایرلانگا هارتارتو، وزیر هماهنگی امور اقتصادی اعلام کرد: دولت اندونزی قصد دارد ۳.۶ تریلیون روپیه (۲۵۰ میلیون دلار) درآمد حاصل از مالیات صادرات روغن پالم را برای تعدیل قیمت‌های داخلی این روغن پخت و پز هزینه کند و اختلاف قیمت را پرداخت کرده و همچنین مالیات روی ۱.۲ میلیارد لیتر روغن خوراکی را حذف کند.

روغن پالم که پرمصرف‌ترین روغن خوراکی جهان است، در اکتبر به رکورد بالایی صعود کرد و سال ۲۰۲۱ برای سومین سال متوالی رشد کرد. این امر به نگرانی‌ها نسبت به تورم جهانی قیمت مواد غذایی در شرایطی که زنجیره تامین از شرایط اقلیمی نامناسب، پاندمی کووید ۱۹ و کمبود نیروی کار آسیب دیده است، افزود. انتظار می رود قیمت‌ها در سه ماهه نخست امسال بالا بمانند.

اندونزی پس از یک سال رشد قیمت ملایم، نسبت به تورم ابراز نگرانی کرده است. مداخله در بازار برای تثبیت هزینه‌ها، در زمان کریسمس و سال نوی میلادی افزایش قیمت روغن پالم را متوقف نکرد. دولت از تولیدکنندگان خواسته است هر لیتر روغن پخت و پز بسته بندی ساده را ۱۴ هزار روپیه بفروشند و شرکتها متعهد شده‌اند حداکثر ۱۱ میلیون لیتر روغن خوراکی را برای خرده فروشها فراهم کنند اما قیمت‌ها در دسامبر به ۱۸۵۰۰ روپیه صعود کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، افزایش قیمت‌ها ناشی از کمبود عرضه نبوده بلکه به دلیل عدم کارآمدی بازار اتفاق افتاده است. اندونزی تنها ۵.۱ میلیون تن از هشت میلیون تن روغن پالمی که تولید می‌کند را مصرف می‌کند اما بسیاری از شرکتها با تولیدکنندگان هماهنگ نبوده‌اند و تولیدکنندگان روغن پخت و پز در قیمت‌هایی خرید کرده‌اند که تحت تاثیر قیمت‌های جهانی پرنوسان بوده‌اند.